اینترنت اشیاصنعت هوشمندفناوری و کسب‌وکار

کاربردهای اینترنت اشیا در زنجیره تامین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

چرا باید زنجیره تامین را به اینترنت اشیا تجهیز کنیم؟ در این مقاله به شما علت این سوال را به طور جامع توضیح خواهیم داد و اینکه اینترنت اشیا می تواند چه تاثیر مفیدی بر زنجیره تامین داشته باشد. در ادامه هم یک مثال از یک شرکت لجستیک دانمارکی خواهیم زد که توانسته است با استفاده از اینترنت اشیا میزان خرابی مواد غذایی را در فرایند لجستیک خود را کاهش دهد. ابتدا با یک تعریف ساده و کوتاه از اینترنت اشیا شروع می‌کنیم.

اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا (IoT) مجموعه‌ای از دستگاه‌های فیزیکی متصل به هم است که می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری، ارسال و پردازش کنند. این دستگاه‌ها از طریق اینترنت یا شبکه‌های بی‌سیم به یکدیگر و به سیستم‌های رایانه‌ای متصل می‌شوند.
دستگاه‌های IoT از حسگرها برای اندازه‌گیری طیف گسترده‌ای از پارامترها در محیط اطراف خود استفاده می‌کنند. این پارامترها می‌توانند شامل:

  • مکان
  • دما
  • رطوبت
  • نور
  • حرکت
  • صدا

و غیره باشند. دستگاه‌های IoT در اشکال مختلفی از جمله تراشه‌های RFID، دستگاه‌های پوشیدنی، ربات‌ها، اتومبیل‌های خودران و ساختمان‌های هوشمند عرضه می‌شوند.

مثلا در حوزه حمل و نقل، دستگاه‌های IoT می‌توانند برای بهبود ایمنی و بهره‌وری حمل و نقل استفاده شوند. به عنوان مثال، دستگاه‌های IoT می‌توانند برای ردیابی موقعیت وسایل نقلیه، جلوگیری از تصادفات و مدیریت ترافیک استفاده شوند.

اینترنت اشیا یک فناوری نوظهور با پتانسیل تغییر چشمگیر در زندگی ما است. با پیشرفت فناوری، انتظار می‌رود کاربردهای اینترنت اشیا نیز گسترش یابد.

چگونه اینترنت اشیا می تواند به زنجیره تامین کمک کند؟

در این بخش می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه اینترنت اشیا می‌تواند زنجیره تامین را متحول کند و چرا اینترنت اشیاء یک ضرورت در زنجیره تامین است.

۱. تعیین موقعیت دقیق مکانی کالا

دستگاه‌های اینترنت اشیاء را می توانید به کالا یا بسته‌هایی که کالا در آن قرار دارد متصل کنید و آنها از طریق ماهواره‌های GPS موقعیت دقیق مکانی کالا را به سیستم‌های مانیتورینگ شما گزارش دهند.

۲. ردیابی سرعت و زمان رسیدن کالا

با استفاده از اینترنت اشیاء می توانید سرعت حرکت و زمان رسیدن کالا را به طور دقیق ردیابی کنید. وقتی زمان رسیدن کالا را بتوانید دقیق داشته باشید یک هماهنگی عالی بین تامین کنندگان، تولید کنندگان و مراکز توزیع خواهید داشت.

۳. نظارت بر شرایط نگهداری محصولات

برخی از کالاها مانند مواد غذایی و مواد شیمیایی باید در شرایط ایده آل نگهداری شوند. دستگاه‌های تخصصی اینترنت اشیا می توانند پارامترهایی مانند دما، رطوبت، قرار گرفتن در معرض جو، شدت نور و سایر عوامل محیطی را کنترل کنند. این دستگاه‌ها حتی در صورت عبور از آستانه‌های مشخص شده، زنگ هشدار ایجاد می‌کنند. این امر ردیابی کیفیت کالاها از طریق زنجیره تامین و کاهش فساد را بسیار آسان‌تر می‌کند.

۴. حرکت کالا را ساده می‌کنند

ردیابی کالا و برنامه‌ریزی مسیر از طریق دستگاه‌های IoT می‌تواند مکان و زمان تاخیر در حمل و نقل کالا را شناسایی کند. این امکان برنامه‌ریزی اضطراری و مسیرهای جایگزین را برای سرعت بخشیدن به زنجیره تامین فراهم می کند.

۵. یافتن کالاهای موجود در انبار

وقتی کالاها در مرکز توزیع هستند، می‌توانند با دستگاه‌های IoT برچسب‌گذاری شوند. این می‌تواند یافتن محصولات را در یک انبار بزرگ بسیار آسان‌تر کند و شناسایی و مدیریت دقیق کالاها را تضمین کند.

۶. مدیریت کالا پس از دریافت

ردیابی تأیید شده از طریق دستگاه‌های IoT به این معنی است که مدیر زنجیره تامین می‌تواند دقیقاً زمانی که کالاها به انبار می‌رسند، اعتبارسنجی آنها را انجام دهد. همین موضوع باعث می‌شود مدیر زنجیره تامین بتواند سایر وظایف اداری، مانند پرداخت‌های تامین‌کننده یا درخواست‌های ارسال بعدی را انجام دهد.

موارد استفاده واقعی اینترنت اشیا IOT در زنجیره تامین

شرکت لجستیک مرسک یک شرکت کشتیرانی دانمارکی است که ۱۸% از کانتینرهای تجاری در جهان را حمل می‌کند. این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی را در زمینه اینترنت اشیا و فناوری بلاکچین در جهت بهبود شفافیت، ایمنی و کارایی برای حمل و نقل دریایی خود انجام داده است.

مرسک با استفاده از حسگرهایی که به فضای ابری متصل هستند (IOT) شرایط دما و رطوبت داخل کانتینرهایی که مواد غذایی فاسد شدنی را حمل می‌کنند ردیابی و کنترل می‌کند. حسگرها از لحاظ دما روی یک عدد خاص تنظیم شده‌اند که اگر به هر دلیل دمای داخل کانتینر از آن عبور کند به سیستم مرکزی شرکت پیغام فرستاده می‌شود که کانتینر شماره X، در کشتی Y، در دریای سرخ در حال فساد است.

شرکت به لطف این تکنولوژی، شرایط نگهداری را کنترل می‌کنند و احتمال خرابی مواد غذایی را به شکل چشمگیری کاهش داده‌اند.

 نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور کوتاه شما را با کاربرد اینترنت اشیا در زنجیره تامین و ضرورت آن برای این حوزه را توضیح دهیم.

منبع: پی‌بار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا