حکمرانی و فناوریمقالات تحول دیجیتال

تحول دیجیتال استراتژی های کشورهای عربی به سوی آینده

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تحول دیجیتالی یک پایه اساسی در استراتژی های کشورهای عربی است که برای حرکت به سوی آینده و دستیابی به توسعه پایدار، مبتنی بر اقتصاد پر رونق، جامعه ای پر جنب و جوش و کشوری جاه طلب راه اندازی شده اند. اینها شامل «چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی»، «چشم انداز ۲۰۳۰ مصر»، «اردن ۲۰۲۵»، «چشم انداز ۲۰۴۰ عمان»، «مراکش ۲۰۳۵» و «کویت ۲۰۳۵» هستند، اما به آنها محدود نمی شود.

این چشم اندازها نشان دهنده یک نقشه راه بلندپروازانه و روشن برای تکمیل تعدادی از پروژه ها در بخش های مختلف برای دستیابی به توسعه همه جانبه و پایدار است. این استراتژی ها همچنین شاهد به روز رسانی مستمر در اهداف و مکانیسم ها هستند و با انعطاف پذیری و سازگاری مشخص می شوند.

تحول دیجیتال به عنوان فرآیند یکپارچه سازی و پذیرش فناوری های دیجیتال در تمام زمینه های کاری تعریف می شود که اساساً نحوه عملکرد بخش ها در حوزه های مختلف و نحوه ارائه ارزش افزوده را تغییر می دهد.

چشم انداز عربی برای اقتصاد دیجیتال، که در دسامبر ۲۰۱۸ در ابوظبی راه اندازی شد، تقویت عمده ای برای این روندها فراهم کرد.

دانشگاه دیجیتال عرب نیز راه اندازی شده است که یک پلت فرم دیجیتال یکپارچه برای آموزش و آموزش حرفه ای است. این ابزار مهم و جدید برای گسترش دانش و علم در سراسر اقتصادهای نوظهور برای پوشش خاورمیانه، شمال آفریقا و غرب آفریقا خواهد بود. دانشگاه دیجیتال عرب معتقد است که آموزش سنگ بنای است که دولت ها باید از آن شروع کنند تا آینده ای بهتر برای مردم خود بسازند.

چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰

چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ به شدت بر بخش فناوری و نوآوری تمرکز دارد که یکی از مهم ترین عوامل در پیشبرد توسعه اقتصادی و دستیابی به پیشرفت در زمینه های مختلف است. دستیابی به چشم انداز ۲۰۳۰ مستلزم سرمایه گذاری در فناوری و نوآوری برای افزایش رقابت و دستیابی به توسعه اقتصادی پایدار است.

برنامه تحول ملی در خط مقدم چشم انداز ۲۰۳۰ قرار داشت که هدف آن توسعه زیرساخت های لازم و ایجاد محیطی توانمند برای بخش های دولتی، خصوصی و غیرانتفاعی برای دستیابی به چشم انداز ۲۰۳۰ با تمرکز بر تعالی در عملکرد دولت و حمایت از تحول دیجیتال است.

مصر دیجیتال

در سال ۲۰۱۸، مصر دیجیتال مصر را راه اندازی کرد و پلت فرم «خدمات مصر دیجیتال» را از طریق داده های یکپارچه برای بیش از ۱۰۰ پایگاه داده دولتی ایجاد کرد. این پلتفرم ۱۷۰ سرویس کاملاً خودکار را ارائه می دهد و همچنین چشم انداز دیجیتال مصر برای خدمات فرامرزی ۲۰۲۲-۲۰۲۶ را راه اندازی کرد تا بخش را در مسیر رشد بالاتری قرار دهد.

عمان ویژن ۲۰۴۰

چشم انداز ۲۰۴۰ عمان فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان یکی از بخش های توانمند و محرک بخش های اقتصادی تولیدی و خدماتی قرار داده است. دولت سلطان نشین عمان برنامه ملی اقتصاد دیجیتال را نیز به تصویب رسانده است که نشان دهنده جهت استراتژیک برای ایجاد یک اقتصاد دیجیتال پر رونق است که به طور موثر به تولید ناخالص داخلی کمک می کند.

اردن ۲۰۲۵

پادشاهی هاشمی اردن یک استراتژی برای تحول دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ ایجاد کرده است و بیش از ۵۰ درصد خدمات دولتی دیجیتالی شده است. اردن قصد دارد سهم بخش دیجیتال در تولید ناخالص داخلی را از ۹.۵ درصد در حال حاضر به ۱۵ درصد افزایش دهد.

کویت ۲۰۳۵

کویت چشم انداز ۲۰۳۵ اساساً مبتنی بر تحول دیجیتال و پذیرش فناوری های هوشمند و دیجیتال برای بهبود خدمات، پیشبرد اقتصاد و بهبود کیفیت زندگی، علاوه بر افزایش کارایی عملیاتی و حمایت از عملکرد بخش های کلیدی است. کویت همچنین طرح «ماسار» را برای تسریع سرعت تحول دیجیتال در بخش دولتی راه اندازی کرده است.

منبع: wam

  • تحول دیجیتال استراتژی های کشورهای عربی به سوی آینده
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا