انقلاب صنعتی چهارمصنعت هوشمند

ایمن‌سازی تولید در برابر شوک‌های آینده

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

چگونه می‌توان آینده تولید شرکت را تضمین کرد؟

شادی آذری حمیدیان

دنیای امروز دنیای پرتلاطمی است. نااطمینانی‌ها و شوک‌های آینده تهدیدی جدی را مقابل صنایع تولیدی قرار داده‌اند. چگونه می‌توان کسب‌وکارهای تولیدی را از این شوک‌های آینده مصون داشت؟

 صنعت تولید در بزنگاه تاریخی خود قرار گرفته است. همه‌گیری کووید-۱۹ باعث تحولات شدیدی در زنجیره‌های تامین شد که تا امروز نیز ادامه دارد. افزایش قیمت انرژی، تورم و کمبود جهانی استعدادها، تهدیدی فوری برای بهره‌وری و پیشرفت است. در همین حال، تأثیرات فزاینده تغییرات آب‌وهوایی فشار را برای راه‌حل‌های پایدار بلندمدت افزایش می‌دهد.

تولیدکنندگانی که از این چالش‌ها جان سالم به در می‌برند، کسانی هستند که از فناوری‌های پیشرفته برای پیشبرد رشد، پایداری و انعطاف‌پذیری استفاده می‌کنند. کسانی که به طور موثر این فناوری‌ها را گسترش می‌دهند، افرادی هستند که پیشرفت می‌کنند.

مجمع جهانی اقتصاد، با مشارکت مک کنزی، ۱۱ تولیدکننده جدید را معرفی کرد و با عنوان “فانوس دریایی پایداری” نام آن‌ها را به چهار تولیدکننده موجود افزود. این تولیدکنندگان به شبکه‌ای متشکل از ۱۱۴ تولیدکننده در سراسر جهان می‌پیوندند که از فناوری برای ایجاد تغییر استفاده می‌کنند.

قدرت دیجیتالی شدن

نخستین تمرکز این شبکه که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، پذیرش فناوری بود: چگونه می‌توانید یک سایت را دیجیتالی کنید تا بهره‌وری را افزایش دهید و در عین حال از کارگران حمایت کنید و پایداری را تضمین کنید؟

به طور تاریخی، کسب‌و کارهای تولیدی موفق در تولید پیشرفته، موسوم به “فانوس‌ها”، نویسندگان اصلی فصل آغازین انقلاب صنعتی چهارم بوده‌اند – داستانی جذاب و پر از چالش، هیجان و دگرگونی. آنها حدود ۱۴۰ مورد استفاده از ابزارها را ارائه می‌کنند که به طور بالقوه اثر آن ثابت شده و تأثیر قابل توجهی از خود نشان داده است.

هر یک از آن‌ها از فناوری‌هایی از جمله هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل پیشرفته، چاپ سه بعدی و اینترنت اشیا برای پشتیبانی از اتصال شبکه تامین و بهبود توسعه محصول، برنامه‌ریزی، تحویل و پشتیبانی مشتری استفاده کرده‌اند. این مراکز در حالی که بی‌وقفه به دنبال ایجاد قابلیت و رویکرد پویا هستند، از مرحله آزمایش به مرحله استانداردسازی این راهکارها رسیده‌اند، که معمولاً به شکل توسعه نرم افزار مشاهده می‌شود.

اما دیجیتالی کردن تنها یک سایت، اگرچه مهم است، اما تنها اولین قدم برای تغییر صنعت است. چالش بعدی پاسخ به این سوال است: چگونه ابعاد کار را از یک سایت به چندین سایت افزایش می‌دهید؟

به طور خاص، موفق ترین کسب‌وکارها سه مورد ضروری را انجام می‌دهند:

ایجاد یک استراتژی واضح: تحول دیجیتال باید بر اساس ارزش مشتری طراحی شود و با استراتژی کلی کسب و کار شرکت هماهنگ باشد.

سرمایه گذاری بر افراد: بدون الگوهای مناسب برای منابع و توانمندی، یک تحول خیلی زود از منابع تهی می‌شود و رنگ می‌بازد.

راه‌اندازی حاکمیت مناسب: بدون تضمین ارزش و حاکمیت – و موتور اجرایی مناسب – شرکت‌ها نمی‌توانند ارزشی را که به دنبال آن هستند به دست آورند یا تأثیر واقعی ایجاد کنند.

کسب‌و کارهای تولیدی موفق در تولید پیشرفته، موسوم به “فانوس‌ها”، نشان می‌دهند که مقیاس‌پذیری مؤثر روش های تکنولوژیک نه تنها باعث ارتقای عملکرد می‌شود، بلکه پایداری را تضمین می‌کند و مهارت‌های افراد را توسعه می‌دهد. و هنگامی که شوک بعدی بیاید، آنها آماده مقاومت در برابر آن خواهند بود.

منبع: فردای اقتصاد از WEF

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا