رسانه دیجیتال

چگونه کتاب دیجیتال را به سبد خانوار اضافه کنیم؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک پژوهشگر در رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه والدین در استفاده از تکنولوژی‌های کتابخوانی باید الگوی فرزندان خود باشند، مطرح کرد: ورود کتاب دیجیتال به سبد خانوار موجب افزایش سواد رسانه‌ای می‌شود.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از رادیو گفت‌وگو؛ برنامه «ضرب سکه» با موضوع تولید و نشر کتاب دیجیتال و سهم آن در سبد اقتصاد خانوار و با حضور محمد صدوقی، ناشر الکترونیک و مهندس مجید قنبری، نویسنده و پژوهشگر روانه آنتن شد.

آیا کتاب الکترونیک جایگاه خود را در میان مردم پیدا کرده است؟

مجید قنبری: آنچه که به عنوان کتاب در ذهن مردم جای گرفته است همان کتاب کاغذی است که حجم فیزیکی دارد و بسیاری از افراد از روی عادت به این نوع کتاب وابستگی دارند، اما نسل جدید که ابزارهای الکترونیکی جدیدی از رسانه‌ها و دنیای مجازی در اختیار دارند، فضای جدیدی برای کتابخوانی دارند. مشتری‌های کتاب الکترونیک کم نیستند و بسیاری از افراد حتی هنگام انتخاب گوشی تلفن همراه، به قابلیت اجرای کتاب الکترونیک توجه می‌کنند. همچنین بسیاری از پژوهشگران به راحتی می‌توانند پاراگراف و مطلب مورد نظر خود را در یک کتاب الکترونیک چند صد صفحه‌ای بیابند.

وضعیت نشر دیجیتال کشور چگونه است؟

محمد صدوقی: کتاب الکترونیک از اوایل دهه ۷۰ در کشور به این معنا بود که یک سند یا کتاب در قالب الکترونیک منتشر شود . با فراگیر شدن اینترنت، کتاب‌های الکترونیک دربا فرمت pdf در بین کاربران رواج پیدا کردند . از سال ۹۲ با آمدن دستگاه‌های همراه هوشمند و اینترنت همراه، انقلاب بزرگی در عرصه کتاب الکترونیک ایجاد شد. کتاب الکترونیک امروزی با نسخه الکترونیک کتاب‌ها که عمدتا در قالب pdf ارائه می‌شد تفاوت دارد و نرم افزاری که برای خوانش کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد Ebook Reader می‌باشد.

چگونه می‌توان کتاب الکترونیک را در سبد خانوار جای داد؟

مجید قنبری: استفاده بهینه از رسانه‌ها یکی از پارامترهای اصلی سواد رسانه‌ای است که در این روزها اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر اهداف مشترک در خانواده ایجاد شود، خانواده‌ها به سمت افزایش سواد رسانه‌ای قدم بردارند و به نقش والدین به عنوان راهنما توجه شود گرایش به سمت استفاده از کتاب الکترونیک ایجاد خواهد شد. در واقع استفاده از فضا و امکاناتی که در خانواده‌ها وجود دارد به جای گیری کتاب الکترونیک در سبد خانوار کمک بسیاری خواهد کرد. در خانواده علاوه بر اختصاص زمان برای کتاب خوانی، باید گاهی اوقات درباره کتاب‌هایی که می‌خوانیم هم سخن بگوییم و به گفتگو بنشینیم . این موضوع، به قدرت تکلم، سخن دانی و سخنوری فرزندان می‌افزاید.

آیا مطالب و محتوای اینترنتی که کاربران مطالعه می‌کنند را می‌توان به عنوان زمان کتابخوانی در نظر گرفت؟

محمد صدوقی: سه رسانه مهم و تئاترگذار در زندگی انسان‌ها وجود دارد که شامل کتاب، سینما و تئاتر می‌باشد. تفاوت کتاب با مطالب کوتاه یا به اصطلاح ساندویچی که این روزها در فضای مجازی به وفور یافت می‌شود، در داشتن ابتدا و انتهای شخص است که تاثیر بسزایی در خواننده دارد. از این رو نمی‌توان این دو محتوا را با هم تلفیق کرد و تمام مطالبی که کاربران در فضای مجازی می‌خوانند را به عنوان ساعت مطالعه در نظر گرفت، البته در سال‌های اخیر رشد روز افزونی در صنعت کتاب الکترونیک رخ داده است.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا