شهر هوشمندگزارش

پلاک خانه هوشمند گامی بلند در راستای شهر هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
زهرا نصیری

 رشد فزاینده آمار مهاجرت از روستاها به شهرها سبب شد که ازاوایل دهه ۸۰ بحث شهر هوشمند در کشور مطرح شود و در این زمینه همه متولیان از جمله مدیریت شهری، شرکت‌های خدمات رسان (آب، برق، گاز، مخابرات) بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و غیره در صدد برآیند تا برای تحقق این امرزیر ساخت های شهری را منطبق با شهر هوشمند بنا نمایند.

آمارها حکایت از آن دارد که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۸۶ درصد مردم در کشورهای توسعه یافته و ۶۴ درصد در کشورهای در حال توسعه در شهرها زندگی خواهند کرد، به همین جهت شهرها جمعیت زیادی را در آینده جذب خواهند کرد بنابراین استفادهٔ مؤثر و بهینه از منابع اهمیت زیادی داشته و باید انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن‌ها استفاده شود تا اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها مورد استفاده قرارگیرد.

به گفته کارشناسان آمارهایی چون اطلاعات شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری، مدیریت ترافیک و حمل و نقل، شبکه‌های خدماتی، مدارس و کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی درتحقق شهر هوشمند، بسیار مؤثر خواهند بود وشهرهایی که برمبنای صفر و یک و یا به تعبیری فناوری اطلاعات ساخته می‌شوند و همه چیز در آن‌ها کاملاً مجازی و هوشمند اداره می‌شود؛ از دولت و شهروندان گرفته تا حمل و نقل و انرژی و محیط زندگی شهر هوشمند خواهند بود.

شش معیار اصلی شامل حکمروایی هوشمند، شهروند هوشمند، محیط زندگی، محل زندگی، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند ملاک‌های شهر هوشمند هستند که در این زمینه در اصفهان برخی از این ملاک‌ها در حال انجام شدن است از جمله برنامه ریزی و ایجاد زیر ساخت ها برای حمل و نقل هوشمند، محیط زندگی هوشمند و اقتصاد هوشمند که البته هر یک از این موارد نیاز به جای کار بیشتر و فعالیت‌های بیشتر برای تحقق شهر هوشمند دارند.

اما در این میان یکی از مهمترین برنامه‌هایی که برای تحقق محیط و محل زندگی هوشمند برای اولین بار در کلان شهر اصفهان در حال انجام است نصب پلاک‌های هوشمند پستی بر درب منازل است که با همکاری شهرداری اصفهان و شرکت پست در حال انجام است برای اطلاع از میزان اجرای این طرح خبرنگارربیع با رئیس اداره جغرافیایی و اطلاعات مکانی اداره کل پست استان اصفهان گفتگوی اختصاصی داشته است که در ادامه می‌خوانید..

اختصاص پلاک‌های هوشمند پستی درنصف جهان؛ گامی بزرگ برای تحقق شهر هوشمند

محمد پژوهش رئیس اداره جغرافیایی و اطلاعات مکانی اداره کل پست استان اصفهان، درباره تحقق شهر هوشمند در نصف جهان گفت: زمانی که شهر به سمت هوشمندی پیش می‌رود، تمام دستگاه‌های خدمتگزار باید در این عرصه اتفاق نظر و هم‌فکری داشته باشند تا هرچه سریع‌تر شاهد نتایج تأثیرگذار این هوشمندسازی در شهر باشیم.

وی درباره طرح اجرای نصب پلاک‌های هوشمند در کلان شهر اصفهان توضیح داد: جلسات متعددی برای اجرای این طرح در سال‌های گذشته برگزار شد که خوشبختانه به نتیجه رسید و از اواخر سال ۹۹ این طرح در منطقه ۸،۱۰ و ۱۲ شهرداری اصفهان آغاز و به اتمام رسید و هم اکنون سه منطقه هدف دیگر (۱،۴،۵) مد نظرقرارگرفته است البته به دلیل اینکه اطلاعات پستی در منطقه ۱۴ نیزناقص است احتمالاً منطقه ۱۴ نیز در این مرحله برای نصب پلاک‌های هوشمند پستی قرار گیرد.

پایان نصب طرح پلاک پستی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۲ دراصفهان

پژوهش؛ با اشاره به اینکه برنامه زمانبدی برای طرح پلاک‌های پستی هوشمند تا پایان سال ۱۴۰۲ است افزود: دراین طرح سازمان فاوا مجری طرح نصب پلاک‌های پستی هوشمند است واداره کل پست استان نیز نظارت و صحت سنجی اطلاعات را بر عهده دارد و تمامی اطلاعات را به شهرداری برای نصب پلاک‌ها ارائه داده است.

این کارشناس جغرافیا ادامه داد: یک میلیون و ۴۰۰ مکان را در دیتابیس کدپستی خود در شهر پیش بینی کرده‌ایم و با توجه به اینکه برای هر ساختمان یک پلاک در نظر گرفته شده است، بیش از ۷۵۰ هزارقطعه پلاک برای شهر اصفهان مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: از قابلیت‌های نصب پلاک هوشمند پستی آن است که دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله، آب، برق، گاز و تلفن با استفاده QR کد می‌توانند خدماتی که ارائه می‌دهند رابر روی پلاک‌های هوشمند بیاورند تا از زیرساخت‌های فراهم شده نهایت استفاده را ببرند.

اختصاص کد پستی هوشمند به شهروندان درهنگام دریافت پروانه ساختمانی

رئیس اداره جغرافیایی و اطلاعات مکانی اداره کل پست استان اصفهان درباره نصب پلاک هوشمند پستی برای ساختمان‌هایی که در حال احداث هستند و یا در آینده قرار است احداث شوند گفت: در این زمینه اداره پست و شهر داری دو تفاهم نامه برای نصب پلاک و کدپستی، به منظور اختصاص کدپستی و پلاک پستی در زمان صدور پروانه ساخت امضا نموده‌اند که در تفاهم نامه نخست، مسئله اختصاص کدپستی به منازل موجود مطرح شده است و در تفاهم نامه دوم، اختصاص کد پستی هوشمند به شهروندان درهنگام دریافت پروانه ساختمانی است.

پژوهش، ادامه داد: پروژه تکمیل کننده نصب پلاک هم در دست بررسی و مطالعات است که تفاهم نامه‌ای در راستا برای شهرداری اصفهان ارسال شده و تخصیص کد پستی به مکان‌های جدید که در حال احداث هستند در این تفاهم نامه دیده شده تا در زمان صدور پروانه ساختمانی پلاک کدپستی به مکان‌ها اختصاص داده شود، با این کار، کدپستی در دیتابیس شهرداری موجود است و همزمان با ساخت پلاک می‌تواند مورد بهره برداری قرار گیرد.

پلاک‌های قدیمی تا ۶ ماه در اداره پست نگهداری می‌شود

این کارشناس جغرافیا تاکید کرد: البته قرار است میز خدمتی در شهرداری اصفهان برای این موضوع راه اندازی شود تا اگر شهروندان به هر نحو مشمول دریافت کدهای هوشمند پستی نشده‌اند و یا پلاک‌هایشان به هرنحو مفقود شده است بتوانند با مراجعه به شهرداری از این امکان بهره مند شوند.

پژوهش خبرداد: پلاک‌های قدیمی جمع آوری شده از مناطقی که طرح پلاک‌های هوشمند برای آن‌ها اجرایی شده است تا ۶ ماه در اداره کل پست نگهداری می‌شوند تا اگردر این بازه زمانی و قبل از آن درخواست‌های پستی و یا دیگر خدمات را ازشرکت ها و دستگاه‌های خدماتی درخواست کرده‌اند به آدرس آن‌ها ارسال شود و بعد ازآن این پلاک‌ها امحاء می‌شوند.

منبع: ربیع

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا