انقلاب صنعتی چهارمگزارش

کنترل کیفیت در عصر صنعت ۴.۰

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کیفیت ۴.۰ به یک رویکرد مدیریت کیفیت مدرن اشاره دارد که از تکنولوژی های صنعت ۴.۰ برای یکپارچه‌سازی و دیجیتالی‌سازی، استفاده می‌کند.

سمینار صادرات مبتنی بر کیفیت و پشتیبانی دوره عمر محصول با همکاری دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد.

 در این سمینار ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی در خصوص موضوع سمینار گفت: کیفیت مسیری بی پایان و سنگ بنای شرکت ها و مرتبط با بقا و ارتقا آنها ست بنابراین باید در تمام سطوح کسب و کارها مورد توجه باشد چرا که تاثیر عمده‌ای در بهره وری و درک جایگاه و موقعیت مجموعه‌های تولیدی دارد.

وی افزود: از چهار بُعد به کیفیت باید توجه کنیم؛ جنسی که تولید می‌کنیم جنس مرغوبی باشد و الزامات حوزه استاندارد را برآورده کند، الزامات و سیستم‌های کیفیتی مرتبط با آن پیاده سازی شود و تضمین کیفیت در خصوص آن اتفاق افتاده باشد.

جمشیدوند در بحث میزان عمق ساخت داخل نیز گفت: در حوزه فناوری و نوآوری از دو جهت توجه داریم یکی اینکه تولیدکننده‌هایی که وارد عرصه تولید می‌شوند وقتی با یک شرکت بزرگ ارتباط پیدا می‌کنند میزان عمق ساخت داخل را به صورت پله‌ای تعریف ‌کنند و افزایش دهند؛ دیگری توسعه فناوری در این حوزه است که بتوانیم آن چیزی  را که در سطح کشور امکان تولید آن وجود دارد بسازیم.

وی در بخش دیگری از این سمینار با اشاره به همکاری های وزارت صمت و سازمان مدیریت صنعتی، به لزوم توجه کسب و کارها به آموزش های کاربردی و تخصصی سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد.

در بخش دیگری از این سمینار ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با موضوع کنترل کیفیت در عصر انقلاب صنعتی چهارم به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن پرداختن به مبانی انقلاب صنعتی چهارم اظهار داشت: کیفیت ۴.۰ فناوری‌های جدید را با روش‌های کیفیت سنتی ترکیب می‌کند تا به مقادیر جدید مطلوب تری در مزیت های عملیاتی، عملکرد و نوآوری به دست یابد.

کیانی بختیاری افزود: کیفیت ۴.۰ رویکردی را تعریف می‌کند که تولیدکنندگان می‌توانند در پیاده‌سازی تکنولوژی های جدید از آن استفاده کنند. در این رویکرد یادگیری ماشین، تجزیه و تحلیل پیش بینی، اینترنت اشیا، داده های بزرگ و محاسبات ابری با سیستم های مدیریت کیفیت سنتی مانند نرم افزار یک سیستم مدیریت کیفیت، برای اطمینان از بهبود مستمر و افزایش عملکرد کلی کسب و کار، هماهنگ و استفاده می شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: کیفیت ۴.۰ به یک رویکرد مدیریت کیفیت مدرن اشاره دارد که از تکنولوژی های صنعت ۴.۰ برای یکپارچه‌سازی و دیجیتالی‌سازی، استفاده می‌کند.

وی ضمن بیان تاثیر پیشرفت های صنعت در تکامل کیفیت خاطر نشان کرد: استقرار استراتژی دیجیتال در یک سازمان بدون مشکل نخواهد بود. چالش‌های مشترکی وجود دارد که در تمام صنایع و در سطوح بلوغ دیجیتالی مختلف رخ می‌دهد. علاوه بر ابزارها و اصول کیفیت شناخته‌شده و همه گیر، ابزارهای کیفیت ۴.۰ نیز باید برای کاهش این چالش‌ها در هنگام پیاده‌سازی و استقرار سیستم‌ها برای پشتیبانی از تحول دیجیتال، استفاده شوند.

کیانی بختیاری در جمع بندی سخنان خود گفت: اگرچه کیفیت ۴.۰ دست کم گرفته شده است، اما در صنایع در حال افزایش است و به کسب و کارها امکان می دهد با ایجاد یک محیط شفاف تر، مسئولیت پذیرتر و مشارکتی تر، با زمان همگام شوند. علاوه بر این در ایجاد یک فرهنگ سازمانی منحصر به فرد از طریق عملیات هوشمند و دیدگاه های داده محور با کیفیت بالا کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: یک استراتژی کیفیت موفق، سازمان را قادر می‌سازد تا با رسیدگی به نگرانی‌های کیفی مکرر ناشی از مسائلی مانند عدم مسئولیت متقابل، ارتباطات ضعیف و عملکرد نادرست فرآیندهای مدیریت مرسوم، به برتری دست یابد.

وی در پایان با بیان این نکته که اگر مدیریت سطح بالا متعهد به اجرای شیوه‌های کیفیت ۴.۰ مبتنی بر فناوری با حمایت اصول صنعت ۴.۰ باشد، مطمئناً شرکت موفق خواهد شد، آمادگی سازمان مدیریت صنعتی را برای طراحی و برگزاری دوره های اختصاصی هر رشته صنعت در سطوح MBA و  DBA برای مدیران کسب و کارها اعلام کرد.  

منبع: روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا