رسانه دیجیتالگفت و گومتاورس

فرصت های جدید متاورس برای اینفلوئنسرهای دیجیتالی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 مریم سلیمی /  دکترای علوم ارتباطات و پژوهشگر ارتباطی

اینفلوئنسرهای دیجیتالی نسل جدیدی از اینفلوئنسرهای در حال حاضر هستند که با استفاده از گرافیک کامپیوتری (CGI) امکان حیات می یابند و قطعاً یادگیری ماشینی و الگوریتم های هوش مصنوعی و ورود به دنیای متاورس سرنوشت آنها را برای محبوبیت، شهرت و ماندگاری بیشتر تغییر خواهد داد.

 اینفلوئنسرهای دیجیتالی فعلی با شخصیت های انسان نما، مبتنی بر شبیه سازی انسانی و با داشتن شخصیتی منحصر به فرد، خلق و طراحی می شوند. در خلق این شخصیت ها هنرمندان مختلف، سینماگران، متخصصان کامپیوتری، نویسندگان و… نقش دارند و تصمیم می گیرند که این شخصیت ها چه بپوشند، چگونه رفتار کنند، چه زمانی با چه کسانی ملاقات و تعامل داشته باشند، چه تبلیغاتی انجام دهند و در نهایت نیز درآمدشان نصیب مالکان آنها خواهد شد. این اینفلوئنسرها می توانند به نمایش زندگی های ایده آل یا خاص پرداخته و هر بار بنابر ضرورت مدلی ویژه از مو، لباس، تأتو، خانه، خودرو و… ارائه کنند. تلاش بر این است تا این اینفلونسرهای مجازی بتوانند بر سبک زندگی و تصمیمات مردم تأثیرگذار باشند.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

اینفلوئنسرهای دیجیتالی در حال حاضر قدم در مسیرهای تبلیغی، بازاریابی، ارتباطی و… گذاشته اند و در آینده نیز توسعه فعالیت های بیش از پیش آنها را شاهد خواهیم بود.

اینفلوئنسرهای مجازی از خالقان خود حقوق دریافت نمی کنند، خسته یا پیر نمی شوند (مگر در چارچوب تصمیم تولیدکنندگان) و نمی میرند و می توانند در راستای اهداف مختلف خالقان خود برنامه ریزی و مدیریت شوند. حفظ وجهه رسانه ای این اینفلوئنسرها قابل مدیریت بوده و تلاش بر ایجاد حس مثبت در جامعه دارند.

آنها می توانند با شناخت کامل از جامعه مخاطب و ذائقه و علاقه وی به زیباترین شکل ممکن طراحی و اثرگذار باشند و نیازهای مختلف را بنا بر تصمیم، رویکرد و اهداف خالقان آنها حتی در ابعاد جنسی (هرچند در چارچوب مجازی) پاسخ دهند.

در حال حاضر آژانس های تبلیغاتی و برندینگ و برندها، بازاریان، فعالان حوزه تبلیغات و روابط عمومی و… بسیار تلاش کرده اند تا قدم در دنیای اینفلوئنسرهای مجازی بگذارند و در این خصوص نیز سرمایه گذاری های لازم را صورت داده اند تا با خلق اینفلوئنسرهای خاص به تحقق اهداف بپردازند.

بحث بر سر این است که اینفلوئنسرهای دیجیتالی گرچه واقعی نیستند ولی می توانند ظرفیت کسب و کار واقعی داشته باشند.

اینفلوئنسرهای مجازی بسیاری همچون ایما، کلنل، سرافین و …. شکل گرفته و بعضاً دنبال کنندگان چند صدهزارتایی یا میلیونی دارند.

خلق و فعالیت اینفلوئنسرهای دیجیتالی که واقعی  نیز به نظر می رسند نگرانی هایی به وجود آورده اند به طور مثال اینکه ممکن است توسط کودکان، نوجوانان و… به عنوان شخصیت های واقعی پذیرفته شوند و از آنها با همین باور تأثیرپذیری صورت گیرد، در حالی که آنها واقعی نیستند. آنها بعضاً ممکن است تبلیغاتی داشته باشند که تجربه ای از آن نداشته باشند مانند تبلیغ یک کرم ضد چروک که هرگز این اینفلوئنسر صورتش چروک نبوده و نخواهد بود.

نگرانی بعدی بحث عادت کردن ما به تأثیر گرفتن از شخصیت های مجازی غیرواقعی است که می توانند ما، زندگی و تصمیماتمان را تحت تأثیر قرار دهند که در این ارتباط از سوی کارشناسان و متخصصان تأکید می شود تا سوادهای مختلف افراد به ویژه سواد دیجیتالی، اینترنتی و رسانه ای آنها افزایش یابد تا آنها بدانند که یک اینفلوئنسر دیجیتال توسط چه کسی طراحی و اداره شده، چرا آن را اداره می کنند، چه سبک زندگی مدنظر آنهاست و دنبال چه تأثیری هستند و… .

از سویی با نزدیکتر شدن مرزهای واقعیت و مجاز، نگرانی هایی از بعد خلق جعل و جعلی سازی ها در حوزه های مختلف همچون دیپ فیک بیشتر شده و می شود.

در شرایطی که بسیاری به سراغ اینفلوئنسرهای دیجیتالی می روند، برخی شرکت ها و برندها نیز ممکن است با وجود امکان خلق شخصیت های مجازی جدید، به این فکر بیفتند که به مسکاتهای خود (کاراکترهای خاص هر شرکت و سازمان)، جان بخشند و به یاری انها سبک زندگی و نوع مصرف مورد نظر خود را ترویج دهند.

حتی گاه ممکن است اینفلوئنسرها رنگ و بوی فرهنگی، تاریخی و… یابند و شاهد اینفلوئنسرهای مجازی از شخصیتهای بزرگ تاریخی با تشریح حال، آثار و… باشیم.

فرصتهای جدید متاورس برای اینفلوئنسرهای دیجیتالی

متاورس می تواند یک فناوری جذاب نوین موسوم به انسان های دیجیتالی را معرفی کند. انسان های دیجیتالی، ربات های انسان نمای سه بعدی مجهز به هوش مصنوعی هستند. برندها می توانند در آینده اینفلوئنسرهای دیجیتالی مخصوص خودشان را طراحی کرده و از آنها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده کنند. آواتارهای شرکتی می توانند برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر مجازی آموزش دیده و برنامه ریزی شوند. بنابراین به یاری آنها پیام برندها شفاف بوده و برای مخاطب مجاب کننده و گیرا خواهد بود.

انتظار بر این است تا ویژگیهای دنیای متاورس همچون همیشگی بودن (عدم قطعی با ترک محیط توسط افراد)، وجود همزمان آن با دنیای واقعی، عدم محدودیت در آن، امکان بهره گیری از حواس پنجگانه و…، فرصت های جدیدی به اینفلوئنسرهای دیجیتالی از ابعاد مختلف از جمله از بعد تبلیغاتی و… به آنها ببخشد.

تجربه بهره گیری از اینفلونسرهای دیجیتال فعلی توسط برندها و سازمان‌ها، شاید بتواند مقدمه ای برای استفاده از ربات‌های انسان نما در جایگاه اینفلوئنسر باشد.

به هر تقدیر، سازمان‌ها، کسب و کارها و به ویژه فعالان حوزه روابط عمومی که عموماً مسئولیت هایی مرتبط با برند سازمانی و بحث های تبلیغاتی را در لیست وظایف خود دارند می توانند از هم اکنون به فکر طراحی اینفلوئنسرهای دیجیتالی خاص خود باشند و در این زمینه سرمایه گذاری های لازم را داشته باشند. همچنین طراحی آواتار ویژه برند آن سازمان نیز لازم است در لیست برنامه های آنها باشد. سازمان‌ها از این اینفلوئنسرها می توانند با اهداف مختلفی همچون تبلیغاتی، فرهنگساری، اقناع و ترویج، اطلاع رسانی و…  بهره گیرند.

آنچه پیش روست با همه چالش‌ها و نقدهای احتمالی، می تواند فرصتی برای برندها و سازمان ها در حوزه اثرگذاری بر جامعه مخاطب باشد که از سویی دیگر، ارتقای بیش از پیش مخاطبان، کاربران و به ویژه شهروندان شبکه ای که عمدتا نسل جدید را تشکیل می دهند، طلب می کند.

منبع: شفقنا رسانه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا