حمل و نقل هوشمند

با استفاده از ابزارهای نظارتی هوش مصنوعی، فرارکنندگان از پرداخت کرایه شناسایی می‌شوند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

حمل و نقل نیویورک اخیرا از ابزار‌های نظارت بر هوش مصنوعی را در ایستگاه مترو به کار گرفته است میزان پولی که شهر برای فرار از پرداخت کرایه از دست می‌دهد را ردیابی کند.

فناوری نظارت هوش مصنوعی (AI) می‌تواند توسط دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی برای جلوگیری از جرم و جنایت استفاده شود.

آنا، کارشناسان می‌گویند فناوری نظارت هوش مصنوعی (AI) می‌تواند توسط دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی برای جلوگیری از جرم و جنایت استفاده شود، اما این اقدام هزینه‌بر خواهد بود.

برای مثال، اداره حمل و نقل متروپولیتن در نیویورک اخیرا تایید کرده است که این شهر ابزار‌های نظارت بر هوش مصنوعی را در هفت ایستگاه مترو به کار گرفته است تا به جای ردیابی افرادی که از پله‌ها بالا می‌روند، میزان پولی که شهر برای فرار از پرداخت کرایه از دست می‌دهد را ردیابی کند.

جوآنا فلورس سخنگوی سازمان حمل و نقل شهری در بیانیه‌ای گفت: از این ابزار برای تعیین مقدار فرار کرایه بدون شناسایی فرار کنندگان کرایه استفاده می‌شود.

استفاده از ردیاب فرار از کرایه هوش مصنوعی در ایستگاه مترو

سازمان حمل و نقل عمومی در ماه مه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد در سال گذشته حدود ۶۹۰ میلیون دلار برای فرار از پرداخت کرایه ضرر کرده است. نرم افزار ردیاب فرار از کرایه هوش مصنوعی نه تنها به سازمان حمل و نقل شهری کمک می‌کند تا میزان پولی که از دست می‌دهد را ردیابی کند، بلکه به دولت این شهر کمک می‌کند تا راه‌هایی برای جلوگیری  فرار از کرایه‌ها با ردیابی دقیق نحوه عبور آن‌ها بدون پرداخت پول پیدا کند.

به عنوان مثال، اگر افراد در حال پرش از پله‌ها هستند، جایگزین کردن آن‌ها با در ممکن است به کاهش فرار از پله‌ها کمک کند.

این گزارش اشاره می‌کند که فناوری هوش مصنوعی پتانسیل کمک به کاهش فرار از کرایه و اندازه گیری فرار از کرایه برای برنامه ریزی مداخلات موثر و عادلانه را دارد.

براساس اسناد دولتی به دست آمده سازمان حمل و نقل شهری  با شرکت نرم افزاری هوش مصنوعی مستقر در اسپانیا (AWAAIT) همکاری کرده است که ابزاری به نام «دکتور» (detector) دارد که به تشخیص فرار کرایه در زمان واقعی کمک می‌کند. براساس گزارش‌های خبری محلی، این فناوری در حال حاضر در سه شهر نیویورک و بارسلونا مستقر است.

هوش مصنوعی دوربین‌های ایستگاه‌های مترو را کارآمدتر می‌کند

اگرچه ام‌تی‌ای اعلام کرده است که از این فناوری هوش مصنوعی برای شناسایی فراریان کرایه استفاده نمی‌کند، اما این شرکت چگونگی هشدار سیستم خود در زمان واقعی را شرح می‌دهد و تصاویری از تخلف کرایه را به اپلیکیشن نصب شده روی گوشی‌های هوشمند بازرسان کرایه ارسال می‌کند.

خاویر آروفت، هم بنیان گذار و مدیرعامل این شرکت هوش مصنوعی در پاسخ به سوال سوم و نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی مربوط به ابزار‌های نظارت هوش مصنوعی، از اظهارنظر خودداری کرد.

دیوید لی، بنیان‌گذار آویدا که یک پلتفرم ویدئویی هوش مصنوعی و شرکت فناوری شهر هوشمند است گفت: هوش مصنوعی دوربین‌های ایستگاه‌های مترو را موثرتر خواهد کرد. هوش مصنوعی را تقریبا می‌توان در هر جایی به کار برد. چه برای ایمن نگه داشتن مردم باشد، چه برای صادق نگه داشتن مردم، فناوری را می‌توان آموزش داد که تقریبا هرکاری را وقتی به درستی به کار گرفته شود، انجام دهد.

با این حال، هوش مصنوعی نیز می‌تواند در صورت استفاده نادرست، بی اعتمادی عمومی ایجاد کند.

هشدار درباره خطرات امنیتی استفاده از هوش مصنوعی

آلبرت فاکس کان، موسس و مدیر اجرایی پروژه نظارت بر فناوری گفت: این که سازمان حمل و نقل شهری با یک شرکت خارجی برای ردیابی دوچرخه سواران بدون رضایت آن ها قرارداد ببندد، هشداردهنده است.

کان گفت: سوالات زیادی در مورد نحوه جمع آوری، چگونگی استفاده و سود بلند مدت آن وجود دارد. اما هوش مصنوعی با استفاده نادرست می تواند افراد را حتی به خاطر کوچک ترین جرایم شناسایی، مسدود و در نهایت جریمه کند.

وی در ادامه افزود: اگر می توانید از آن برای فرار از کرایه استفاده کنید، می توانید از آن برای پیاده روی استفاده کنید. شما می توانید از آن تقریبا برای هر جنبه دیگری از زندگی استفاده کنید. این چیزی نیست که سازندگان قانون اساسی در هنگام تهیه متمم چهارم پیش‌بینی کرده بودند.

در همین حال، لی می گوید که اگرچه نظارت هوش مصنوعی می تواند ابزاری بسیار موثر در مبارزه و جلوگیری از جرم باشد، اما تنها تا جایی پیش می رود که انسان هایی که آن فناوری را کنترل و اداره می کنند، اجازه حرکت به آن را می دهند. به عبارت دیگر، یک دوربین ممکن است بتواند یک مظنون جنایی را شناسایی کند، اما این مظنون تا زمانی که یک مامور نیروی انتظامی دست به اقدام نزند، دستگیر نخواهد شد.

دوربین‌های نظارتی بدون هوش مصنوعی بی‌فایده هستند

وی افزود: در حال حاضر همه جا دوربین وجود دارد؛ مدارس، پمپ بنزین‎ها، پارکینگ‌ها.اما بدون هوش مصنوعی، دوربین‌ها فقط به عنوان وزنه‌های کاغذی عمل می کنند و فیلم‌هایی را ضبط می‌کنند که ممکن است بی‌فایده باشند تا زمانی که یک انسان یا هوش مصنوعی چیزی غیرمعمول، مانند فردی که سلاح حمل می‌کند یا تصادف ماشین را مشاهده کند.

هوش مصنوعی مانند انسان قادر است رفتار طبیعی انسان و نحوه مقایسه آن با ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد، به این ترتیب قادر است خطرات بالقوه را نشان دهد.

او افزود که مردم وقتی به پتانسیل فناوری نظارت بر هوش مصنوعی که بر حریم شخصی تاثیر می‌گذارد یا جرایم بسیار جزئی را به مجریان قانون نشان می‌دهد فکر می‌کنند، دچار پارانوئید می‌شوند. شهروندانی که زمان زیادی در اختیار دارند، بیش از حد فکر می‌کنند. ما بیش از حد فکر می کنیم، و پارانوئید می گیریم، و شروع به فکر کردن به فیلم‌ها می‌کنیم و می‌گوییم: اوه خدای من. اما اگرهیچ پیگیری [ توسط نیروی انتظامی ] وجود نداشته باشد، استفاده از این فناوری بی‌معنی است.

کان اشاره کرد که سازمان حمل و نقل شهری پول بیشتری را صرف تلاش برای مبارزه با فرار از کرایه می کند تا مبلغی که فرار از کرایه هر سال برای شهر هزینه دارد. وی افزود شهر نیویورک در حال حاضر یکی از پرترددترین شهرهای جهان است و با حدود ۴۲۰۰۰ دوربین نظارتی در سراسر شهر، با شانگهای برابری می کند. این مدافع حریم خصوصی، نظارت برای مبارزه با جرم را نقض حریم خصوصی توصیف کرد.

منبع: آنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا