تراشه

انویدیا نبض بازار تراشه های هوش مصنوعی جهان را در اختیار دارد!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شرکت انویدیا با ساخت تراشه های قدرتمند هوش مصنوعی نبض بازار جهانی را در اختیار دارد. به همین علت، استارتاپ های دیگر فرصت جذب سرمایه را پیدا نمی کنند.

سرمایه گذاران بازار هوش مصنوعی معتقدند برتری شرکت انویدیا در ساخت تراشه های مبتنی بر هوش مصنوعی باعث شده است سرمایه گذاری های کمتری در استارتاپ های دیگر انجام شود. یکی از آثار منفی قابل مشهود در بازار خرید و فروش سهام ایالات متحده، کاهش ۸۰ درصدی جذب سرمایه استارتاپ ها در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته می باشد.

یکی از شرکت های هوش مصنوعی مستعد سرمایه گذاری، شرکت سانتا کلارا مستقر در ایالت کالیفرنیاست که با انبوهی از داده های مدل زبانی کار می کند. زمانی که هوش مصنوعی با داده های بیشتر آموزش ببیند، عملکرد دقیق تری ارائه می دهد و به تدریج هوشمندتر خواهد شد. مانند کاری که انویدیا انجام داد. به همین علت، شرکت های رقیب سازنده تراشه به سختی می توانند با تراشه های انویدیا رقابت کنند. بنابراین، شرکت های بزرگ سرمایه گذار که میزان خطرپذیری بالایی دارند کمتر تمایل به سرمایه گذاری در استارتاپ ها را دارند. ارتقای طراحی و ساخت یک نمونه اولیه از تراشه های مبتنی بر AI به ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نیاز دارد و آینده استارتاپ ها را با خطر جدی مواجه می کند.

گرگ ریچو، یکی از شرکای شرکت Eclipse Ventures می‌گوید: «تسلط مداوم انویدیا در بازار، ورود رقبای دیگر را به این حوزه با مشکل مواجه کرده است و به همین علت سرمایه گذاران کمتر تمایل به سرمایه گذاری در استارتاپ ها را دارند.» طبق تجزیه و تحلیل داده های بازار سرمایه توسط PitchBook؛ استارتاپ های سازنده تراشه های آمریکایی تا پایان ماه اوت فقط حدود ۸۸۱.۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده اند. این میزان در مقایسه با سال گذشته به ۱.۷۹ میلیارد دلار در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ رسید. با یک حساب سرانگشتنی تعداد معاملات تا پایان ماه اوت از ۲۳ به ۴ معامله کاهش یافته است.

ارزیابی وب سایت The Register نشان می دهد شرکت سازنده تراشه هوش مصنوعی Mythic که سال گذشته توانست از بازار سرمایه حدود ۱۶۰ میلیون دلار جذب کند امسال فقط توانست تا ماه مارس ۱۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند. دیو ریک، مدیر عامل Mythic اعلام کرد:« انویدیا به صورت غیر مستقیم در عدم جذب سرمایه کافی از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی کمک کرده است. سرمایه گذاران بیشتر علاقه دارند پس انداز خود را در شرکت های بزرگ با بازدهی سود بالا سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر، رکود اقتصادی حال حاضر فشار بیشتری به صنعت تراشه وارد می کند. من فکر می کنم بیشتر استارتاپ ها به این دو علت با افت شدید در جذب سرمایه مواجه هستند.».

شرکت های دیگری هم هستند که با مشکلات زیادی در این صنعت دست و پنجه نرم می کنند. یکی از آنها، شرکت Rivos است که به عنوان سازنده تراشه های سرور مراکز داده شناخته می شود. Rivos هم در تامین بودجه مورد نیاز سال ۲۰۲۳ خود با مشکلات زیادی مواجه است. سخنگوی شرکت Rivos اعلام کرد:” تسلط انویدیا بر بازار سرمایه مانع از تلاش آنها برای جذب سرمایه شده است.” البته، در کنار این مشکلات Rivos درگیر شکایت حقوقی با اپل است. اپل در شکاست جدید خود Rivos را متهم به سرقت مالکیت معنوی کرده است.

منبع: فن تک و به نقل از خبرگزاری رویترز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا