پیشنهاد سردبیرصنعت هوشمندمقالات تحول دیجیتالمقاله

۷ مرحله استراتژی تحول دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تحول دیجیتال به خودی خود یک استراتژی تجاری به شمار می‌رود که کسب و کارهای مختلف جهت بهبود عملکرد کسب و کار خود در عصر حاضر نیاز دارند به آن بپردازند.

اما موضوعی که وجود دارد این است که نداشتن درک درست از مفهوم تحول دیجیتال سبب شده است که بسیاری از صاحبان کسب و کار ازین استراتژی عقب مانده یا اینکه در پیاده‌سازی آن با شکست مواجه شوند. به همین دلیل همواره تاکید می‌شود که پیش از ورود به مسیر دیجیتالی شدن کسب و کار در ابتدا اقدام به تعیین استراتژی تحول دیجیتال نمایید.

اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار هستید و قصد دارید استراتژی تحول دیجیتال کسب و کار خودتان را آماده کنید، اصلاً نگران نباشید. چراکه در این مقاله به بررسی مفهوم استراتژی تحول دیجیتال پرداخته و در ۷ مرحله نحوه اجرای آن را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از استراتژی تحول دیجیتال چیست؟

استراتژی تحول دیجیتال یک برنامه خلاصه و در عین حال جامع است که شما پیش از ورود به مسیر تحول دیجیتال کسب و کار تهیه کرده و در آن به چالش‌های احتمالی پیش‌رو پرداخته و نحوه برخورد با آنها از طریق همگرایی دنیای انسان‌ها با تجهیزات فیزیکی و دیجیتال را فراهم می‌کند. در واقع می‌توان گفت که تدوین استراتژی تحول دیجیتال به معنای ایجاد یک نقشه راه کوتاه مدت و بلند مدت برای تحول دیجیتال با تاکید بر دستیابی به نتایج موردنظر در کسب و کار است.

برای تعیین یک استراتژی تحول دیجیتال کارآمد که درنهایت منجر به موفقیت کسب و کار شود، باید در ابتدا اهداف و نیازهای اصلی کسب و کار شناسایی شده و سپس با توجه به این ۲ فاکتور اصلی استراتژی موردنظر برای دیجیتالی شدن کسب و کار تعیین شود.

براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از رهبران کسب و کار درخصوص بحث تحول دیجیتال مشخص شده است که بیش از نیمی از مدیران فقدان یک استراتژی تحول دیجیتال شفاف و مناسب را عامل محدود کننده اصلی در زمینه دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در بحث تحول دیجیتال می‌دانند. با در نظر گرفتن این موضوع در ادامه به بررسی گام‌های اصلی و کلیدی برای توسعه یک استراتژی تحول دیجیتال موفق خواهیم پرداخت.

مراحل اجرای استراتژی تحول دیجیتال

به طور کلی ایجاد تغییرات بزرگ در یک سازمان بدون داشتن یک برنامه مناسب، کار دشواری است. در ادامه به معرفی ۵ مرحله اصلی می‌پردازیم تا بتوانید باتوجه‌به آنها در مسیر تحول دیجیتال کسب و کار خود گام بردارید:

۱. چرایی تحول دیجیتال را درک کنید

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، اولین و اصلی‌ترین مشکلی که افراد مختلف در سرتاسر جهان درباره بحث دیجیتالی شدن و تدوین استراتژی تحول دیجیتال کسب و کار خود دارند، نداشتن درک درست از معنا و مفهوم آن است. در واقع می‌توان گفت که افراد مختلف برداشت‌های متفاوتی از تحول دیجیتال دارند و همین امر نیز سبب شده است تا نتوانند عملکرد مناسبی را در این زمینه داشته باشند. در همین راستا شما باید در ابتدا به درک مناسبی درباره چیستی و چرایی تحول دیجیتال دست پیدا کنید و سپس مشخص نمایید این فرایند چگونه می‌تواند با اهداف و ارزش‌های کسب و کار شما همگام شود.

۲. برای تغییر و تحولات فرهنگی آماده شوید

تحول دیجیتال نقش کلیدی در زمینه تغییر و تحولات فرهنگی در یک سازمان ایفا می‌کند که در طول زمان و همزمان با تحولات دیجیتال در هر سازمانی رخ می‌دهد. در واقع این فناوری‌ها نیستند که در طول تحول دیجیتال تغییر می‌کند، بلکه این ظرفیت افراد است که دستخوش تغییر و تحولات می‌شود. چراکه عموماً هر تغییری با انتقاد و مقاومت از سمت افراد همراه است و به همین دلیل نیز شما باید آماده باشید تا در کنار مدیریت تحولات در فناوری به این موارد هم رسیدگی کنید.

۳. گام‌های کوچک اما هدفمند بردارید

تحول دیجیتال یک مقصد مشخص نیست که شما بخواهید سریعاً به آن دست پیدا کنید، بلکه یک سفر است که باید طی شود. به همین دلیل اصلاً انتظار نداشته باشید که بتوانید سریعاً همه چیز را تغییر دهید. شما باید گام‌های کوچک برداشته و با برنامه‌ریزی، تمرکز، پشتکار و ثبات مسیر پیش رو را در گذر زمان طی کنید تا در نهایت بتوانید از نتایج مطلوبی دست پیدا و به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه تحول دیجیتال دست پیدا کنید.

۴. از فناوری‌های مناسب در استراتژی تحول دیجیتال خود استفاده کنید

بعد از اینکه شما فرایندها و فرهنگ شرکت خود را تغییر دادید، زمان آن می‌رسد تا فناوری‌های جدید را وارد کرده و کارکنان خود را برای استفاده از این فناوری‌ها آموزش دهید. در واقع زمانی که در ۳ مرحله ابتدایی، پایه و اساس کار را آماده کردید، در این مرحله باید برای دستیابی به اهداف استراتژیک خودتان یک یا چند مورد از فناوری‌های جدید را برای استفاده به کار گیرید. برخی از رایج‌ترین فناوری‌هایی که می‌توانید در حین تحول دیجیتال کسب و کار خود مورد استفاده قرار دهید، عبارتند از:

  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی
  • هوش مصنوعی مولد
  • امنیت سایبری
  • اینترنت اشیاء
  • فضای ابری
  • واقعیت افزوده
  • رباتیک

۵. به دنبال همکاری با شرکا و افراد باتجربه باشید

بعد از پشت سر گذاشتن تمامی مراحل عنوان شده، زمان آن می‌رسد تا کمی آینده‌نگر باشید و ببینید که به همکاری با چه نفراتی برای بهبود روند تحول دیجیتال کسب و کار خودتان نیاز دارید و این موضوع را در استراتژی تحول دیجیتال خودتان در نظر بگیرید. شما ممکن است نیاز داشته باشید برای تامین بحث مالی تحول دیجیتال کسب و کار خودتان تمایل به همکاری با برخی از افراد در قالب شریک را داشته باشید یا اینکه نیاز داشته باشید از افراد دارای تخصص و تجربه در زمینه کار با فناوری‌های جدید در کنار خود استفاده نمایید.

۶. بازخوردهای دریافتی را ارزیابی نمایید

در این مرحله شما به یک درک مناسب درباره تحول دیجیتال کسب و کار خودتان دست پیدا کرده‌اید و اقدامات لازم برای پیاده‌سازی آن را نیز دنبال کرده‌اید. اکنون بعد از پیاده‌سازی فاکتورهای مختلف در نظر گرفته شده در استراتژی تحول دیجیتال کسب و کارتان، باید نسبت به دریافت بازخوردها از سمت شرکا، کارکنان و مخاطبین خود اقدام نمایید و اطمینان حاصل کنید که خروجی نهایی در راستای اهداف و نیازهای شما می‌باشد.

۷. نتایج تحولات دیجیتال خود را ارزیابی و بهبود ببخشید

در آخر، کسب و کار شما می‌تواند نتایج مربوط به تغییر و تحولات دیجیتال را مشاهده نماید. در این مرحله شما باید به بررسی نتایج پرداخته و اطمینان حاصل کنید که مسیر حرکت تحولات دیجیتال در کسب و کار شما رو به جلو و مطابق با استراتژی تحول دیجیتال تبیین شده پیش می‌رود. همچنین لازم است مشکلات و چالش‌های احتمالی را هم شناسایی کرده و تلاش کنید با توجه به اهداف کسب و کارتان، آنها را به بهترین نحو ممکن برطرف نمایید.

هیچ کاری بدون داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق برای مسیر پیش رو و بررسی نیازها، اهداف، چالش‌ها و راهکارهای احتمالی به موفقیت منجر نخواهد شد و بحث پیاده‌سازی و اجرای تحول دیجیتال در یک کسب و کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما نیاز دارید که یک برنامه‌ریزی دقیق برای تحول دیجیتالی شدن کسب و کار خودتان داشته باشید و سعی کنید مطابق با آن پیش بروید تا شانس موفقیت خودتان در این زمینه را افزایش دهید. در همین راستا ما تلاش کردیم تا در این مقاله به بررسی مفهوم استراتژی تحول دیجیتال پرداخته و مراحل اجرای یک استراتژی تحول دیجیتال مناسب را به شما آموزش دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

منبع: ایرسیا مگ

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا