اینترنت اشیاسلامت و پزشکی هوشمند

از همین امروز باید برای دستیابی به فناوری پلتفرم اینترنت اشیاء پزشکی تلاش کنیم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مدیر یک شرکت فناور گفت: ما تنها شرکت ایرانی هستیم که به طور خاص در حوزه پلتفرم اینترنت اشیاء پزشکی در حال فعالیت هستیم، اگر ما امروز به سمت ساخت این محصول و ایجاد این زیرساخت حرکت نکنیم، چند سال دیگر باید به بقیه برای دریافت آن التماس کنیم. اما با این وجود هیچ عزمی برای کمک به ساخت این محصول در داخل وجود ندارد.

سید محمد سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شرکت ما در حوزه انفورماتیک پزشکی فعالیت دارد، اظهار کرد: ما به تولید نرم‌افزارهای خاص مورد نیاز حوزه علوم پزشکی می‌پردازیم و سامانه‌ مدیریت مطب و کلینیک از جمله نخستین تولیدات شرکت ما بود.

وی افزود: ما در ابتدا صرفا به تولیدات محصولاتی می‌پرداختیم که به لحاظ مالی بتوانند برای ما آورده‌ای داشته باشند، اما رفته‌رفته تصمیم گرفتیم یک محصول زیرساختی و اساسی تولید کنیم و در همین راستا ما پروژه ساخت “پلتفرم اینترنت اشیاء پزشکی” را در دستور کار قرار دادیم. در حال حاضر این پروژه اصلی ما می‌باشد که مبتنی بر نوآوری و خلاقیت است و زیرساخت جدیدی را برای پزشکی کشور ایجاد می‌کند.

این مدیر شرکت فناور با بیان اینکه ما از اواخر سال ۱۴۰۰ استارت این پروژه را زدیم، ادامه داد: در حال حاضر مرحله تحقیق و توسعه این پروژه پایان یافته و در حال آغاز فاز اجرایی آن هستیم و اولین نسخه اجرایی این محصول را در سال آینده عرضه خواهیم کرد.

سلطانی در خصوص چیستی این طرح، عنوان کرد: اینترنت اشیاء یک فناوری جدید در حوزه‌ها و صنایع مختلف است و به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها گفته می‌شود که قابلیت اتصال به شبکه یا اینترنت را دارند و علاوه بر انتقال اطلاعات و نمایش داده‌ها از راه دور، حتی می‌توانند دستوراتی را دریافت و آن‌ها را اجرا کنند یا به صورت خودکار و توسط هوش مصنوعی کنترل شوند. مثلا خانه‌های هوشمند مثالی از اینترنت اشیاء هستند که صاحبان این خانه‌ها می‌توانند از راه دور و با گوشی همراه، لامپ‌های خانه را خاموش یا سیستم گرمایشی را فعال کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه پزشکی نیز در صورت استفاده از این فناوری، دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای این حوزه قابلیت اتصال به شبکه را پیدا می‌کنند و می‌توان از راه دور به اطلاعات آن ها دسترسی داشت یا حتی به آن‌ها دستوراتی را داد. همچنین می توان به صورت هوشمند و خودکار این اطلاعات را تحلیل و در تصمیم‌گیری به کادر درمان کمک کرد. این فناوری هم برای مراقبت از بیمار در منزل و هم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بسیار کاربرد دارد و اصلی‌ترین رکن در ساخت بیمارستان‌های هوشمند است.

سلطانی ادامه داد: در چنین بیمارستان‌هایی، پزشک یا مراقب سلامت از هر جایی می‌تواند با استفاده از تلفن همراه خود وضعیت بیماران را بررسی و به علاوه برای سیستم تعریف کند که هر زمان که تغییر خاصی در وضعیت هر کدام از بیماران ایجاد شد، یک هشدار به روی گوشی همراه پزشک ظاهر شود. بدین ترتیب این فناوری باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و دقت در رسیدگی به بیماران می‌شود.

این مدیر شرکت فناور بیان کرد: در واقع پلتفرم اینترنت اشیاء دستگاه‌های مختلف را با هم مرتبط می‌سازد، یعنی مثلا در حوزه پزشکی دستگاه‌ سونوگرافی، مانیتور پایش علائم بیمار و… را به برنامه‌های مورد استفاده متصل می‌کند. در حقیقت پلتفرم اینترنت اشیا، داده‌ها را جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل می‌کند و به صورتی قابل فهم برای انسان، نمایش می‌دهد. 

سلطانی با بیان اینکه ما تنها شرکت ایرانی هستیم که به طور خاص در حوزه پلتفرم اینترنت اشیاء پزشکی در حال فعالیت هستیم، افزود: در دنیا تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و همین شرکت‌ها هم محصولات خود را به دلیل تحریم‌ها به ایران نمی‌دهند، ضمن اینکه اساسا خرید و نگهداری این پلتفرم از شرکت‌های خارجی هزینه‌های بسیار سنگینی دارد.

از همین امروز باید برای دستیابی به این فناوری تلاش کنیم

وی در پاسخ به اینکه تا کنون از سمت نهادهای گوناگون چه میزان به این شرکت توجه شده است، گفت: اگر ما امروز به سمت ساخت این محصول و ایجاد این زیرساخت حرکت نکنیم، چند سال دیگر باید به بقیه برای دریافت آن التماس کنیم. اما با این وجود هیچ عزمی برای کمک به ساخت این محصول در داخل وجود ندارد. ما انتظار داریم وزارت بهداشت ارزیابی‌های لازم در خصوص این محصول را انجام دهد و اگر مورد تاییدشان بود، در تولید آن با ما مشارکت کنند.

این مدیر شرکت فناور با بیان اینکه ساخت این پلتفرم هزینه‌های بسیار بالایی را برای ما به همراه داشته است، اظهار کرد: به خاطر همین هزینه‌هاست که ما نمی‌توانیم نسخه اجرایی این پروژه را زودتر از سال آینده عرضه کنیم. ما تعدادی جوان هستیم که با ایده و انگیزه خودمان، تصمیم به ساخت این محصول گرفتیم، اما مگر ما چه قدر سرمایه داریم که بتوانیم کل پروژه را بدون هیچ کمکی از نهادهای مربوطه به پیش ببریم؟ ما تا کنون در رابطه با این مشکل حتی با مسئولینی از رده‌های بالا هم صحبت کرده‌ایم، اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است.

روحیه خودباوری در برخی مدیران وجود ندارد

سلطانی با بیان اینکه این پلتفرم یک محصول با سطح تکنولوژی و فناوری بالا است، ادامه داد: گاها در بین مدیران و مسئولین این باورمندی وجود ندارد که ما هم مانند گروهی از کشورهای توسعه یافته، می‌توانیم به چنین محصولی دست یابیم و به همین دلیل، چنین پروژه‌هایی جدی گرفته نمی‌شوند و حتی پروژه ما چون کاملا جدید است، هیچ بخشی در وزارتخانه وجود ندارد که ما بتوانیم با مراجعه به آن و دریافت استانداردها و تاییدیه ی آن ها، از حمایت‌های مورد نیاز خودبهره مند شویم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حتی مرجعی که پروژه ما را رد یا تایید کند هم وجود ندارد. حتی در راستای تحقق شعار سال گذشته و تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و فناور نیز در بین مدیران میانی اقدامات خاصی صورت نگرفت.

مدیرعامل شرکت پیشگامان احیاگر داده لیان سلامت با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌های شرکت ما صرفا از طریق سرمایه‌گذاری‌های شخصی خودمان تامین می‌شود، اضافه کرد: تمام افرادی که در این شرکت سرمایه گذاری کرده یا کار می‌کنیم، شغل دیگری هم به عنوان منبع درآمدمان داریم و در این شرکت فقط هزینه می‌کنیم و هیچ وامی از هیچ کجا دریافت نکرده‌ایم. البته ما تا این جا توانسته‌ایم به این شکل پروژه را پیش ببریم و از این جا به بعد که پروژه وارد مراحل کلان‌تری می‌شود، دیگر به این شکل نمی‌توانیم هزینه‌ها را تامین کنیم.

دغدغه پیشرفت کشور را داشتیم که این پروژه را آغاز کردیم

سلطانی خاطرنشان کرد: ما می‌توانستیم وارد فعالیت‌هایی شویم که برای ما ثروت ایجاد کنند، اما برای ما مهم بود که کاری انجام دهیم که کشور را یک گام به جلو ببرد، اما از سمت مسئولین مربوطه توجهی به این موضوع نمی‌شود. نهایتا ما و امثال ما هم پس از مدتی خسته خواهیم شد و اهدافی که در راه تعالی کشور داشته‌ایم را رها خواهیم کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه نه تنها حمایت‌های مادی، بلکه حمایت‌های معنوی هم از ما صورت نمی‌گیرد. تمام شرکت‌هایی که در حوزه تولید محصولات زیرساختی در کشور فعال اند، چنین چالشی را دارند و نمی‌دانند آیا اگر به هر سختی هم که شده، توانستند محصولی را تولید کنند، نهایتا مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا نه، زیرا محصولاتی این چنینی نقش زیرساخت را دارند و می بایست در نهایت توسط نهاد های مسئول به کار گرفته شوند.

منبع: ایسنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا