معدن 4.0هوشمندسازی صنایع ایران

ضامن بقای فولاد مبارکه در فردای مبتنی بر های‌تک، توسعه پایدار و انقلاب چهارم است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوآوری بر محور تفکر و فناوری اساس توسعه فرداست، دیگر نمی توان با ساخت سازه های سنگین تنها به رشد کمی اندیشید، امروز توسعه پایدار بدون دستیابی به فناوری و ارزش افزوده بالاتر از کار و محصول مسیر نیست،نکته مهمی که می توان از صحبت های مدیرعامل فولاد مبارکه رد پای آن را دید، او که در آیین راه‌اندازی مرکز نوآورانه فولاد مبارکه حضور داشت، فرصت را مغتنم شمرد تا پارادایم شیفت این مجموعه از رشد و تولید به سبک نسل سوم انقلاب صنعتی را در مسیر انقلاب چهارم و پنجم نشان دهد، پارادایم شیفتی که ضامن بقای فولاد مبارکه در فردای مبتنی بر های‌تک و توسعه پایدار است.

محمدیاسر طیب نیا  در حاشیه آئین افتتاحیه مرکز نوآوری فولادمبارکه دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه با توسعه کمی زیادی که در مجموعه فولاد مبارکه طی ۳ دهه اخیر رخ داده از تولید ۲.۵ میلیون تن به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد رسیده‌ایم، اظهار کرد: باید توجه داشت که گرچه امروز با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید می‌کنیم اما با چالش‌هایی نظیر رقبای داخلی و خارجی، تامین مواد اولیه، تامین انرژی برق و گاز و آب و مشکلات حمل و نقل نیز رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این ظرفیت‌ها را بهره‌برداری کنیم نیازمند اتفاقات جدی هستیم، گفت: یکی از راهبردهای اساسی ما برای استفاده از ظرفیت‌های موجود حرکت در حوزه نوآوری و فناوری‌های جدید است وبرای این امر از سال گذشته کار را در این حوزه آغاز کردیم و برای تحقق اهدافمان از ظرفیت‌های دانشگاهی، دانشجویان، هسته‌های نوآوری، پارک‌های علم و فناوری و گرنت‌های پایان‌نامه‌ای استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه یکی از این اتفاقات در حوزه توجه به فناوری و نوآوری ایجاد مراکز نوآوری و قطب‌های علمی است، ادامه داد: بر این اساس امروز شاهد راه‌اندازی پنجمین مرکز نوآورانه فولاد مبارکه در دانشگاه اصفهان هستیم و امیدواریم دستاوردهای این مرکز را برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایجاد ایرانی آباد داشته باشیم. ما در فولاد مبارکه اهدافی که منجر به خلق آینده بهتر بشود را دنبال می‌کنیم، برای اینکه بتوانیم مسیر را به درستی دنبال کنیم باید از روش‌هایی که مسیر را کوتاه می‌کند و کیفیت می‌بخشد، استفاده کنیم.

تریلوژی توسعه ژاپن: صادرات محوری ، سرمایه گذاری و علم محوری

وی با بیان اینکه الگوی توسعه ژاپن همواره برای توسعه دیگر کشورها الگوبرداری شده است، ابراز داشت: البته برخی از روش‌های مورد استفاده از ژاپن به بومی‌سازی نیاز دارد اما تعداد زیادی از ابعاد آن نیز مشترک است که قابل استفاده است.

طیب‌نیا اضافه کرد: صادرات‌محور بودن در ژاپن اصل اساسی است و تنها به رفع نیازهای داخلی توجه نداشته‌ است، از سویی سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد، برق و انرژی را دنبال کرده‌ و همچنان این روند توسعه خود را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه نگاه نوآورانه با مبنا قرار دادن علم از سومین دلایل موفقیت‌های کشور ژاپن در حوزه توسعه یافتگی است، افزود: باید توجه داشت که تحولات نوآورانه در همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با نوآوری گره خورده است و ما در الگوبرداری باید نگاه ویژه به نوآوری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه دهه ۷۰ آغاز بهره برداری از فولاد مبارکه بوده است، افزود: در این دهه رسیدن به ظرفیت‌ها مورد توجه بوده و کارشناسان داخلی آهسته آهسته وارد شرکت شده و در کنار کارشناسان خارجی آموخته‌اند و این امر منجر شد تا حضور کارشناسان خارجی کمرنگ‌تر شود. اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد با ظرفیت‌های ۲.۵ میلیون تن آغاز و به ۷ میلیون تن رسیده است؛ در دهه ۹۰ به توسعه نقطه جغرافیایی رسیدیم و در این دهه به مدد تحریم‌ها ساخت داخل تجهیزات و قطعات و مواد اولیه مصرفی شروع می‌شود و داخلی‌سازی صورت می‌گیرد.

دانشگاه ها ضامن بقای فردا

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه برای تضمین آینده ما باید از ظرفیت دانشگاه‌ها بخصوص در های‌تک بهره ببریم، ادامه داد: طی ۲ سال اخیر ۵ راهبرد اساسی را در دستور کار قرار داده‌ایم، توسعه‌های کمی در دوره‌های قبل اتفاق افتاده است و امروز به دنبال تغییر روش‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته علی رغم همه محدودیت‌ها با ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید کردیم، گفت: علی رغم افزایش محدودیت‌ها با تمام ظرفیت کار کردیم، میانگین استفاده از ظرفیت در کشور ۶۵ درصد، در دنیا ۷۰ درصد و در فولاد مبارکه ۱۰۰ درصد است، ما برای حل چالش‌ها خودمان ورود کردیم، راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی طی ۲۰ ماه، نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی را امسال کلنگ زنی کردیم و امیدواریم فاز اول امسال و فازهای بعدی در سال آینده بهره‌برداری شود.

طیب‌نیا تصریح کرد: نگاه ما به توازن فقط نگاه به زنجیره و خودمان نیست، حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، انسانی و … را نگاه می‌کنیم، راهبرد بعدی ما توسعه سرمایه انسانی و ارتقای بهره وری است، توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی زیست محیطی حکمرانی و تبدیل شدن به صنعت سبز دیگر راهبرد ما است و راهبرد پنجم توسعه فناوری و نوآوری است. ما بر این باوریم این ۵ راهبرد مختص فولاد مبارکه نیست و برای همه کشور قابل استفاده است.

ضرورت تغییر نگاه متقابل صنعت و دانشگاه

وی با بیان اینکه آن نگاهی که صنعت باید به عنوان مسئولیت اجتماعی وارد دانشگاه‌ها شود باید تغییر کند، افزود: نباید به ورود فولادمبارکه به دانشگاه‌ها با عنوان ساخت خوابگاه دانشگاهی نگاه شود، ما در حوزه نوآوری یک هزار میلیارد تومان بودجه گذاشته‌ایم و باید بدانیم سهم دانشگاه‌ها چقدر است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه باید نگاه نو به نوآوری صورت گیرد، تصریح کرد: ما بودجه کلانی را برای این بخش قرارداده‌ایم، باید همکاری‌ها با نگاه جدیدتر آغاز شود. امروز درآمد ارتباط با صنعت در بودجه دانشگاه‌های برتر کشور حدود ۸ درصد بوده و این فاجعه است، میانگین کشور به چهار درصد هم نمی‌رسد و این در حالی است که در دنیا این عدد حدود هشت برابر میانگین کشوری است.

وی با اشاره به رتبه ۱۲۰ ایران در حوزه درآمد دانشگاه‌ها از محل صنایع گفت: این در حالی است که کشورهایی همچون امارات، پاکستان، بحرین، پاکستان، عربستان سعودی، آذربایجان و… از ما بالاتر هستند. طیب‌نیا با تاکید بر اینکه تفکر صنعتگران و دانشگاهیان باید در حوزه ارتباط این دو نهاد ساخته شود، گفت: با نگاه‌های قبلی نمی‌توانیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم و تمدن سازی کنیم.

وی با بیان اینکه در کشور در حوزه تولید علم شاخص‌های خوبی را داریم اما باید توجه داشت که چند درصد از پایان‌نامه‌های دانشجویی ما تقاضامحور است، اضافه کرد: باید توجه داشت که این میزان کمتر از ۲ درصد است و از این رو ما نیازمند مسئله محوری و اثربخشی پژوهش‌هایمان هستیم و به دنبال این هستیم که پایان‌نامه‌ها به سمت مسئله محور بودن برود و این امر به یک جریان تبدیل شود. 

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه ما ارتباط مستمری با دانشگاه اصفهان داشته‌ایم و ۶ سال گذشته همکاری جدی را با دانشگاه اصفهان آغاز کردیم، برای تحول دو طرفه اما به صورت کامل محقق نشد، گفت: ما حضور نخبگان صنعت را در دانشگاه پیش بینی کردیم، مصوباتی را نیز در دانشگاه داشتیم، از سویی نیز دوره‌های ارشد را برای ارتقای همکارانمان داشتیم و این طرح با دانشگاه‌های خارجی دنبال شد اما در میانه راه ماند. 

وی گفت: باید ارتباط مستمر و پایدار تعریف شود، نباید طرح‌ها در نیمه راه بماند، ما قصد داشتیم آزمایشگاه معدنی را در دانشگاه اصفهان راه بیندازیم، اما این اقدام به دلیل تغییر نگاه‌ها با تغییر مدیریت‌ها در دانشگاه اصفهان محقق نشد چرا که ما به پایداری فکر می‌کنیم و بر این باوریم که برای خروج از بحران‌ها قفل هزار کلید ارتباط دانشگاه و صنعت را باز کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

  • ضامن بقای فولاد مبارکه در فردای مبتنی بر های‌تک، توسعه پایدار و انقلاب چهارم است
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا