فناوری در خودرو

رونمایی از دستگاه کنترل کیفی قطعات خودرو با استفاده از هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

از محصول دانش‌بنیان قطعات خودرو «دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ، واشر و کاسه نمد» مبتنی بر فناوری بینایی ماشین و هوش مصنوعی، با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست تهران رونمایی شد.

 همزمان با دومین روز برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست و با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، از «دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ (O-ring)، واشر و کاسه نمد» محصول شرکت دانش‌بنیان نوین ایلیا صنعت ربات، رونمایی شد.

دکتر خیاطیان درخصوص این طرح گفت: این دستگاه از لحاظ تکنولوژی جزو تکنولوژی‌های پیشرفته (های‌تک) محسوب می‌شود که دانش فنی آن در اختیار چند کشور است، اما به همت پژوهشگران کشور، دانش طراحی و ساخت این دستگاه در کشور بومی‌سازی شده است. نکته مهم درخصوص این دستگاه، اثربخشی آن است که امکان کنترل کیفیت تولیدات به صورت خودکار و هوشمند را بهره‌گیری از بینایی ماشین فراهم کرده و باعث افزایش سرعت و دقت فرایند تولید و همچنین، کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

رییس صندوق نواوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره شد، دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ، واشر و کاسه نمد جزو محصولات های‌تک بوده و از قابلیت صادراتی بسیار خوبی به کشورهای دیگر برخوردار است. در داخل کشور هم صنایع مختلف می‌توانند از این دستگاه برای کنترل هوشمند کیفیت خط تولید و ارتقای بهره‌وری استفاده کنند.

آشنایی با عملکرد دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ، واشر و کاسه نمد

در این دستگاه از الگوریتم‌های آشکارسازی بر مبنای بینایی ماشین استفاده می‌شود. بینایی ماشین (machine vision) مجموعه‌ای از اجزای یکپارچه برای استفاده از اطلاعات استخراج‌شده از تصاویر دیجیتال جهت هدایت خودکار عملیات ساخت و تولید است.

بینایی ماشین کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنایع فولاد، الکترونیک، خودروسازی و قطعات خودرو، پلیمری، غذایی، دارویی، پزشکی و بهداشتی و … دارد.

مهندس مهدی نادی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «نوین ایلیا صنعت ربات» در خصوص شکل‌گیری و حوزه فعالیت این شرکت گفت: فعالیت شرکت از سال ۱۳۹۲ در حوزه اتوماسیون صنعتی، پردازش تصویر، رباتیک و هوش مصنوعی آغاز شد. هسته اصلی شرکت متشکل از متخصصان پردازش تصویر و بینایی ماشین، متخصصان برنامه‌نویسی نرم‌افزار رابط کاربری، تیم طراح و ساخت و تولید مکانیک و تیم مهندسی برق الکترونیک و کنترل است که در کنار هم، با ایده‌پردازی و خلاقیت، پروژه‌های متنوع و جدید را طراحی و اجرا می‌کنند.

هوشمندسازی خطوط تولید با فناوری بینایی ماشین

نادی با اشاره به کاربردهای متنوع فناوری بینایی ماشین گفت: در فناوری بینایی ماشین، با استفاده از دوربین و لنزهای صنعتی از محصولات در خط تولید کارخانه‌ها تصویربرداری شده و توسط الگوریتم‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی، خطوط تولید هوشمند شده و دستگاه‌ها، کار کنترل کیفی برای بررسی و آنالیز خودکار قطعه‌ها را انجام داده و به صورت خودکار، قطعه‌ها پس از بازرسی‌های ابعادی و چشمی جداسازی می‌شوند. 

وی افزود: خواندن بارکد محصولات، بازرسی مونتاژ صحیح قطعه‌ها و محصولات، بازرسی عیوب محصولات و تفکیک محصولات معیوب از سالم، ابعادبرداری سه‌بعدی محصولات با دقت بالا، خواندن متون و دستخط روی محصولات کارخانه‌ها، بازرسی صحیح بسته بندی قطعه‌ها، شمارش دقیق قطعه‌ها، بازرسی صحیح موقعیت چاپ روی محصولات، رهگیری محصولات کارخانه‌ها و همچنین امکان گزارش‌گیری از تمامی تولیدات شرکت‌ها، بخشی از مزایای استفاده از فناوری بینایی ماشین است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین ایلیا صنعت ربات با اشاره به طراحی و ساخت «دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ، واشر و کاسه نمد» مبتنی بر فناوری بینایی ماشین گفت: دانش فنی طراحی و ساخت این دستگاه در ابتدا در اختیار آلمان و ایتالیا بود و در حال حاضر، کشور چین نیز در این حوزه فعالیت دارد. با همت متخصصان و پژوهشگران شرکت ما، دانش فنی ساخت دستگاه کنترل کیفی و کنترل ابعادی اورینگ واشر کاسه نمد در ایران بومی‌سازی شده است.

نادی افزود: اصلی‌ترین کاربرد این دستگاه در صنعت خودروسازی است، اما در صنایع دیگر از جمله پزشکی و ساختمان نیز کاربرد دارد. دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ، واشر و کاسه نمد با استفاده از هوش مصنوعی، فرایند کنترل کیفی قطعات را با سرعت، دقت و راندمان بسیار بالایی انجام می‌دهد و با چالش‌هایی مانند خطای نیروی انسانی ناشی از خستگی یا اعمال سلیقه شخصی در انتخاب قطعه‌ها (براساس کیفیت) روبرو نیست. همه این ویژگی‌ها در مجموع باعث افزایش سرعت تولید، بهبود بهره‌وری، کاهش هزینه‌های تولید و در نتیجه، ارتقای کیفیت تولیدات ملی می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نوین ایلیا صنعت ربات تصریح کرد: این محصول زمینه صادراتی بسیار خوبی به کشورهای منطقه به خصوص ترکیه و حوزه خلیج فارس دارد، به ویژه اینکه قیمت محصول تولیدی ما در مقایسه با محصولات تولیدی شرکت‌های معتبر آلمانی و ایتالیایی، اختلاف زیادی دارد. البته در حوزه صادرات نیاز به حمایت‌های بیشتری داریم. یکی از مزیت‌های اصلی دستگاه تولیدی ما نسبت به رقبای خارجی، سفارشی‌سازی محصولات بر حسب نیاز مشتریان، پشتیبانی و خدمات پس از فروش در دسترس و سریع است.

منبع: برنا

  • رونمایی از دستگاه کنترل کیفی قطعات خودرو با استفاده از هوش مصنوعی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا