فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

افزایش شغل با رونق استفاده از هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پژوهشگران باور دارند، اگر استفاده از هوش مصنوعی رونق بگیرد و افراد در نحوه کار با آن پیشرفت کنند، ترس از رفتن مشاغل به فرصت عظیم افزایش شغل یابی و ایجاد مشاغل مهم تبدیل می‌شود.

نظرسنجی شرکت آدکو (Adecco) حاکی از آن داشت که فناوری هوش مصنوعی و گسترش استفاده از آن شمار کارگران را کاهش داده است.

آدکو شرکت سوئیسی و چندملیتی مشاوره منابع انسانی است که دفتر مرکزی آن، در شهر اوپفیکون، سوئیس قرار دارد.

اقدام جدید این شرکت با برگزاری یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد تحولی که هوش مصنوعی در محل کار ایجاد می‌کند با دگرگونی قابل توجهی همراه است و هوش مصنوعی منجر به استخدام تعداد کمتری از کارمندان و کارگران در پنج سال آینده و در بسیاری از شرکت‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانیم: گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

آدکو در گزارشی بر اساس نظرسنجی از مدیران اجرایی در ۲ هزار شرکت بزرگ در سراسر جهان گفت: حدود ۴۱ درصد از مدیران ارشد انتظار دارند به دلیل فناوری هوش مصنوعی نیروی کار کمتری داشته باشند.

هوش مصنوعی مولد که می‌تواند متن، عکس و ویدئو را در پاسخ به درخواست‌های کاربران ایجاد کند، هم امید به حذف کار‌های تکراری و هم ترس از منسوخ شدن برخی از مشاغل را برانگیخته است.

شرکت‌های فناوری برجسته از جمله گوگل و مایکروسافت ماه‌های اخیر موجی از اخراج کارگران را آغاز کرده و بخشی زیادی از کار خود را بواسطه کارایی هوش مصنوعی پیش می‌برند.

نظرسنجی این شرکت سوئیسی یکی از بزرگ‌ترین بررسی‌ها در زمینه هوش مصنوعی و به دنبال مطالعه مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۳ است که حاکی از آن است، ۲۵ درصد از شرکت‌ها این احتمال را می‌دادند که هوش مصنوعی باعث از دست دادن مشاغل شود، در حالی که ۵۰ درصد انتظار داشتند این فناوری شمار زیادی از مشاغل جدیدی ایجاد کند، اما در حالی که اکثر مدیران ارشد مورد بررسی توسط آدکو باور دارند هوش مصنوعی فناوری است که زمین بازی در مشاغل را تغییر می‌دهد، اکثریت قریب به اتفاق می‌گویند که پیشرفت کافی در پذیرش این فناوری نداشته‌اند.

دنیس ماچول، مدیرعامل این شرکت منابع انسانی به رویترز توضیح داد: تقریباً همه مشاغل به هر طریقی تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند. هوش مصنوعی هم می‌تواند قاتل مشاغل باشد و هم می‌تواند شغل آفرین باشد؛ ده سال پیش این ترس بزرگ وجود داشت که بسیاری از مشاغل توسط دیجیتال از بین می‌روند، در حالی که در واقع مشاغل زیادی توسط دنیای دیجیتال ایجاد شد و ترس واهی که مردم داشتند هیچ‌موقع واقعیت نیافت؛ تنها نکته ضرورری این است که شرکت‌ها باید کارکنان خود را برای کار با هوش مصنوعی آموزش دهند و به این منظور به جذب متخصصان از خارج متکی نباشند.

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

هوش مصنوعی به طور گسترده در صنایع مختلف به منظور افزایش کارایی و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌شود. با این حال و باتوجه به نظرسنجی اخیر شرکت آدکو با استفاده از هوش مصنوعی ممکن است کاهش تعداد کارکنان و استفاده از سیستم اتوماسیون شکل بگیرد.

هنگامی که سیستم‌های هوش مصنوعی و ربات‌ها به جای کارکنان انسانی برای انجام وظایف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند به کاهش نیاز به کارکنان منجرشود. از طرف دیگر، در برخی موارد، این فناوری می‌تواند به افزایش نیاز به کارکنان برای مدیریت و نگهداری از این سیستم‌ها و توسعه هرچه تمام‌تر فناوری‌های مرتبط با آن منجر شود.

پژوهشگران تاکید می‌کنند، باید توجه داشت که هوش مصنوعی قابلیت این را دارد که ایجاد و افزایش فرصت‌های شغلی جدید کند و به افزایش تعداد شغل‌های مرتبط با آن منجر شود. همچنین، با توجه به پیشرفت هوش مصنوعی، ممکن است کارکنان بتوانند در عملکرد خود بهبود داشته و به دستیابی به اهداف شرکت مد نظر کمک کنند.

محققان معتقدند در استفاده از فناوری هوش مصنوعی باید به دقت به همه جوانب آن توجه کرد تا از اثرات منفی آن روی بازار کار و کارکنان جلوگیری شود.

منبع: آنا به نقل از رویترز

  • افزایش شغل با رونق استفاده از هوش مصنوعی

بیشتر بخوانیم: ۸ ابزار هوش مصنوعی مناسب کسب‌ و کار در سال ۲۰۲۴

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا