توسعه پایدار

ویژگی‌‌‌های عصر دیجیتالی زیست محیطی؛ جهش سرمایه‌‌‌‌گذاری مدیران جهان در طرح‌‌‌های پایدار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی اعلام کرد که در عصر دیجیتالی مدیران بنگاه‌های اقتصادی توجه ویژه‌ای به اقتصاد پایدار و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایدار و حفظ محیط زیست پیدا کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد مدیرانی که به موضوع اقتصاد پایدار و سرمایه‌گذاری در طرح‌های آن آگاهی پیدا کرده‌اند از سال ۲۰۲۲ تا سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳برابر شده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رهبران کسب و کار در مورد بازگشت سرمایه (ROI) بسیار شفاف عمل می‌کنند و بخش قابل توجهی از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پایدار را در سال ۲۰۲۴ افزایش خواهند داد.

سازمان‌ها می‌توانند با دقیق شدن در گزارش‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای، اجرای شیوه‌های اقتصاد چرخشی و بهره‌گیری از فناوری جدید در حوزه آب و هوا، رشد قابل‌توجهی داشته باشند.

همانطور که وارد سال ۲۰۲۴ می‌شویم و جهان با تعداد فزاینده‌ای از بلایای آب و هوایی و هزینه های روزافزون آنها دست و پنجه نرم می‌کند، یک تغییر پارادایم در بین سازمان‌های جهانی در حال انجام است.

در سال ۲۰۲۳، شاهد تغییر قابل توجهی در رابطه با درک موضوع تجارت پایدار در میان رهبران برتر سطح جهان بودیم. طبق گزارش موسسه تحقیقاتی کپجمینی، نسبت مدیرانی که فکر معتقدند توجه به مسایل اقتصاد پایدار اهمیت دارد در مقایسه با سال ۲۰۲۲ سه برابر شده است.

سرمایه‌گذاری در طرح‌های پایدار بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ ثابت ماند و کمتر از ۱٪ از کل درآمد را در سال ۲۰۲۳ نشان داد، در حالی که بودجه بازاریابی به طور متوسط معادل ۹.۱٪ از درآمد سالانه بود.

با این حال سرمایه‌گذاری در حوزه طرح‌های پایدار به سرعت در حال تبدیل شدن به یک حوزه سرمایه‌گذاری اولویت‌دار است و  به طور فزاینده‌ای به عنوان فرصتی برای ایجاد ارزش در نظر گرفته می‌شود.

رشد۵۰درصدی سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصاد پایدار 

 در پایان سال ۲۰۲۲، تنها یک سوم سازمان ها قصد داشتند سرمایه گذاری در طرح‌های پایدار را افزایش دهند. امروز این نسبت بیش از نصف است.

این خبر خوبی است که بخش خصوصی به طور کامل مسئولیت خود را برای مشارکت در گذار به سمت یک اقتصاد پایدارتر درک می کند و می‌فهمد که این تنها راه برای ایجاد ارزش پایدار است.

در سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیر خوش بینی مدیران اجرایی نسبت به آینده سازمان هایشان بوده‌ایم. در جایی که چشم انداز کسب و کار مثبت است، سرمایه گذاری‌ها به طور کلی دنبال می‌شود. با این حال بیش از نیمی از آنها می‌گویند که بودجه بیشتری را برای طرح‌های پایدار در سال ۲۰۲۴ اختصاص خواهند داد.

برای موفقیت در طرح‌های پایدار سازمان‌ها می‌توانند با صرف بودجه برای اجرای اصول اقتصاد چرخشی و طراحی محصول پایدار، از مزایای عمده بهره ببرند. آنها همچنین می‌توانند محصولات و خدمات پایدارتری را پیاده سازی کنند.

فن‌آوری‌های آب و هوایی (تجدیدپذیرها، باتری‌ها، هیدروژن کم کربن، جذب کربن و سوخت‌های جایگزین و غیره) مکمل ضروری برای تغییرات رفتاری هستند.

رشد فناوری‌های آب و هوایی در کسب و کارهای جهان

سه چهارم رهبران کسب و کارهای جهان فناوری‌های آب و هوایی را اهرمی کلیدی برای کربن زدایی زنجیره ارزش خود و ایجاد صنایع و مدل‌های تجاری جدید می‌دانند. پویایی قابل توجهی در این زمینه، چه از نظر نوآوری و چه از نظر سرمایه گذاری، که با حرکت سیاسی، به ویژه در ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود، به وجود آمده است.

با این حال، هم‌اکنون، یک مانع کلیدی هزینه اضافی این فناوری‌ها است. نوآوری‌هایی مانند جذب هیدروژن و کربن همچنان پرهزینه هستند که به نوبه خود قیمت محصول را افزایش می‌دهد. و در حالی که سازمان‌ها می‌گویند مایل به پرداخت «حق بیمه سبز» در حدود ۹ درصد هستند، هزینه سیمان کم کربن تولید شده با استفاده از جذب کربن ۷۵ تا ۱۴۰ درصد بیشتر از سیمان معمولی تخمین زده می‌شود.

در عین حال، صنایع و محصولاتی مانند وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) وجود دارند که در آنها حق بیمه سبز به شدت کاهش یافته است که الهام بخش پذیرش فناوری آب و هوا است. جای تعجب نیست، تحقیقات تأیید می‌کند که فناوری‌های آب و هوایی که در حال افزایش هستند، مانند خودروهای برقی، انرژی خورشیدی، باد و باتری‌ها، از نقطه نظر فناوری بالغ هستند، با مشوق‌ها و سیاست‌های مطلوب حمایت می‌شوند و از نظر هزینه‌ها با فناوری سنتی برابری می‌کنند. اما برای مقیاس پذیری، فناوری آب و هوا باید از نظر تجاری قابل دوام باشد.

اهمیت ویژه فناوری‌های دیجیتالی

علاوه بر فناوری آب و هوا، شرکت‌ها باید از فناوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، دوقلوهای دیجیتال و تولید مواد افزودنی نیز استفاده کنند. هنگامی که در مقیاس پذیرفته شوند، در کاهش هزینه‌های توسعه، افزایش کارایی و سرعت بخشیدن به فرآیندهای نوآوری ضروری خواهند بود.

بیش از نیمی از سازمان ها به قدرت تحول آفرین فناوری برای دستیابی به اهداف پایداری اعتقاد دارند و قرار است سرمایه گذاری دیجیتال به عنوان نسبتی از درآمد طی پنج سال آینده دو برابر شود. اگر به درستی هدف گذاری شود، این افزایش پذیرش دیجیتال می تواند به میزان قابل توجهی کاهش بیشتری در انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی نسبت به قبل داشته باشد.

این تحولات یک عصر دیجیتالی زیست محیطی را شکل خواهد داد: یک چشم انداز کسب و کار جدید و نوظهور که بیشتر به هم مرتبط، مبتنی بر داده، در دسترس و پایدار است.

سازمان‌ها باید برای دست‌یابی به این مزیت‌ها موراد زیر را در نظر گیرند:

• تمرکز بر شناسایی کارایی برای ساده کردن فرآیندها و صرفه جویی قابل توجه در هزینه.
• منابع تازه باز شده را در طرح‌های تحول دیجیتال و پایدار سرمایه گذاری کنند.
• پایداری را به بخشی ذاتی از محصولات و خدمات تبدیل کنند.
• ایجاد مشارکت‌هایی که تلاش‌های پایداری را تقویت می‌کند.

منبع: اکونگار به نقل از سایت مجمع جهانی اقتصاد

  • ویژگی‌‌‌های عصر دیجیتالی زیست محیطی؛ جهش سرمایه‌‌‌‌گذاری مدیران جهان در طرح‌‌‌های پایدار
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا