پیشنهاد سردبیرفناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی مولد

دگرگون‌‌‌سازی کسب و کار با هوش مصنوعی مولد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی

تحقیقات و پیش‌بینی‌‌‌های صورت‌‌‌گرفته در زمینه هوش مصنوعی مولد و کسب و کار، همگی حکایت از این دارند که این نوآوری تکنولوژیک آینده‌‌‌ساز با سرعت خیره‌‌‌کننده‌‌‌ای در حال ‌‌‌توسعه و تاثیرگذاری مضاعف است و پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار هوش مصنوعی مولد طی ۱۰ سال آینده ۱۰ برابر شده و تا سال ۲۰۳۴ به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار برسد. تمام این پیشرفت‌‌‌ها و جهش‌‌‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که تکنولوژی هوش مصنوعی مولد عمری بسیار کوتاه دارد و با وجود این توانسته تا این حد زبانزد خاص و عام شود.

در نتیجه امروزه کمتر کنفرانس یا مجمع اقتصادی محلی، منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی در حوزه کسب و کار و مدیریت را می‌توان یافت که یکی از موضوعات اصلی مطرح‌شده در آن هوش مصنوعی مولد نباشد. بنابراین، برای تمام رهبران و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌ها، به‌ویژه مدیران جوان و آینده‌‌‌داری که تشنه نوآوری و استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌‌‌ها در مسیر رهبری و مدیریت زیرمجموعه‌‌‌های خود هستند، لازم است ضمن آشنایی کامل با پتانسیل‌‌‌ها، فرصت‌‌‌ها و مخاطرات نهفته در هوش مصنوعی مولد به گونه‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی و عمل کنند که بتوانند بیشترین و بهترین استفاده‌‌‌ها را با کمترین ریسک از هوش مصنوعی مولد داشته باشند. 

در ادامه به سه نکته کلیدی و تعیین‌کننده اشاره خواهد شد که در صورت توجه کامل به آنها می‌توان اطمینان یافت یک مجموعه کاری در مسیر درستی برای بهره‌‌‌گیری حداکثری از تکنولوژی دگرگون‌‌‌ساز و آینده‌‌‌ساز هوش مصنوعی مولد قرار دارد.

بیشتر بخوانیم: ۸ ابزار هوش مصنوعی مناسب کسب‌ و کار در سال ۲۰۲۴

۱- یک استراتژی مبتنی بر استقبال از تعامل و نوآوری به وجود آورید.

امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها به‌‌‌طور جدی و با قدرت تمام بر راه‌‌‌حل‌‌‌های تاکتیکی و کاملا نوآورانه تمرکز کرده‌‌‌اند که مبتنی بر هوش مصنوعی مولد بوده و اثرات فوری و قابل‌‌‌توجهی بر کارآیی و بهره‌‌‌وری دارد.

در این میان هستند شرکت‌هایی که توانسته‌‌‌اند نسخه منحصربه‌‌‌فرد و خاص خود را برای بهره‌‌‌گیری از هوش مصنوعی مولد پیدا کنند و به‌‌‌گونه‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی کنند که بتوانند تمام فرصت‌‌‌ها و پتانسیل‌‌‌هایی را که هوش مصنوعی مولد می‌تواند برای کسب و کارشان به وجود آورد به بهترین شکل ممکن شناسایی کنند و به کار بگیرند. به این ترتیب تمام فرآیندهای کاری‌‌‌شان را دگرگون سازند و به این ‌‌‌وسیله فاصله‌‌‌ای قابل‌‌‌توجه با رقبای خود ایجاد کنند. گام نخست و حیاتی برای موفقیت در این زمینه عبارت است از ترسیم یک استراتژی جامع و منسجم هوش مصنوعی مولد و گسترش ‌‌‌دادن آن در تمام استراتژی‌‌‌های بخشی و سازمانی و در نهایت تبدیل این استراتژی به بنیان اصلی نگهدارنده و پیش‌‌‌برنده شرکت.

هنگامی که یک شرکت بتواند استراتژی اصلی خود را بر مبنای استقبال و تشویق، تعامل و نوآوری شکل دهد و ریسک‌‌‌ها و مخاطرات مرتبط با پانهادن در عرصه ناشناخته و پیچیده تکنولوژی‌‌‌هایی مانند هوش مصنوعی مولد را به جان بخرد، آنگاه خواهد توانست خود را با یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل برهم‌‌‌زننده و دگرگون‌‌‌ساز سیستم‌های کسب و کار در آینده یعنی هوش مصنوعی مولد همگام و سازگار سازد.

برای این کار نیز لازم است که بستر مناسبی برای ارتباطات و تعاملات درون‌‌‌سازمانی و برون‌‌‌سازمانی به وجود آورد.

بیشتر بخوانیم: مدیران ارشد فناوری (CIO) چگونه هوش مصنوعی مولد در سازمان‌ها را هدایت می‌کنند

۲-برای اثرگذاری عامل انسانی اولویت قائل شوید.

هوش مصنوعی مولد همزمان با گشودن راه‌‌‌های جدیدی برای کار کردن و پیشبرد اهداف شرکت‌ها و کسب و کارها به میزان قابل‌‌‌توجهی بر نیروی انسانی موجود در آنها نیز تاثیر می‌‌‌گذارد و شیوه کار کردن، یادگیری و تعاملات بین آنها را تحت‌‌‌تاثیر قرار می‌دهد. 

در این میان رهبران و مدیران سازمان‌ها و تیم‌‌‌های کاری باید هوشیار باشند که به عامل انسانی که مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه هر سازمانی محسوب می‌شود نیز توجه ویژه‌‌‌ای داشته باشند و برای آموزش، ارتقای مهارت‌‌‌ها و شناسایی مسیرهای افزایش بهره‌‌‌وری و کارآیی آنها در عصر هوش مصنوعی مولد سرمایه‌گذاری کنند.

  متاسفانه، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌هایی که شروع به استفاده جدی و فراگیر از هوش مصنوعی مولد کرده‌‌‌اند، برای ارتقای سطح کیفی کارکنان خود و مطابقت‌‌‌ پیدا کردن با فرآیندهای کاری مبتنی بر این تکنولوژی جدید، اقدامات لازم را صورت نداده‌‌‌اند.  در نتیجه اغلب کارکنان آنها یا دچار سرخوردگی و انفعال و بلاتکلیفی در برخورد با موضوع هوش مصنوعی مولد هستند یا اینکه احساس می‌کنند این تکنولوژی جدید و قدرتمند آمده تا جای آنها را بگیرد و باعث بیکار شدن آنها شود.

  بنابراین باید دانست که وارد کردن تکنولوژی هوش مصنوعی مولد بدون بسترسازی و آموزش‌‌‌ دادن به نیروی انسانی نه‌تنها به شرکت‌ها کمکی نخواهد کرد و موجب برتری آنها بر رقبا نخواهد شد، بلکه موجب ناامیدی و اضطراب کارکنان آنها نیز خواهد شد و شرایط را به‌‌‌گونه‌‌‌ای پیش خواهد برد که کارکنان احساس کنند هوش مصنوعی مولد یک رقیب خطرناک و مرموز و نه یک رفیق کمک‌‌‌کننده و مکمل برای آنهاست. 

در نتیجه برای جلوگیری از شکل‌‌‌گیری چنین احساسی در کارکنان لازم است که آموزش‌‌‌های لازم برای استفاده بهینه و حداکثری از هوش مصنوعی مولد به‌‌‌عنوان یک دستیار و مکمل هوشمند و با دانش به تمام کارکنان و پرسنل شرکت‌ها داده شود و این احساس در افراد تقویت شود که شرکت برای آنها اولویت و ارزشی بسیار فراتر از ماشین‌‌‌ها و هوش مصنوعی قائل است.

بیشتر بخوانیم: مردم چگونه از هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده می‌کنند؟

۳-یک رویکرد فعال و پویا در خصوص ریسک‌‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد اتخاذ کنید.

اگرچه هوش مصنوعی مولد این قابلیت را دارد تا انبوهی از راه‌‌‌ها و شیوه‌‌‌های جدید کارکردن و دگرگون‌‌‌سازی شرکت‌ها را در اختیار آنها قرار دهد، اما در همین حال یکسری ریسک‌‌‌ها و مخاطرات سهمگین و ناشناخته را نیز به دنبال خود خواهد داشت که ناآگاهی از آنها و بی‌‌‌توجهی به این مخاطرات می‌تواند به‌‌‌شدت مهلک و آسیب‌‌‌زا باشد. بر همین اساس لازم است یک سیستم منسجم و جامع مدیریت ریسک در ارتباط با هوش مصنوعی مولد در شرکت‌ها و سازمان‌ها ایجاد شود.

با ایجاد و تقویت چنین سیستمی می‌توان به این اطمینان رسید که یک شرکت پس از ورود جدی به حوزه هوش مصنوعی مولد و دگرگون‌‌‌سازی ساختارهای سازمانی و فرآیندهای کاری خود با کمترین ریسک و چالش در این‌‌‌ خصوص مواجه خواهد شد و از مزایای ورود این تکنولوژی دگرگون‌‌‌ساز به درون شرکت، بیشترین بهره را خواهد برد؛ نه اینکه از مخاطرات و چالش‌‌‌های آن آسیب ببیند.

منبع: دنیای اقتصاد به نقل از Forbes

بیشتر بخوانیم: کارمندانی که مهارت هوش مصنوعی دارند می‌توانند حقوق بالاتری دریافت کنند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا