انقلاب صنعتی چهارمهوش مصنوعی

هوش مصنوعی جزء اصلی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دکتر ساسان رنجبردر نشست هوش مصنوعی بیان کرد: هوش مصنوعی جزء اصلی انقلاب صنعتی چهارم در نظر گرفته می‌شود و تصور می‌شود که تأثیر بالقوه اجتماعی اقتصادی آن به اندازه اختراع برق در گذشته، بزرگ باشد. با توجه به این موضوع، هوشمندانه‌ترین رویکرد، چشم‌داشتن بر تکامل فناوری، بهره‌گیری از پیشرفت‌هایی است که در زندگی ما به ارمغان می‌آورد و از فکر تصاحب ماشین‌ها خیلی عصبی نشویم.

ساسان رنجبر در نشستی با عنوان «هوش مصنوعی برای نوجوانان» که در فرهنگ‌سرای اشراق برگزار شده بود اظهار کرد: هوش مصنوعی برای نوجوانان به عنوان یک موضوع جدید و مهم در حوزه فناوری و آموزش شناخته می‌شود. هوش مصنوعی برای نوجوانانی به سن شما به طور گسترده‌ای برای توسعه مهارت‌های ارتباطی، تفکر انتقادی و خلاقیت در این گروه سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای نوجوانان، می‌توان برنامه‌های آموزشی بازی‌های تعاملی و اپلیکیشن‌های تربیتی ارائه داد که به طور خاص به نیازها و سطح فهم نوجوانان عادت کرده و در آموزش و تربیت آن‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی برای نوجوانان علاوه بر ارتقای مهارت‌های تحصیلی، می‌تواند در توسعه مهارت‌های اجتماعی و روانشناختی نیز تأثیرگذار باشد افزود: این فناوری قادر است با استفاده از الگوریتم‌ها و آنالیز داده‌ها، نیازها و علایق نوجوانان را شناسایی کرده و بر این اساس فعالیت‌های آموزشی و بازی‌های مناسبی را برای آن‌ها فراهم کند. این روش نه تنها به نوجوانان کمک می‌کند تا با خودشان بهتر آشنا شوند، بلکه ارتباطات اجتماعی آن‌ها را با دیگران نیز تقویت می‌کند. به این ترتیب، هوش مصنوعی برای نوجوانان می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند در رشد و توسعه کامل آن‌ها مطرح گردد.

این کارشناس پیرامون علل اهمیت هوش مصنوعی توضیح داد: هوش مصنوعی توسعه سیستم‌های کامپیوتری برای انجام وظایفی است که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند. این شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن، دیدن و فهمیدن است. انسان‌ها بیش از اجرای مجموعه‌ای از مراحل، توانایی یادگیری را نیز دارند. این همان چیزی است که هوش مصنوعی را منحصر به فرد می‌کند. هوش مصنوعی با درک فرآیند یادگیری، یاد می‌گیرد.

دکتر رنجبر در ادامه بیان کرد: کدنویسی، یادگیری ماشین و علم داده نیز به هوش مصنوعی متصل هستند. در کنار توانایی مصرف مقادیر زیادی داده، هوش مصنوعی می‌تواند از تجربه یاد بگیرد، با ورودی‌های جدید سازگار شود و وظایفی شبیه به انسان را انجام دهد. فرآیند ایجاد هوش مصنوعی شامل برنامه نویسی، آموزش و آزمایش ماشین‌های هوش مصنوعی است.

وی تصریح کرد: نرم افزار هوش مصنوعی با استفاده از زبان‌های کدنویسی ایجاد می‌شود. بنابراین، کار با هوش مصنوعی و درک آن بر پایه یادگیری نحوه کدنویسی متکی است. در کلاس‌های کدنویسی برای بچه‌ها، دانش‌آموزان را در دبستان و دبیرستان با کدنویسی در پایتون آشنا می‌کنیم.

او ضمن تاکید بر اینکه هوش مصنوعی دائما در حال توسعه است اظهار کرد: بسیاری از وظایفی که «هوشمند» در نظر گرفته می‌شوند، از تعریف هوش مصنوعی حذف می‌شوند، زیرا به روال یا جریان اصلی تبدیل می‌شوند. در حالی که هوش مصنوعی هنوز در حال تکامل است و مسلماً محدودیت‌هایی دارد، این آینده فناوری است. با بزرگ شدن شما این امر عادی خواهد بود و آشنایی با هوش مصنوعی باعث سواد فناوری شما خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروزه شناخت و یادگیری هوش مصنوعی امروز یک ضرورت است، گفت: برخی افراد ادعا می‌کنند که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است. اما حرفه‌ای‌ها در این زمینه به ما اطمینان می‌دهند که ما تنها چند سال تا کنترل بشریت توسط هوش مصنوعی فاصله داریم. حقیقت جایی در این بین نهفته است. بر اساس قابل اعتمادترین پیش‌بینی‌های موجود، هوش مصنوعی در ۴۵ سال آینده تقریباً در همه چیز از انسان‌ها پیشی خواهد گرفت. بدیهی است که این روند یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. صنایع یک به یک در معرض طلسم هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت.

ساسان رنجبر در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی جزء اصلی انقلاب صنعتی چهارم در نظر گرفته می‌شود و تصور می‌شود که تأثیر بالقوه اجتماعی اقتصادی آن به اندازه اختراع برق در گذشته، بزرگ باشد. با توجه به این موضوع، هوشمندانه‌ترین رویکرد، چشم‌داشتن بر تکامل فناوری، بهره‌گیری از پیشرفت‌هایی است که در زندگی ما به ارمغان می‌آورد و از فکر تصاحب ماشین‌ها خیلی عصبی نشویم.

منبع: فرهنگ وهنر

  • هوش مصنوعی جزء اصلی انقلاب صنعتی چهارم
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا