اقتصاددیجیتالگفت و گو

توسعه اقتصاد دیجیتال فرصتی مغتنم در دوران شیوع کرونا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: پس از کرونا سلایق و عادات اقتصادی مردم تغییر می کند، اما نکته مثبت شیوع این بیماری گستردگی فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

رسام مشرفی  در خصوص پیشنهادهای اقتصادی برای زیست بهتر در شرایط کرونا افزود: نیاز است روش های تامین مالی توسط دولت گسترش پیدا کند و اینکه دولت از توسعه بورس و صندوق ذخیره سرمایه استفاده کرد، نیز روش خوبی بود.

وی ادامه داد: نهادهای مربوطه باید  سیاست ها را در معرض عموم بگذارند و مشورت کنند؛ زیرا کشوری موفق است که از پیشنهادهای نخبگانی استفاده کند و تمام آحاد یک جامعه یکدیگر را همراهی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: نیاز است از ظرفیت مردم در شرایط کرونا بهره گیری و از کسب و کارهای کوچک حمایت شود؛ مشاغل به سمت اینترنتی شدن پیش روند و  بهره وری اقتصاد نیز مورد توجه قرار گیرد. همچنین سیستم خدمات بازیابی شود.

مشرفی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت ایران پس از کرونا، از نظر اقتصادی، با ایران پیش از کرونا، اظهار داشت: بسیاری از مشاغل تصویرشان تغییر می کند و بخش کشاورزی دوباره جایگاه بیشتری در مقابل خدمات در اقتصاد خواهد داشت. همچنین ارزش افزوده بخش خدمات بسیار کمتر خواهد بود و بهره وری بیشتر می شود.

وی افزود: پس از کرونا ترنور (گردش مالی سالانه) اقتصادی از پیش از  کرونا کمتر خواهد بود. همچنین تا محصولات جدید خلق شود و عادت های جدید پیش بیاید تقاضا کاهش پیدا می کند. در ادامه این روند تا مدتی که به تدریج اقتصاد در حال رشد است؛ رفاه فعایت های اقتصادی از بین می رود و نکته مثبت آن گستردگی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است.

تامین اجتماعی و کسب وکارهای خرد

 بخش خدمات در پساکرونا کمرنگ‌تر می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جهان پس از کرونا، از نظر اقتصادی، متفاوت از جهان پیش از کرونا خواهد بود، گفت: مسیری که دنیا پس از جنگ جهانی دوم طی کرده بود (تقسیم کار گسترده ای در دنیا شکل گرفته بود) جا به جا می شود. دنیا مقاومت را در تجارت بین المللی ترجیح می دهد. کشورها ترجیح می دهند که در شوک ها آسیب کمتری ببینند. در نتیجه تقسیم کار جهانی کمرنگ می شود و هر کشوری می خواهد نیاز خود را به تنهایی رفع کند.

وی ادامه داد: همچنین بخش خدمات در اقتصاد دنیا کمرنگ تر می شود. شکل آن نیز تغییر پیدا می کند و نوع خدمات مدرن و بازرگانی تغییر می یابد. دنیا بیش از اندازه بزرگ بودن بخش مالی اقتصاد را در پس از کرونا لمس می کند و رشد قابل توجه و تورم در دنیا به وجود می آید که تورم همیشه باعث انقلاب ها و رشد فاصله طبقاتی می شود.

مشرفی تصریح کرد: پس از کرونا تورم باعث اتفاقات خطرناکی در دنیا می شود. همیشه پیش از جنگ های جهانی تورم بزرگی داشته ایم که می تواند سیاست مداران را بیشتر عصبانی کند.

وی در خصوص تمهیدات برای زیست بهتر پس از کرونا، عنوان کرد: شهر تهران زیست مطلوب را مدیریت کرده است. بسیاری از فعالیت های اقتصادی متوقف شد و مشکلات و مسائل گسترده نیز پدیدار نشد. بستر دورکاری و تقسیم کار به خوبی طراحی و اجرا شد.

این استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر شهر با شیفت بندی باز نگه داشته شده است و تا حدودی فشار به منابع امور اقتصادی مثل حمل و نقل و برق وارد نمی شود. هم اکنون شهر با زمان بندی تقسیم شده، باز نگه داشته شده است.

وی ادامه داد: می توانیم این روش را در بنگاه های اقتصادی نیز ایجاد کنیم. این موضوع پیش از کرونا دور از تصور بود، اما حالا انجام شده است. همچنین نیاز است سیستم آموزش آنلاین و خدمات بانکداری آنلاین گسترش یابد. علاوه برآن باید بستر خدمات دیجیتال را توسعه دهیم و به عقب بازنگردد.

منبع: ایرنا

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی بخوانیم:
گذار به سمت اقتصاد دیجیتال؛ زیرساخت‌ها مهیا اما شرایط اقتصادی خیر
چهارمین انقلاب صنعتی باعث توسعه اقتصاد دیجیتال شد
هند چگونه به غول دیجیتال جهانی ۲۰۲۰ معروف شد؟
پرداخت ۷۰ هزار فقره تسهیلات کرونایی با سفته دیجیتال
چگونه بستری برای ایجاد تحول دیجیتال در کسب و کار فراهم کنیم؟
سیستم مالیات در اقتصاد دیجیتال چگونه است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. بازتاب: جمع کنید این سوسول بازی های اینترنتی و فضای مجازی را! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: رونمایی از نرم افزار هوشمند رصد بازار سرمایه : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا