اقتصاددیجیتالگفت و گو

تحریم داخلی مانع رسیدن به اقتصاد هوشمند است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگر تولیدات ایرانی وارد بازار بین المللی شود اقتصاد هوشمند و درآمد ارزی ایجاد می کند اما دیوارهای داخلی راه صادرات را بسته اند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از رادیو گفت‌وگو ؛ برنامه “ضرب سکه ” با موضوع اقتصاد هوشمند راه میانبر جهش تولید ، با حضور مهندس بابک کرباسی ، تولید کننده و کارشناس بازیهای رایانه ای و مهندس مجید زورمند ، مشاور سرمایه گذاری حوزه کسب و کارهای نوآورانه روانه آنتن شد.

آیا استارت آپ ها که حرف اول را در اقتصاد هوشمند می زنند شامل کسب و کارهای خاصی هستند؟

مهندس زورمند : عموم مردم با واژه استارت آپ آشنایی کامل ندارند و آن را یک کسب و کار خیلی ویژه تصور می کنند. در واقع هر کسب و کاری که بتواند با تکنولوژی و نوآوری سه خاصیت مهم را ایجاد کند یک استارت آپ است . نخست اینکه آن کار به مکان خاصی وابسته نباشد ، در مدت زمان کوتاهی گسترش پیدا کند و به سرعت مانند تاکسی های اینترنتی کل کشور را پوشش دهد و مورد آخر این که باید بتواند با یک سرمایه اندک هم کار خود را آغاز کند و در ادامه روند فعالیت خود به دنبال توسعه باشند. بنابراین ما هر کسب و کاری که داریم می توانیم با هوشمندی و به کار گیری تکنولوژی تغییراتی در آن ایجاد کنیم که سود بیشتری به دست آوریم.

وضعیت تولیدات داخلی در حوزه اقتصاد هوشمند چگونه است ؟

حدود ۳۰هزار توسعه دهنده اپلیکیشن و بازی در کشور وجود دارند که در سال ۹۸ نزدیک به ۱۳۰ هزار اپلیکیشن و بازی برای بازار داخلی و بین المللی تولید کرده اند . در کنار تولید داخل ، صدها میلیون بازی و نرم افزار خارجی تولید می شود که کاربران ایرانی آن ها را هم می بینند.

ایران به دلیل تحریم و رخدادهایی که از گذشته بوده است ، جز معدود کشورهایی در دنیاست که دارای مرز دیجیتال است ، از این رو یک دیوار خارجی وجود دارد . همچنین یک دیوار داخلی هم وجود دارد که قرار بود به خاطر پیشگیری از واردات بی حساب و کتاب ایجاد شود اما این قانون بد اجرا شده به طوری که خارج شدن هم دچار مشکل شده است . تولیدکنندگان داخلی در سال گذشته نزدیک به ۲۵میلیون تراکنش مالی موفق داشته اند ، این موفقیت نشان می دهد اگر تولیدات ایرانی وارد بازار بین المللی شود اقتصاد هوشمند و درآمد ارزی ایجاد می کند و زمینه جهش تولید را فراهم می کند.

جایگاه خانواده در اقتصاد هوشمند چیست ؟

مهندس زورمند : خانواده ها رکن اصلی این نوع اقتصاد هستند چرا که اعضای هر خانواده همان مشتریان کالا و خدمات ارائه شده توسط استارت آپ ها هستند. در واقع هر خدمتی که ایجاد می شود یا هر پلت فرمی که طراحی و در بستر وب یا شبکه های اجتماعی عرضه می شود برای ارائه به یک مشتری تهیه می شود .آنچه که اهمیت دارد این است که رابطه میان مشتری و کسب و کار جدید باید دو سویه یا برد برد باشد یعنی هم استارت آپ ها سود ببرند و هم خانواده ها.

چرا سرمایه گذاران وارد حوزه استارت آپها و تولیدات هوشمند نمی شوند؟

مهندس کرباسی : نگاه سرمایه گذاران در ایران به شدت سنتی است و توانایی حضور در این نوع کسب و کارها چه به عنوان شتاب دهند چه تامین کننده مالی را ندارند . از سوی دیگر در حوزه نوآورانه و فعالیت های مبتنی بر آی تی ، گردش اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد ؛ یعنی یک سرمایه گذار مانند مجموعه های هولدینگ که به ستادها و بنیادهای حاکمیتی متصل هستند هر چقدر هم پول داشته باشند بالاخره در یک روز تمام می شود . به همین دلیل لازم است بخش خصوصی وارد این کار شود تا سرمایه ها همواره در گردش باشند.

خبرنگار : زهرا جهانبخش

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا