اپلیکیشن و نرم افزاررسانه دیجیتال

قرار گرفتن تلگرام و VK در لیست سیاه کمیسیون اروپا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کمیسیون اروپا شبکه اجتماعی VK و تلگرام را در لیست سیاه خود قرار داد. 

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از سایبربان؛ کمیسیون اروپا به‌تازگی شبکه اجتماعی وی‌کی (VK) و پیام‌رسان تلگرام را در لیست نظارت بر جعل و محتوای غیرقانونی قرارداد. 

در گزارش این کمیسیون آمده است: لیست نظارت بر جعل و محتوای غیرقانونی اینترنتی توسط کمیسون اروپا در سال ۲۰۱۸ تهیه شد. نسخه جدید آن به ۴ بخش تقسیم‌شده است. این بخش‌ها شامل منابع آنلاینی که به محتوای غیرقانونی دسترسی می‌دهند، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، سرویس‌های آنلاین توزیع دارو و بسترهای تجاری فیزیکی می‌شود. 

در لیست مذکور تلگرام و وی‌کی در دسته نخست و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

کمیسیون اروپا گفته است شبکه اجتماعی وی‌کی روسیه گام‌هایی در راستای محدودسازی دسترسی به فایل‌های غیرقانونی برداشته و به دارندگان حق تکثیر اجازه داده است در خصوص هرگونه نقض حق مؤلف اطلاع‌رسانی کنند. اما ازآنجایی‌که طرفین ذی‌نفع از در دسترس بودن شمار زیادی از فایل‌های ناقض حق مؤلف در این شبکه خبر داده‌اند، به لیست نظارتی مذکور اضافه‌شده است.

در بخشی از گزارش کمیسیون گفته شده است: دارندگان حق نشر گزارش می‌دهند که کاربران VK می‌توانند از طریق ویدئوپلیرهای نصب‌شده به فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، کتاب‌های آموزشی دسترسی غیرمجاز کسب کنند. تبادل محتوای غیرقانونی در گروه‌هایی انجام می‌شود که در آن‌ها کاربران می‌توانند محتوا را مبادله، بارگذاری و دانلود کنند. قابلیت جستجو به کاربران این امکان را می‌دهد محتوای نقض‌کننده حق مؤلف را نسبتاً راحت پیدا کنند. 

در خصوص تلگرام نیز این‌گونه استدلال شده است که این پیام‌رسان گاهی اوقات حتی زمانی که در خصوص موارد نقض حق مؤلف به آن‌ اطلاع‌رسانی می‌شود، اقدامات لازم را در ارتباط با ناشران محتوای بدون مجوز انجام نمی‌دهد. 

کارشناسان شرکت گروپ آی‌بی در گزارش‌های اخیر خود اعلام کرده‌اند نقض حق نشر و انتشار محتوای غیرقانونی در روسیه کاهش چشمگیری داشته است. 

بازار محتوای غیرقانونی اینترنتی در روسیه در سال ۲۰۱۹ با ۲۷ درصد کاهش به ۶۳.۵ میلیون دلار رسیده که طی ۵ سال گذشته بی‌سابقه است. 

به اعتقاد کارشناسان گروپ‌آی‌بی، این به معنای غلبه کامل بر محتوای غیرقانونی در اینترنت نیست بلکه نشان می‌دهد که در روسیه کاربران به سمت مدل اشتراکی مصرف محتوا گرایش پیداکرده‌اند. این موفقیت را می‌توان در سایه همکاری با بسترهای استریمینگ خارجی پایدار و تقویت کرد. 

دلایل اصلی سقوط درآمد سارقان مالکیت معنوی ضربه خوردن مدل تبلیغاتی کسب درآمد آن‌ها از طریق منابع غیرقانونی و سقوط «سه بزرگ» شبکه‌های غیرقانونی تحویل محتوا بوده است که محتوای ۹۰ درصد از سینمای‌های آنلاین را در روسیه و کشورهای مستقل هم‌سود تأمین و قوانین ضد نقض حق نشر را کامل می‌کرده‌اند.

مهرداد دهقان؛ سایبربان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا