اپلیکیشن و نرم افزارواقعیت مجازی

معرفی بهترین برنامه‌های دیپ‌فیک و تغییر چهره مبتنی بر هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

برنامه‌های دیپ‌فیک (DeepFake) یا «جعل عمیق» یکی از فناوری‌های نوظهوری است که علی‌رغم زمان اندکی که از توسعه آن می‌گذرد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و به همان اندازه که موجبات هیجان و سرگرمی عده‌ای از کاربران را فراهم آورده، به همان اندازه نیز اسباب نگرانی برخی افراد از جمله سیاست‌مداران شده است. دیپ‌فیک پتانسیل‌های مثبت بسیار بالایی دارد و کاربران آن می‌توانند علاوه بر سرگرمی و ساخت تصاویر مفرح، در جهت امور تحقیقاتی هوش مصنوعی و یادگیری عمیق و همچنین پردازش تصویر از این فناوری بهره ببرند؛ درعین‌حال، افرادی وجود دارند که مانند هر تکنولوژی دیگری از دیپ‌فیک در جهت اهداف سودجویانه خود ازجمله کلاهبرداری، انتشار اخبار جعلی، فریبکاری و سوءاستفاده از حریم خصوصی افراد، استفاده می‌کنند.


ما در ادامه این مطلب به معرفی بهترین برنامه‌ها و سایت‌های ساخت تصاویر دیپ‌فیک و تغییر چهره می‌پردازیم که عمدتاً جنبه سرگرمی یا تحقیقاتی دارند و استفاده در جهت نامطلوب از آنها بسیار دشوار و گاه غیرممکن است؛ با‌وجوداین، لزوم استفاده اخلاقی از این فناوری یکی از اصول مهمی است که پیش از ورود به دنیای دیپ‌فیک باید به آن پایبند باشید و پیش از استفاده از صوت یا تصویر اشخاص، حتما از آنها کسب اجازه کنید.

تاریخچه دیپ‌فیک

جعل و دستکاری در تصاویر قدمت بالایی دارد و براساس تاریخچه دیپ‌فیک و شواهد تاریخی از اواسط قرن ۱۹، عده‌ای در تلاش بودند که با روش‌های سنتی، تغییراتی در تصاویر اعمال کنند که برای بیننده قابل تشخیص نباشد. با پیشرفت تکنولوژی، جعل تصاویر نیز سرعت بیشتری گرفت و فناوری دیپ‌فیک از سال ۱۹۹۰ پا به عرصه ظهور گذاشت. محققان زیادی در اوایل قرن ۲۱ در جهت پیشرفت دیپ‌فیک تلاش کردند، اما به‌دلیل ضعف سخت‌افزاری و نبود تکنولوژی موردنیاز، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در این صنعت رخ نداد.

در سال ۲۰۱۴، یک دانشجوی مقطع دکتری به نام «یان گودفلو» با استفاده از هوش مصنوعی، طرحی را توسعه داد که امروزه به نام دیپ‌فیک می‌شناسیم و پس‌ازآن، راه برای توسعه‌دهندگان دیگر باز شد تا با بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی، برنامه‌هایی را عرضه کنند تا کاربران بتوانند به‌وسیله گوشی‌های هوشمند خود نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از دیپ‌فیک استفاده کنند و صوت و تصاویر خود یا دیگران را جعل کنند.

محتوی بیشتر از واقعیت مجازی:

دیپ‌فیک چیست و چگونه عمل می‌کند؟

برای آنکه بدانیم فناوری دیپ‌فیک چیست، می‌توان آن را به صورت خلاصه چنین تعریف کرد:
دستکاری محتوای صوتی و بصری به‌وسیله‌ هوش مصنوعی به‌صورتی‌که تصاویر و صداهای ساختگی از واقعی قابل تشخصی نباشد.

این فناوری هنوز در ابتدای راه است و کمتر از یک دهه از شروع جدی فعالیت آن می‌گذرد، درنتیجه تصاویر خلق‌شده به کمک این فناوری، تخصص، زمان و هزینه بالایی می‌طلبد تا تشخیص تصاویر حقیقی از جعلی را برای مخاطب دشوار کند و محتوایی که توسط کاربران با سیستم‌های خانگی یا تلفن‌های همراه ساخته می‌شود، نمی‌تواند آنچنان در فریب بیننده موفق باشد و تشخیص جعلی‌بودن آن ساده است؛ اما محققان پیشرفت این فناوری را چشمگیر ارزیابی می‌کنند و پیش‌بینی آنها این است که در سالیان نه‌چندان‌دور پیش‌رو، تشخیص ساختگی‌بودن محتوای دیپ‌فیک کاربران عادی نیز، دیگر به‌سادگی امکان‌پذیر نیست و می‌توان حتی با گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های دیپ‌فیک، محتوای بسیار واقع‌گرایانه‌ای تولید کرد.

دیپ‌فیک برای ساخت تصاویر منطبق با واقعیت خود، از هوش مصنوعی، یادگیری عمیق و شبکه‌های متخاصم مولد (GAN) استفاده می‌کند. شناخت زوایا و حرکت‌های صورت و همچنین انطباق تصاویر جدید بر روی آن به‌وسیله یادگیری عمیق و همچنین الگوی رمزگذاری و سپس رمزگشایی از ساختار شبکه‌های عصبی، یکی از دشوارترین فعالیت‌هایی است که به‌واسطه هوش مصنوعی انجام می‌شود و اطلاعات پیرامون این فناوری به‌دلیل پیچیدگی زیاد، معمولا در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد.

معرفی بهترین اپ‌ها و سایت‌های دیپ‌فیک

استفاده از فناوری دیپ‌فیک برای تولید محتوای سرگرم‌کننده یا تحقیق درباره هوش مصنوعی و یادگیری عمیق به‌وسیله کامپیوترهای شخصی (PC)، درحالی‌که خروجی بسیار باکیفیتی دارد، اما دشوار و هزینه‌بر است و برای استفاده عموم مردم مناسب نیست؛ در این میان اپ‌هایی وجود دارند که به‌سادگی بر روی گوشی هوشمند شما نصب می‌شوند و بدون نیاز به مهارت و تخصص بالا، در عرض چند ثانیه، محتوای دیپ‌فیک شما را ایجاد می‌کنند و گاه بسیار هم موفق ظاهر می‌شوند.

لیست بهترین سایت‌ها و اپ‌های دیپ‌فیک

در ادامه با معرفی و بررسی بهترین اپ‌ها و سایت‌های دیپ‌فیک همراه هوشیو باشید:

۱. Reface: Funny face swap videos

اپ Reface را می‌توان با بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود، یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های دیپ‌فیک بر روی گوشی‌ها هوشمند دانست. این اپ توانست در سال ۲۰۲۰ جایزه user’s choice awards گوگل‌پلی را به دست آورد تا جای خود را در میان بهترین برنامه‌های سال باز کند. Reface این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا تصویر خود را بر روی عکس‌، فیلم و GIFهای دلخواه خود قرار دهند و خروجی جذاب و مفرحی را دریافت کنند. هرچند همان‌طور که از نام آن پیداست، این برنامه برای به‌وجود‌آوردن تصاویر سرگرم‌کننده است و نباید توقع دیپ‌فیک بسیار واقع‌گرایانه‌‍ای از آن داشت، اما در عین حال گاهی اوقات تصاویر خلق‌شده توسط این برنامه بسیار واقعی به نظر می‌رسند و تشخیص حقیقی یا جعلی‌بودن آن را دشوار می‌سازند.

Reface همچنین قابلیت آن را دارد را که تصاویری که در اختیارش قرار می‌دهید، متحرک کند و شبیه‌سازی صحبت‌کردن تصاویر با صدای شما را انجام دهد. این برنامه به‌صورت رایگان در دسترس کاربران است و شما می‌توانید با نصب این برنامه، به‌سادگی و بدون داشتن دانش حرفه‌ای در زمینه هوش مصنوعی، تصاویر دیپ‌فیک خود را ایجاد کنید.
لینک دانلود برنامه:

دانلود از google play

دانلود از App Store

۲.FaceApp

FaceApp نیز در کنار Reface، لقب پرطرفدارترین اپ دیپ‌فیک را یدک می‌کشد و با بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود و امتیاز ۴.۶ از گوگل‌پلی، یکی از موفق‌ترین برنامه‌های دیپ‌فیک باشد. این برنامه می‌تواند به‌واسطه هوش مصنوعی، تغییراتی را در تصاویر شما اعمال کند. برای مثال، توانایی این اپ در پیرسازی یا جوان‌سازی تصاویر شما، یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های آن است که نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. در کنار قابلیت کاهش یا افزایش سن تصاویر به کمک دیپ‌فیک، می‌توانید با استفاده از FaceApp انواع میکاپ را بر تصاویر خود اعمال کنید، مدل و رنگ موی خود را تغییر دهید یا حتی لبخندی را در عکس‌های خود ایجاد کنید!

برنامه فیس اپ

FaceApp را می‌توانید از طریق لینک زیر برای سیستم‌عامل‌های اندروید و ios به‌صورت رایگان دانلود کنید:

دانلود از google play

دانلود از App Store

۳. Wombo: Make your selfies sing

کار با برنامه ‌Wombo به همان اندازه که ساده است، خروجی جذاب و مفرحی هم در اختیار شما می‌گذارد. این برنامه بر قابلیت متحرک‌سازی تصاویر و منطبق‌سازی آن با آهنگ‌های مختلف تمرکز دارد و به بهترین شکل ممکن از عهده این کار برمی‌آید. برای استفاده از Wombo تنها کافیست تصویر خود را انتخاب کنید و پس از گزینش موزیک مورد نظر، ویدئویی جذاب از همخوانی تصویر با موزیک را دریافت کنید. این برنامه با بیش از ۵۰ میلیون دانلود و امتیاز ۴.۷ در گوگل‌پلی، یکی از بهترین برنامه‌های دیپ‌فیکی است که می‌توانید به‌صورت رایگان بر روی موبایل خود نصب کنید.

دانلود از google play

دانلود از App Store

۴. ZAO

اپ ZAO پس از انتشار، شروع طوفانی داشت و به یکی از ترندهای بزرگ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. این برنامه با استقبال فراوان مخاطبان مواجه شد و توانست طی مدت کوتاهی، میلیون‌ها بار دانلود شود. ZAO یک برنامه دیپ‌فیک چینی است و در ابتدا و قبل از جهانی‌شدن آن، در داخل کشور چین مورد استقبال عمومی قرار گرفت. ZAO می‌تواند به‌سادگی چهره شما را با شخص دیگری عوض کند و همچنین عکس شما را در هزاران ویدئو از فیلم و سریال‌های محبوب جای‌گذاری کند.

قابلیت ایجاد میکاپ، تغییر مدل مو و همچنین تعویض لباس‌های شما با مدل‌ها و برندهای روز، از دیگر قابلیت‌های این برنامه است که موجب استقبال بالای مخاطبان از این اپ شد. متاسفانه به‌دلیل مشکلات قوانین حریم خصوصی، توسعه‌دهندگان این اپ با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شدند. برای مثال، اگر شما تصویری از خود در این اپ ایجاد می‌کردید، سازندگان ZAO تعهدی برای حفظ محتوای شما به‌صورت خصوصی نداشتند و می‌توانستند به انتخاب خود، از محتوای شما استفاده کنند. هرچند شرکت سازنده ZAO در ادامه سیاست‌های خود را تغییر داد، اما فروشگاه‌هایی همچون گوگل‌پلی این تغییرات را کافی ندانستند و صفحه این برنامه را در فروشگاه‌های خود از دسترس خارج کردند. در حال حاضر، می‌توانید این برنامه را به‌صورت مستقیم از سایت رسمی ZAO و یا سایت‌های دانلود اپ، دریافت کنید.

۵. Deep Art Effects – AI Photo Fi

اپ Deep Art را می‌توان متفاوت از دیگر برنامه‌های دیپ‌فیک ارزیابی کرد. این برنامه ویدئوهای دیپ‌فیک برای شما نمی‌سازد، اما از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و دیپ‌فیک برای ایجاد تصاویر هنری جذاب استفاده می‌کند. به گفته سازندگان، Deep Art بر اساس الگوریتم‌های بسیار پیشرفته مغز انسان توسعه یافته است و در این مسیر، از آثار هنرمندانی چون داوینچی، ونگوگ، میکل‌آنژ و پیکاسو برای آموزش این برنامه استفاده شده است. برنامه‌های بسیاری وجود دارند که به‌وسیله فیلترهای ساده، سعی در ایجاد اثر هنری بر اساس تصاویر شما داشته‌اند، اما Deep Art را می‌توان بهترین برنامه‌ای دانست که از هوش مصنوعی جهت ایجاد تصاویر هنری استفاده می‌کند.

دانلود از google play

دانلود از App Store

۶. MyHeritage: Family Tree & DNA

برنامه MyHeritage یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های تکنولوژی دیپ‌فیک را در اختیار شما می‌گذارد و این امکان را به مخاطب می‌دهد که عکس‌های قدیمی خود یا اعضای خانواده‌شان را متحرک یا به عبارتی زنده کنند! به‌واسطه این اپ می‌توانید از هوش مصنوعی بهره ببرید، تا خاطرات قدیمی خود را زنده کنید و حتی عکس‌های آسیب‌دیده در آلبوم‌تان را ترمیم کنید. MyHeritage همچنین این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که یک شجره‌نامه خانوادگی ایجاد کنید و آن را گسترش دهید. درحال‌حاضر، ۸۱ میلیون شجره خانوادگی در این اپ ایجاد شده است که برخی از آنها ممکن است بستگان شما باشند. این برنامه از فناوری استفاده می‌کند که به‌صورت خودکار اطلاعات شما را از پایگاه داده خود دریافت می‌کند و آن را با شجره‌نامه شما تطبیق می‌دهد.

۷. jiggy

Jiggy یکی دیگر از برنامه‌های محبوب نزد علاقه‌مندان دیپ‌فیک است که می‌تواند محتوای جذاب و سرگرم‌کننده‌ای تولید کنند. این برنامه بیشتر در زمینه متحرک‌سازی تصاویر مخصوصا ساخت ویدئوهای رقص تمرکز دارد و کار با آن بسیار ساده است. شما می‌توانید با انتخاب عکس و موزیک و رقص مورد‌نظر، بقیه کارها را به Jiggy بسپارید و خروجی عکس، ویدئو و GIF خود را دریافت کنید. بیش از ۱۰۰ مدل رقص مختلف در برنامه قرار گرفته که می‌توانید از آنها استفاده کنید و محتوای گاه خنده‌دار خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

۸. DeepFaceLab

پس از معرفی برنامه‌های موبایلی که معمولا برای سرگرمی به کار می‌روند و به سخت‌افزار و دانش تخصصی زیادی نیاز ندارند، به سراغ یکی از حرفه‌ای‌ترین برنامه‌های حوزه دیپ‌فیک یعنی DeepFaceLab می‌رویم. این برنامه جهت استفاده نیاز به تخصص بالایی دارد و رابط کاربری جذاب و کاربرپسندی ندارد. این برنامه برای محققان و دانشجویان رشته هوش مصنوعی و بینایی ماشین کاربرد دارد و می‌تواند یک ابزار بسیار کامل برای ترکیب تصاویر چهره انسان‌ها باشد. این برنامه برای ویندوز توسعه داده شده است و برای استفاده از این برنامه به سخت‌افزار کامپیوتری قدرتمندی نیاز دارید. همچنین نیاز است که پیش از کار با این برنامه، آموزش‌های لازم را دریافت کنید.

۹. Deepfakes web

وبسایت DeepFakes Web برخلاف برنامه‌های معرفی‌شده که برای استفاده نیاز به نصب داشته‌اند، یک سرویس تحت وب است که می‌توانید ویدئو و عکس خود را در آن آپلود و خروجی نهایی را دریافت کنید. این وبسایت از سخت‌افزار ابری برای پردازش تصاویر شما استفاده می‌کند و نیازی به درگیرکردن سخت‌افزار موبایل یا رایانه شخصی خود ندارید. از سایت deepfakesweb می‌توانید به‌صورت رایگان استفاده کنید، البته زمان پردازش ویدئوی شما نسبت به نسخه پولی طولانی‌تر خواهد بود. این سرویس نیز مانند DeepFaceLab جزو برنامه‌های حرفه‌ای به حساب می‌آید و برای انجام امور تحقیقاتی هوش مصنوعی، بینایی ماشین و یادگیری عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰. Face Swap Live

Face Swap Live هم مانند سایر برنامه‌های دیپ‌فیک، قابلیت آن را دارد که تصاویر شما را دست‌خوش تغییر کند، اما تفاوت عمده آن را می‌توان در لایو‌بودن آن دانست. این برنامه به‌صورت همزمان چهره شما را با شخص دیگری عوض می‌کند و تصاویر خنده‌دار و سرگرم‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. تعویض چهره مستقیم یکی از قابلیت‌های جذاب این برنامه است، اما ایرادات خود را هم دارد که شامل دقت پایین و غیرواقعی‌بودن بعضی از تصاویر می‌شود.

منبع: هوشیو
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا