رسانه دیجیتال

چگونه وضعیت برندمان در شبکه های اجتماعی را ارزیابی کنیم؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : چلسی گلاسر – کارشناس بازاریابی
مترجم: علی آل علی  

فعالیت شبکه های اجتماعی متعدد فضای اینترنت را بدل به محیطی پیچیده کرده است. پیش از این اغلب کاربران و برندها فقط در ۲ یا ۳ پلتفرم اصلی حضور داشتند. این امر از نقطه نظر بازاریابی به معنای امکان دسترسی ساده تر به مخاطب هدف و تعامل بهینه با آنها بود. با گذشت زمان شبکه های اجتماعی در مقیاسی وسیع توسعه پیدا کرده اند. امروزه اغلب شبکه های اجتماعی دارای تنوع گسترده ای هستند. دیگر خبری از شبکه های اجتماعی ساده نیست. برخی از پلتفرم ها به صورت انحصاری برای کاربران گوشی های هوشمند عرضه می شود. این امر تفاوت میان پلتفرم های اجتماعی و نحوه استفاده از آنها را برجسته‎تر می سازد. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

ارزیابی وضعیت برندها در شبکه های اجتماعی یکی از فرآیندهای اساسی هر کسب و کاری را شکل می دهد. این امر شامل بازنگری در پروفایل برندمان در شبکه های اجتماعی و تلاش برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف براساس بهبود وضعیت بازاریابی است. ارزیابی وضعیت عملکرد برند در شبکه های اجتماعی و تلاش برای بهبود نقاط ضعف از جمله نکات اساسی دیگر در این زمینه محسوب می شود. 

بسیاری از برندها تمایل به ارزیابی وضعیت شان در شبکه های اجتماعی دارند. این امر موجب کاهش اشتباهات بازاریابی و تعامل بهتر با مخاطب هدف می شود. نکته مهم در این میان ناتوانی بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه مذکور است. درست به همین دلیل اغلب اوقات با ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی

ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی به بازاریاب ها برای تعامل بهتر با مخاطب هدف کمک می کند. بسیاری از برندها در عمل وضعیت مناسبی از نظر تعامل با مخاطب هدف و همچنین بازاریابی و تبلیغات ندارند. اگرچه شاید آگاهی از وضعیت نامناسب برند برای تمام بازاریاب ها امری ساده به نظر برسد، اما در عمل به دلیل حضور در متن فعالیت کاری ایرادات موردنظر کمتر به چشم کارآفرینان و بازاریاب ها خواهد آمد. این امر نیاز به ارزیابی وضعیت برند در بازه زمانی مشخص را دوچندان می کند. 

برخی از برندها برای ارزیابی وضعیت شان در شبکه های اجتماعی به ایده های ساده و سطحی اکتفا می کنند. بدون تردید پیچیدگی ایده های مربوط به ارزیابی وضعیت برند از کارایی آنها خواهد کاست. نکته مهم در این میان توجه به نیازهای کسب و کار برای ارزیابی وضعیت برند است. اگر این فرآیند به طور اصولی دنبال شود، تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی کسب و کارها خواهد داشت. در غیر این صورت وضعیت برند به طور مداوم بدتر می شود. 

۱.    ارزیابی تمام اکانت های جاری برند

گام نخست در زمینه ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی گردآوری تمام اکانت های مربوط به برند است. بدون تردید این امر سختی چندان زیادی ندارد. بسیاری از برندها دارای اطلاع دقیق در مورد وضعیت اکانت های رسمی شان در شبکه های اجتماعی هستند. 

اگر یک کسب و کار در این میان آگاهی دقیقی از وضعیت برندش نداشته باشد، با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهد شد. همچنین گاهی اوقات صفحات غیررسمی از برند در شبکه های اجتماعی فعال است. اگر چنین صفحاتی تحت نظارت رسمی تیم بازاریابی نباشد، مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کار ایجاد خواهد شد. متاسفانه بسیاری از برندها نسبت به سازماندهی وضعیت اکانت های غیررسمی شان بی تفاوتی نشان می دهند. همین امر در مراحل پیشرفته بازاریابی موجب بروز مشکلات زیادی خواهد شد. 

امروزه برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه های متفاوت هستند. این امر شامل حضور در شبکه های اجتماعی متنوع می شود. امروزه دیگر خبری از شبکه های اجتماعی محدود نیست. در عوض برندها گزینه‎ های در دسترس بسیار متنوعی دارند. پلتفرم هایی نظیر تیک تاک به خوبی تنوع در حوزه بازاریابی را نشان می دهند. بنابراین انتخاب های بازاریاب ها دیگر محدود به چند گزینه مشخص نیست. سالانه شمار بالایی از پلتفرم های اجتماعی تازه وارد عرصه فعالیت می شود. مهمترین مسئله در این میان برای برندها آگاهی از وضعیت حضور کاربران در هر کدام از شبکه های اجتماعی است. 

گاهی اوقات یک برند در یک پلتفرم تازه تاسیس اکانت رسمی ایجاد می کند، اما پس از گذشت مدت زمانی اندک دیگر در آن فعالیتی ندارد. این امر در صورت تلاش برای ارزیابی وضعیت اکانت رسمی برند باید به طور ویژه ای مدنظر قرار گیرد. برندها بدون توجه به وضعیت تمام اکانت های شان توانایی ترسیم برنامه ای دقیق و ارزیابی مناسب تجربه های قبلی را نخواهند داشت. 

امروزه برخی از سایت ها در زمینه ارائه برخی از اطلاعات ارزیابی پایه ای در مورد کسب و کارها فعالیت دارند. این امر کمک شایانی به برندهایی با امکانات اندک در زمینه ارزیابی بازاریابی خواهد کرد. شاید در نگاه نخست همکاری با موسسه های دیگر برای ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی بیش از اندازه ساده انگارانه باشد، اما در عمل تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف به همراه خواهد داشت. 

وقتی یک برند نسبت به تمام اکانت های رسمی و غیررسمی اش در شبکه های اجتماعی آگاهی داشته باشد، امکان برنامه ریزی برای تغییر مدیریت آنها فراهم می شود. امروزه برخی از برندها دارای اکانت های متعدد در شبکه های اجتماعی هستند. همین امر توجه مخاطب هدف را به شدت منحرف می کند. هر برند باید یک اکانت رسمی و اصلی در هر پلتفرم موردنظرش داشته باشد. تعدد اکانت های رسمی فقط موجب سردرگمی مشتریان خواهد شد. نکته مهم در این میان وضعیت برخی از برندهای بزرگ از نظر داشتن اکانت رسمی است. چنین برندهایی برای هر منطقه جغرافیایی دارای یک اکانت رسمی هستند. نکته مهم اینکه تمام اکانت های موردنظر به یک اکانت اصلی ارجاع دارند بنابراین سردرگمی اندکی برای مخاطب هدف به همراه خواهد آمد. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۵، دی‌ماه ۱۳۹۹

۲. ثبت تمام اطلاعات مرتبط با اکانت های رسمی برند

اگر برند شما در شبکه های اجتماعی متعددی فعالیت دارد، باید نسبت به ثبت دقیق اطلاعاتش اقدام نمایید. امروزه هر پلتفرم اجتماعی اطلاعات مناسبی در اختیار کاربران قرار می دهد. نکته مهم اینکه اطلاعات موردنظر پس از چند روز از بین رفته و با اطلاعات تازه جایگزین می شود بنابراین ثبت اطلاعات مربوط به برند در هر بازه زمانی از نکات اساسی خواهد بود. برخی از برندها نسبت به ثبت اطلاعات اساسی مربوط به برندشان عملکرد مطلوبی ندارند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای هر کسب و کار به همراه خواهد داشت. 

یکی از مشکلات اساسی ناتوانی برای ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی با توجه به بازه های زمانی مختلف است. 

اکانت رسمی یک برند دارای تعریف مشخصی است. برخی از برندها به گمان خود دارای اکانت رسمی هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها ایجاد می کند. اکانت رسمی یک برند باید دارای تصویر پروفایل مطابق با لوگو، بخش بیوگرافی کامل و درج در بخش اطلاعات سایت رسمی برند باشد. اگر این نکات مورد توجه بازاریاب ها قرار نگیرد، وضعیت برند به شدت دشوار خواهد شد. بسیاری از برندها در عمل توانایی تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف و همچنین گردآوری اطلاعات مناسب را ندارند. یکی از دلایل عمده ‎این امر ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. 

ثبت اطلاعات مرتبط با اکانت رسمی برند کار ساده ای است. نکته مهم در این میان توجه به برخی از نکات اساسی است. امروزه اغلب حسابدارها توصیه های اساسی در مورد نحوه ذخیره سازی اطلاعات مهم دارند بنابراین استفاده از توصیه چنین افرادی در عمل موجب تاثیرگذاری بهتر فرآیند بازاریابی خواهد شد و برخی از بازاریاب ها با تلاش برای ساماندهی تمام امور به طور انفرادی در عمل موجب ناتوانی برای ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی می شوند. با این حساب گاهی اوقات باید نسبت به ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی با کمک دیگران اقدام کرد. 

۳.    ارزیابی فعالیت های گذشته 

برنامه ریزی برای آینده کسب و کار همیشه پیوند نزدیکی با وضعیت گذشته آن دارد. امروزه هیچ برندی توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون استفاده از داده های مربوط به گذشته را ندارد. همچنین برخی از برندها به طور مداوم برای ارزیابی فعالیت شان به دنبال داده هایی از گذشته هستند. نکته مهم در این میان تعریف هر برند از گذشته است. در اینجا منظور ما اطلاعات در دسترس در طول یک سال گذشته است. این داده ها نقش مهمی در بهبود وضعیت هر برند از نظر بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارد. 

مقایسه وضعیت فالوورها، کامنت، لایک و همچنین تعامل با مخاطب هدف در طول ماه های متمادی همیشه معیار مناسبی برای وضعیت برند خواهد بود. امروزه برخی از برندها بدون توجه به این نکته مشغول بازاریابی هستند. اگر یک استراتژی بازاریابی تاثیرگذاری قابل ملاحظه ای بر روی مخاطب هدف ندارد، باید نسبت به ارزیابی مجدد این حوزه اقدام نماید. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی اش روز به روز بدتر خواهد شد. 

وقتی یک برند در تلاش برای ارزیابی فعالیت های گذشته اش است، باید هر ماه را به استراتژی خاصی ربط دهد. این امر ناشی از تنوع استراتژی های مورد استفاده هر برند در طول ماه های مختلف است بنابراین با ارزیابی هر استراتژی امکان یافتن راهکاری مناسب افزایش خواهد یافت. اشتباه برخی از برندها تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بدون استفاده از شیوه های ارزیابی در زمان های مشخص است. اگر یک سال گذشته به عنوان یک فرآیند بازاریابی بدون تفاوت در نظر گرفته شود، اطلاعات بسیار اندکی در اختیار هر برند قرار می دهد بنابراین وضعیت هر برند باید به طور گسترده ای براساس تفاوت های ماه به ماه ارزیابی شود. 

اگر بازاریاب ها بیشتر به اکانت های رسمی برند سر بزنند، اطلاعات مفیدتری در اختیار خواهند داشت. اعضای بخش تبلیغات و مدیریت شبکه های اجتماعی به طور معمول به دنبال مدیریت کلی اکانت ها هستند. این امر موجب غفلت از ثبت اطلاعات می شود. بخشی از وظیفه بازاریاب های هر برند نظارت بر روند ثبت اطلاعات مرتبط با برند است. این امر نقش مهمی در بهبود وضعیت هر برند در بلندمدت دارد. 

۴.    توجه به مخاطب هدف بازاریابی در هر پلتفرم

وقتی پای پلتفرم های اجتماعی مختلف در میان باشد، باید فعالیت برندها را از هم متمایز کرد. امروزه بسیاری از برندها در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مشکلات بسیار زیادی را تجربه می کنند. این امر ناشی از عدم ایجاد تمایز میان ماهیت متفاوت هر شبکه اجتماعی است. اگر یک برند در تلاش برای بازاریابی یکسان در اینستاگرام و تیک تاک باشد، بدون تردید با شکست مواجه خواهد شد. دلیل این امر تفاوت های میان تیک تاک و اینستاگرام است. برندهای بزرگ همیشه تفاوت های موردنظر را لحاظ می کنند. درست به همین خاطر به ندرت با شکست مواجه می شوند. 

شاید در ابتدا باور به اینکه بازاریابی در هر شبکه اجتماعی نیازمند برنامه ای متفاوت است، دشوار باشد. اگر شما در این زمینه تردید دارید، بررسی وضعیت برندهای بزرگ ایده جذابی خواهد بود. این امر امکان مشاهده عینی برخی از واقعیت های بازاریابی را فراهم خواهد کرد. گاهی اوقات برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دست به طراحی کمپین های سراسری می زنند. این امر شاید تا یک دهه پیش تاثیرگذاری مناسبی به همراه داشت، اما اکنون وضعیت به طور کامل متفاوت شده است. امروزه کاربران در هر پلتفرم اجتماعی دارای انتظارات متفاوتی هستند. این امر وضعیت بسیاری از برندها را از هم مشخص می سازد. 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیازمند ایجاد تمایز میان وضعیت برند براساس پلتفرم موردنظر است. بر این اساس شاید یک برند نیاز به استراتژی های متعدد برای بازاریابی باشد. این امر در عمل شرایط بسیار دشواری برای هر تیم بازاریابی ایجاد خواهد کرد. هنر اصلی بازاریابی در عصر کنونی ایجاد تمایز میان شبکه های اجتماعی مختلف و مدیریت هر کدام از آنها به بهترین صورت ممکن است. در غیر این صورت وضعیت برند در شبکه های اجتماعی به طور مداوم با مشکل مواجه خواهد شد. 

ارزیابی وضعیت برند در شبکه های اجتماعی باید براساس میزان توجه به تفاوت های هر پلتفرم صورت گیرد. شاید این امر در ابتدا بسیار دشوار باشد، اما پس از مدتی بدل به عادت خواهد شد. امروزه برخی از برندها در زمینه بازاریابی دارای مهارت بالایی برای ارزیابی جداگانه اطلاعات مربوط به هر برند هستند. این امر موجب اعتبار بالاتر اطلاعات حاصل از ارزیابی شان می شود. 

امروزه اغلب مردم از توییتر برای کسب اطلاع از اخبار استفاده می کنند. همچنین کاربرد فیس بوک و اینستاگرام نیز در راستای سرگرمی و تولید محتواست. اگر یک برند نسبت به وضعیت همین سه پلتفرم آگاهی مناسبی داشته باشد، وضعیتش به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد. همچنین امکان ارزیابی جداگانه هر کدام از پلتفرم های موردنظر را نیز پیدا خواهد کرد. 

۵.    رهایی از دست اکانت های بی ارزش

پس از ارزیابی اولیه در مورد وضعیت برند در شبکه های اجتماعی باید گزینه های دارای بیشترین تاثیر را مشخص نمایید. این امر شامل دسته بندی پلتفرم های مختلف و مشخص ساختن تاثیرگذارترین نمونه است. سپس باید نسبت به حذف نمونه های دارای کمترین تاثیر اقدام نماییم. برخی از برندها به طور مداوم در تلاش برای حفظ اکانت های فاقد تاثیرگذاری مناسب هستند. این امر شرایط بسیار مشکلی برای برندها ایجاد می کند. 

رهایی از دست شبکه های اجتماعی فاقد تاثیرگذاری مثبت بر روی وضعیت یک برند باید بدون هرگونه تردیدی صورت گیرد. در غیر این صورت شاید بخش قابل توجهی از بودجه برند به طور مداوم صرف فعالیت در شبکه اجتماعی نامناسب شود. 

بسیاری از برندها در زمینه مسدودسازی اکانت شان در شبکه های اجتماعی نیاز به راهنمایی های متعدد دارند. این امر شامل معیارهای مناسب برای شناسایی اکانت های فاقد ارزش و همچنین نحوه مقایسه پلتفرم ها با هم است. بی‎تردید بررسی تخصصی این موضوع دشواری زیادی دارد. توصیه اساسی در این بخش ارزیابی ساده این امر براساس یک پرسش محوری است: آیا مشتریان برند در پلتفرم موردنظر به برند ما مراجعه می کنند؟ 

اگر پاسخ پرسش فوق منفی بود، باید به سرعت نسبت به مسدودسازی حساب رسمی برند اقدام کرد. این امر اتلاف بیشتر در بودجه برند را متوقف می سازد. همچنین به بازاریاب ها برای فعالیت بهتر در شبکه های اجتماعی پویاتر نیز فرصت خواهد داد. 

استفاده از برخی افزونه های ساده برای ارزیابی وضعیت اکانت برند همیشه ایده جذابی است. این امر شامل استفاده از یک اپ واسطه ای برای ارزیابی ترافیک و دیگر اطلاعات مربوط به اکانت رسمی برند است. نکته مهم در این میان امکان درز اطلاعات از طریق چنین اپ هایی است. درست به همین علت اغلب پلتفرم های اجتماعی در تلاش برای مسدودسازی چنین اپ هایی هستند بنابراین یکی از گزینه های ساده از دسترس بازاریاب ها حذف می شود. 

امروزه برخی از مثال های واضح در زمینه اکانت های فاقد ارزش برای برندها قابل ملاحظه است. به عنوان مثال، اکانت رسمی برندها در گوگل پلاس اغلب به صورت غیرفعال درآمده است. این امر باید همراه با حذف رسمی اکانت باشد. در غیر این صورت وضعیت برند از نظر ارزیابی درست وضعیت نامساعد خواهد بود. 

۶.    تعیین دقیق اهداف 

بدون شک هر برندی از بازاریابی در شبکه های اجتماعی به دنبال اهدافی است. اگر اهداف موردنظر تحقق پیدا نکند، تمام فرآیند بازاریابی همراه با شکست خواهد بود. اگر بازاریاب ها علاقه مند به ارزیابی وضعیت کسب و کار در پایان هر سال یا ماه هستند، باید اهداف شان را به طور دقیق تعیین نمایند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. 

اهداف هر برند براساس حوزه تخصصی و وضعیت کلی اش متفاوت است. نکته اساسی در این میان تعیین اهداف واقع گرایانه است. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین تحقق آنها نخواهید داشت. سالانه شمار بالایی از برندها به دلیل تعیین اهداف بیش از اندازه آرمانی با شکست مواجه می شوند. این امر در حوزه بازاریابی به معنای صرف هزینه های کلان و مشاهده کمترین دستاورد ممکن است. 

گاهی اوقات امنیت شغلی بازاریاب ها در پی تعیین اهداف نادرست به خطر می افتد. بهترین زمان برای تعیین هدف برای برند یک ماه پیش از شروع سال جدید است. این امر در مورد اهداف کوتاه مدت ماهانه شامل بازه های زمانی ۲ تا ۳ روز قبل از شروع ماه است. 

۷.    تعیین برنامه براساس ارزیابی های قبلی

ارزیابی وضعیت برند باید همراه با نتیجه مشخصی باشد. اغلب برنامه های مربوط به برندها در زمینه کسب و کار و امور مالی است. نکته مهم در این میان برنامه ریزی برای حوزه بازاریابی است. بسیاری از برندها برای این حوزه هیچ برنامه مشخصی ندارند. همین نکته ضربه سختی به آنها خواهد زد.

ارزیابی وضعیت برند باید به طور مداوم صورت گیرد. هر کدام از ارزیابی ها دارای اطلاعات مناسبی برای برندها خواهد بود بنابراین باید به طور مداوم نسبت به بهبود عملکرد برند در پلتفرم های اجتماعی اقدام کرد. این امر از طریق ارزیابی همزمان تمام ارزیابی های قبلی و به روز رسانی استراتژی بازاریابی صورت می گیرد. 

یکی از راهکارهای مناسب برای تولید محتوا براساس ارزیابی های قبلی توجه به تقویم محتوایی است. این تقویم امکان تعیین محتوای مناسب پیش از زمان مقرر را فراهم می کند. به این ترتیب برندها نسبت به محتوای موردانتظار برای بارگذاری در یک هفته آینده آگاهی دقیقی خواهند داشت. 

۸.    مقایسه ارزیابی های قبلی با هم

مقایسه ارزیابی های قبلی با یکدیگر امکان آگاهی از نحوه پیشرفت برندها را فراهم می کند. اگر یک برند پس از چند بار ارزیابی مجدد وضعیت باز هم با شرایط دشواری مواجه بود، باید نسبت به نحوه استفاده از داده های ناشی از ارزیابی ها در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی تجدیدنظر صورت گیرد. برخی از برندها ارزیابی کلی وضعیت برند در پایان سال را به ارزیابی های خرد ترجیح می دهند. نکته مهم در این میان مزیت ارزیابی های خرد برای آگاهی به موقع از وضعیت برند است. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از برند در اقتصادالکترونیکی بخوانیم:
چالش نگارش بیوگرافی مناسب برای برند در شبکه های اجتماعی
تعامل بهتر با مخاطبان از طریق بازی سازی
تکنیک های تقویت روحیه تیم فروش برند
مزیت های اینفلوئنسرمارکتینگ برای برندها
اپل و رکوردشکنی در زمینه سودآوری در سال ۲۰۲۱
راز موفقیت برندهای برتر در اینستاگرام
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار بازاریابی برندها
چالش طراحی دوباره سایت در میان برندها
جای خالی مشاور برندسازی حرفه‌ای در کسب و کارها

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا