رسانه دیجیتال

رکوردشکنی تاریخی یوتیوب

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : مت سوترن – کارشناس سئو و شبکه های اجتماعی   مترجم : امیر آل علی  

بدون شک خرید یوتیوب در سال ۲۰۰۶ را باید سودآورترین اقدام تاریخ گوگل به حساب آورد. این شبکه در مدت زمان کوتاهی موفق شد تا عنوان محبوب ترین بستر اشتراک گذاری ویدئو را به دست آورد؛ عنوانی که طی بیش از ۱۵ سال اخیر، آن را با اختلافی فاحش حفظ کرده است. این امر در حالی است که عنوان دومین سایت پربازدید جهان را پس از گوگل در اختیار دارد، با این حال در رابطه با میزان زمانی که افراد در شبکه ها صرف می کنند، این شرکت در جایگاه پنج مورد برتر بوده که جدیدترین آمارها حاکی از آن است که عنوان نخست را به دست آورده است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در این رابطه شیوع ویروس کرونا و ایجاد بخشی تخصصی برای انتشار اخبار درست و به‎روز، از جمله دلایل اصلی این موفقیت بزرگ محسوب می شود. همچنین آمارها حاکی از آن است که این شرکت به بالاترین حد سودآوری در مقایسه با سایر شبکه ها رسیده است. در این رابطه افزایش حجم تبلیغات و فروش طرح هایی نظیر Premium که نسخه پولی محسوب می شود، از جمله دلایل اصلی در این  زمینه است، با این حال مدیران یوتیوب در زمینه کسب درآمد خصوصا در سال های اخیر، تنوع خوبی داشته اند. 

برای مثال یکی از قابلیت های جالب این است که شما می توانید با پرداخت هزینه، پیام خود را در لایوها به صورت هایلایت درآورید که باعث خواهد شد تا احتمال پاسخ دادن به شما افزایشی چشمگیر را پیدا کند. مشابه این طرح برای ارسال استیکرهای اختصاصی نیز وجود دارد.

اضافه شدن بخش استوری و تمرکز بیشتر به ویدئوهای کوتاه، از دیگر تغییراتی است که در افزایش تعامل کاربران و گرایش به سمت آن تاثیرگذار بوده است. آمارها در این زمینه باعث شده تا تحلیلگران، اقدام به تحسین مدل کسب و کار این شرکت نمایند. درواقع در سال ۲۰۲۰، این شرکت با رشد ۴۰ درصدی درآمد مواجه شده است. در این راستا افزایش میزان استفاده افراد از اینترنت به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا، دلیلی است که به نظر می رسد باعث خواهد شد تا یوتیوب حداقل امسال نتواند آن را تکرار نماید.

نکته جالب در این رابطه، اختصاص بخشی از سود تبلیغات به تولیدکنندگان محتوا است که بنا بر اخبار منتشرشده، به نظر می رسد در این زمینه شاهد افزایش نرخ ها خواهیم بود. همچنین تیم طراحی در حال کار بر روی قابلیتی است که باعث خواهد شد تا افراد بتوانند حتی از همان نقطه شروع نیز امکان کسب درآمد را داشته باشند. درواقع یکی از مانع های اصلی در این رابطه که باعث می شود تا تمایل افراد برای تولید محتوا کاهش پیدا کند، قانون رسیدن به تعداد مشخصی بازدیدکننده است. این امر به صورت کلی باعث می شود تا افراد به سمت موضوعات محبوب که ممکن است حتی تکراری باشند، سوق پیدا کنند. به همین خاطر برای حفظ تنوع و نوآوری ها، این شرکت در تلاش برای تعریف مدلی جدید برای افزایش تمایل برای فعالیت حداکثری است. 

نکته جالب دیگر جدیدترین آمار در رابطه با یوتیوب این است که در بازار بیش از ۴ میلیارد نفری چین، اطلاعات دقیقی وجود نداشته و احتمالا گوگل و زیرمجموعه های آن در این کشور محبوبیت چندانی را ندارند.  تحت این شرایط اگر این شرکت بتواند وضعیت خود را در این کشور که با تحریم های آمریکا مواجه شده است، بهبود بخشد بدون شک سودآوری این شرکت حتی ممکن است از رقم تاریخی ۴۰ درصد نیز افزایش پیدا کند.

اگرچه تمامی نظرات نسبت به این شبکه مثبت است، با این حال هنوز هم برخی از صاحب نظرها بر این باور هستند که یوتیوب را نباید یک شبکه اجتماعی به حساب آورد. این امر موضوعی است که به نظر می رسد در سال آینده مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت. درواقع پیش بینی می شود که در یوتیوب شاهد تغییراتی باشیم که باعث خواهد شد تا تفاوت این شبکه با سایر شبکه های اجتماعی، به حداقل برسد.

در این راستا ممکن است درست به مانند تیک تاک که طی مدت زمان کمی به رقیب جدی برای شبکه های اجتماعی قدرتمند نظیر اینستاگرام تبدیل شد، شاهد ظهور یک رقیب پرقدرت چینی باشیم. درواقع این کشور با توجه به این امر که پرجمعیت ترین کشور جهان محسوب می شود، زمینه رشد بسیار بالایی را دارد. در غیر این صورت بعید است که شاهد رقیبی جدی برای یوتیوب باشیم. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از یوتیوب و رسانه های دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی:
پراستفاده‌ترین برنامه‌های مورد‌استفاده کاربران کدامند
تمام آن چیزی که تازه کارها باید در رابطه با سئو یوتیوب بدانند
رونمایی یوتیوب از سرویس رقابتی اش با تیک تاک
بررسی استراتژی خاص تبلیغات پلتفرم زوم
رونمایی رقیب سرویس جدید اپل توسط اسپاتیفای
۱۱ اصل برندسازی شخصی در لینکدین
۸ اصل ضروری در زمینه تولید محتوا
داشته‌ها و نداشته‌ها کلاب هاوس

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا