رسانه دیجیتال

تکنیک های کاربردی بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : ایزابل فاستر – کارشناس بازاریابی دیجیتال 
  مترجم : علی ‌آل ‌علی  

اینستاگرام در طول سال های اخیر جایگاه مهمی در میان کاربران به عنوان پلتفرمی عکس محور داشته است. این شبکه اجتماعی علاوه بر عکس از انواع ویدئوهای بلند و کوتاه نیز میزبانی می کند. همین امر بسیاری از برندها را به سوی طراحی و بارگذاری محتوای ویدئویی در اینستاگرام ترغیب کرده است. بدون تردید شمار بالایی از برندها در اینستاگرام فعالیت بازاریابی دارند. این امر در نگاه نخست یک واقعیت انکارناپذیر محسوب می شود.
نکته مهم در این میان افزایش سطح رقابت در پی حضور شمار بالایی از برندهاست بنابراین باید نسبت به این نکته توجه لازم را نشان دهیم. اگر برندها بدون توجه به سطح رقابت در حوزه کسب و کار اقدام به بازاریابی نمایند، در نهایت با شکست های بسیار شدیدی مواجه خواهند شد بنابراین توجه سطح رقابت در اینستاگرام برای بازاریابی ویدئویی ضروری خواهد بود. 

اغلب بازاریاب ها و کارآفرینان برای بازاریابی در اینستاگرام به دنبال ایده ها و تکنیک های متنوع هستند. مهمترین نکته در این میان انتخاب تکنیک های بازاریابی مطمئن در اینستاگرام است. در غیر این صورت سطح بالای رقابت موجب از میدان به در شدن کسب و کارمان می شود. در ادامه برخی از توصیه ها و تکنیک های بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

تعیین هدف برای هر ویدئو

تعیین هدف یکی از نکات مهم در بازاریابی است. اغلب کسب و کارها بدون تغیین هدف و فقط برای جلب نظر کاربران اقدام به تولید محتوا می کنند. این امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی را پیش می آورد. وقتی یک محتوای بازاریابی دارای هدف مشخصی باشد، بازاریاب ها در تلاش برای تحقق هدف موردنظر دست به تغییراتی در وضعیت آن خواهند زد. بسیاری از برندهای بزرگ مدت کوتاهی پس از اجرای کمپین شان اقدام به آپدیت اش می کنند. شاید این امر در نگاه نخست غیرضروری به نظر برسد، اما تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی وضعیت کمپین های بازاریابی خواهد داشت. 

تعیین اهداف متعدد برای یک ویدئوی بازاریابی شاید ایده جذابی باشد، اما در واقعیت امکان اجرایی شدن ندارد. هر ویدئوی بازاریابی باید در پی تحقق یک هدف مشخص باشد. نکته مهم در این میان تعیین هدف براساس نیاز کسب و کار است. برخی برندها در زمینه تعیین هدف به دنبال مسائل بسیار عجیب و دارای مقیاس بزرگ هستند. اغلب چنین اهدافی در نهایت محقق نخواهد شد بنابراین باید اهداف براساس توانایی و سطح نیاز هر کسب و کار تغییر پیدا کند. 

شاید شما در زمینه انتخاب هدف برای محتوای بازاریابی‎تان تردید داشته باشید. توجه به اهداف ذیل در این صورت ضروری خواهد بود:

•    ویدئوی دارای اطلاعات مهم در مورد محصولات برند به منظور جلب نظر مشتریان برای خرید
•    ویدئویی برای رونمایی از یک رویداد یا جشنواره تخفیف مهم در حوزه کسب و کار
•    ویدئوی آموزشی برای استفاده از یک محصول یا تعمیر آن از سوی مشتریان
•    نمایش نظرات کاربران و مشتریان در قالب یک ویدئوی کوتاه
•    تبلیغ سایت رسمی برند برای افزایش ترافیک آن

نکته مهم در زمینه طراحی ویدئوهای بازاریابی در اینستاگرام ضرورت رعایت اختصار است بنابراین امکان استفاده از ویدئوهای طولانی در این حوزه وجود ندارد. هرچه ویدئو کوتاه تر باشد، تاثیرگذاری بیشتری نیز بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. 

نظر مخاطب هدف

فرصت بازاریاب ها برای جلب نظر مخاطب هدف در اینستاگرام بسیار اندک است. کاربران پس از تنها چند صدم ثانیه اقدام به تصمیم گیری برای مشاهده یک ویدئو یا صرف نظر از آن می کنند، با این حساب بخش ابتدایی ویدئو برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارای اهمیت بسیار زیادی خواهد بود. این امر به معنای ضرورت طراحی آغازهای جذاب است. برخی از برندها به بخش ابتدای ویدئوی شان توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین به طور مداوم با کاهش بازدیدکننده مواجه هستند. 

یکی از راهکارهای ساده برای بهبود وضعیت ویدئوهای بازاریابی برند در زمینه جلب نظر مخاطب هدف تلاش برای تقلید از برندهای بزرگ است. کسب و کارهای مشهور مانند نایک به خوبی امکان تولید محتوا و جلب نظر مخاطب هدف در اینستاگرام را دارند. شاید این امر در ابتدا برای بازاریاب ها بی معنا یا حتی دشوار باشد، اما با مرور چند باره تکنیک برندهای بزرگ امکان یادگیری برخی از نکات فراهم خواهد شد. 

برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به تولید ویدئوهای بازاریابی دنباله دار می کنند. این امر فقط در صورت داشتن ایده ای جذاب برای جلب نظر مخاطب هدف در بلندمدت مناسب خواهد بود. در غیر این صورت کاربران پس از مشاهده یک قسمت از ویدئوها نسبت به مشاهده سایر بخش ها انگیزه ای نخواهند داشت. 

توجه به زیرنویس

بسیاری از کاربران تمایلی برای شنیدن صدای ویدئوها در اینستاگرام ندارند. این امر به معنای کاربرد کمتر دیالوگ ها در ویدئوهای بازاریابی خواهد بود. برخی از برندها در این راستا تمام دیالوگ های ممکن را حذف می کنند. این امر نتیجه کار را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. راهکاری دیگر در این میان استفاده از زیرنویس است. این امر موجب آگاهی کاربران از ماهیت ویدئو حتی در صورت عدم تمایل برای زیادکردن صدا می شود. 

اگر کیفیت صدا و تصویر در ویدئوهای بازاریابی با هم انطباق نداشته باشد، وضعیت بازاریابی برندها به شدت دشوار خواهد شد. بسیاری از برندها به طور مداوم با مشکلاتی در زمینه انطباق این دو بخش مواجه هستند. دلیل این امر توجه بیش از اندازه به ضبط ویدئو و طراحی دیالوگ های بسیار ساده و ابتدایی است. این امر تمام تلاش های تیم بازاریابی را نابود می کند. 

ترکیب ایده های تازه

بدون تردید الگوبرداری از دیگر برندها برای جلب نظر مخاطب هدف کار ساده ای خواهد بود. امروزه بسیاری از تیم های بازاریابی برای تولید محتوای اینستاگرامی از این تکنیک استفاده می کنند. نکته مهم در این میان نیاز به ایده های تازه پس از چند بار الگوبرداری از دیگر برندهاست. در غیر این صورت کاربران واکنش بسیار منفی به وضعیت بازاریابی برندها نشان خواهند داد. 

امروزه کسب و کارها برای طراحی محتوای ویدئویی بهتر اقدام به تولید محتوا در قالب های متفاوت می کنند. مهمترین مسئله در این میان نیاز به ترکیب ایده های تازه برای دستیابی به یک ایده برتر است. چنین امری برای بسیاری از برندها دست نیافتنی محسوب می شود. اگر در این راستا اندکی تمرین و مداومت به خرج دهیم، پس از مدت زمانی کوتاه امکان استفاده از ایده های ترکیبی برای طراحی ویدئو را خواهیم داشت. 

استفاده از نرم افزارهای ویرایش ویدئو

ویدئوهای خام همیشه دارای کیفیتی متفاوت از نتیجه نهایی کار هستند. این امر اهمیت نرم افزارهای ویرایشگر را به  خوبی نشان می دهد. کار با چنین نرم افزارهایی اغلب نیاز به آموزشی ساده و ابتدایی دارد بنابراین شرکت در دوره های یادگیری کار با نرم افزارهای ویرایش ویدئو ضروری خواهد بود. در غیر این صورت کیفیت ویدئوهای نهایی هر برند بسیار پایین خواهد بود. 

خوشبختانه امروزه نرم افزارهای بسیار زیادی برای ویرایش ویدئو در دسترس برندها قرار دارد. هر کسب و کار براساس سطح نیازش امکان انتخاب یک نرم افزار را خواهد داشت. مهمترین مسئله در این میان توجه به نیازهای کسب و کار و انتظارات مان از یک نرم افزار مناسب است. 

منبع: فرصت‌امروز

بیشتر از بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در اقتصادالکترونیکی بخوانیم:
توصیه های بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارهای مختلف
راز موفقیت برندهای برتر در اینستاگرام
۶ تکنیک افزایش تعامل با مخاطب
۷ اشتباه بزرگ در استفاده تجاری از اینستاگرام
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار بازاریابی برندها
یک مرکز پژوهشی حجم تجارت در اینستاگرام را محاسبه کرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا