رسانه دیجیتال

۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : سیدنی کلانتون  

بدون شک شبکه های اجتماعی را باید بستری بسیار مهم برای اقدامات بازاریابی به حساب آورد. در این رابطه شما تنها زمانی می توانید فروش خوبی را داشته باشید که تعامل با مخاطب، مورد توجه قرار گیرد. تحت این شرایط آیا تاکنون از خود پرسیده اید که به صورت کلی چه رفتارهایی را باید در شبکه های اجتماعی داشته باشید؟ درواقع اشتباه رایج اکثر کسب و کارها این است که چند روش محدود را در دستور کار خود قرار می دهند که طبیعی است بالاترین سطح نتایج را به همراه نداشته باشد. حتی یک مشورت نادرست نیز می تواند نتایج فاجعه باری را در بازار به شدت رقابتی حال حاضر در پی داشته باشد. به همین خاطر پس از مشورت از بهترین های حوزه بازاریابی اینترنتی و متخصصان شبکه های اجتماعی، ۱۰ راهکار انتخاب شده است که در ادامه هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد. 

۱-مخاطبان و میزان تعامل حال حاضر را بسنجید 

نخستین نکته ای که باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنید این است که در حال حاضر چه وضعیتی را دارید؟ درواقع ممکن است شما به فعالیت های بنیادین نیاز داشته باشید و یا کمی بهبود کافی باشد. برای این موضوع لازم است تا تعداد لایک ها، کامنت ها و ویو استوری های خود را با تعداد مخاطبانی که دارید، مقایسه نمایید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که حتی در بهترین حالت هم بیش از نیمی از دنبال کنندگان شما حتی لایک هم نمی کنند و این موضوع بسیار طبیعی است. همچنین باید به این نکته توجه نمایید که چه طیف مخاطبی مدنظر شما است. درواقع ممکن است ۵۰ مخاطب هدف، بهتر از هزاران مخاطبی باشد که تبدیل به مشتری نمی شوند. در این مرحله توصیه می شود که از مخاطبان فعال خود تا حد امکان اطلاعات کسب نمایید. این امر باعث می شود که متوجه بسیاری نکات مشترک در بین آنها شوید که در برنامه ریزی های آتی، کمک‎رسان خواهند بود.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

۲-اهداف مشخصی داشته باشید 

اهداف غیرواقعی باعث خواهد شد تا تلاش های شما با نتایج مورد انتظار همراه نباشد که این امر بدون شک منجر به ناامیدی شما می شود. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ گاه یک شبه نمی توان به وضعیت ایده آل دست پیدا کرد. به صورت میانگین شما به زمانی در حدود دو سال نیاز خواهید داشت تا صفحه ای مناسب را ایجاد نمایید. تحت این شرایط بسیار مهم است که اهداف بلندمدت و کوتاه مدتی را انتخاب نمایید که در طول یکدیگر و مکمل هم هستند. در نهایت فراموش نکنید که شما باید پیگیری های لازم را نسبت به اهداف انجام دهید تا از روند رو به رشد، اطمینان داشته باشید. 

۳-مخاطبان را به واکنش تشویق نمایید 

اگرچه بسیار ساده به نظر می رسد، با این حال این امر که مستقیما از افراد بخواهید که اقداماتی نظیر لایک، کامنت و اشتراک گذاری محتواها را انجام دهند، خود باعث خواهد شد تا میزان این امر افزایش پیدا کند. با این حال برای این امر که از این بخش بالاترین حد نتایج را به دست آورید، لازم است تا مشوق های متنوعی را داشته باشید. برای مثال قرعه کشی و تعیین جایزه، همواره تاثیرگذار است. پس از مدتی فعالیت و کسب اطلاعات از ویژگی های مخاطبان خود می توانید موارد بهتری را ارائه نمایید تا واکنش نشان دادن نسبت به شما، به عادت افراد تبدیل شود. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که اگر محتوای شما ارزشمند و جذاب باشد، خود باعث خواهد شد تا افراد بیشتری با شما تعاملات لازم را داشته باشند. به همین خاطر لازم است تا به کیفیت محتواهای خود نیز توجه داشته باشید. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۴-محتواهای موردنیاز مخاطبان خود را انتخاب کنید

این امر که براساس نیاز مخاطب گام بردارید، امری بسیار مهم محسوب می شود. در این زمینه برای شناسایی می توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده نمایید که سلیقه جامعه هدف شما را از طریق اقداماتی نظیر پیدا کردن بیشترین جست و جوها در بستر اینترنت، پیدا می کنند. با این حال اقدامات ساده تری هم وجود دارد. برای مثال پرسش مستقیم هم می تواند شما را به پاسخ موردنیاز برساند. در این راستا تنها کافی است تا نظرسنجی داشته باشید و از افراد بخواهید که موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب نمایند. نکته ای که در این بخش باید مورد توجه خود قرار دهید این است که برای نیاز مخاطب، نقطه پایانی وجود نداشته و لازم است تا به صورت مداوم به دنبال موارد جدیدتر باشید. درواقع در شبکه های اجتماعی صرفا فعالیت مهم نبوده و لازم است تا فعالیتی حرفه ای و نتیجه بخش داشته باشید.  

۵-از عکس و فیلم استفاده نمایید 

با توجه به این امر که مشاهده به مراتب ساده تر از مطالعه است، توصیه می شود که تمامی محتواهای شما حاوی عکس و فیلم باشد. درواقع شما باید به دنبال ساده تر کردن همه چیز باشید. در این زمینه حتی استفاده از اینفوگرافی ‏ها و پادکست ها نیز بسیار مهم خواهد بود. به صورت کلی اگر محتوای شما بیش از ۴۰۰ کلمه است، شانس مطالعه آن به شدت کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت این نکته را فراموش نکنید که عکس و فیلم حرفه ای، جذابیت اقدام شما را افزایش می دهد و از نظر سئو نیز دارای نتایج مثبت است. تحت این شرایط طبیعی است که شانس دیده شدن بالاتری را داشته باشید. 

۶-اعتبار خود را افزایش دهید 

اعتماد کردن در بستر اینترنت امری بسیار سخت است. به همین خاطر نیز توصیه می شود که به دنبال افزایش اعتبار خود باشید. در این راستا کسب مجوزها اگرچه الزامی ترین اقدام است. با این حال نباید از همکاری با افراد معتبر و مشهور نیز غافل شوید. این امر اعتبار برند شما را افزایش می دهد. در این راستا شما با اقداماتی نظیر نقد و بررسی محصول، در نهایت می توانید فروش بالاتری را هم داشته باشید. همچنین برای این امر که ماندگار شوید، لازم است تا فعالیت مداومی را داشته باشید. به همین خاطر هم کمک گرفتن از فردی به عنوان ادمین صفحه شما در شبکه و یا شبکه های اجتماعی، امری کاملا مهم خواهد بود. به صورت میانگین پیام های کاربران باید در کمتر از یک ساعت، پاسخ داده شود. 

۷-به ایونت ها و ترندها توجه داشته باشید 

بسیاری از اتفاقات است که مورد توجه جدی افراد قرار دارد که با توجه به آنها می توانید موفقیت های فوق العاده ای را به دست آورید. در این زمینه انواع ایونت ها هر ماه برگزار می شود که می تواند راهی برای تعامل بیشتر با مخاطبان شما باشد. در این زمینه فراموش نکنید که شما همواره می توانید برگزارکننده ایونت ها هم باشید. در شبکه های اجتماعی، به صورت مداوم برخی از موضوعات به عنوان ترند مطرح می شوند که توجه به آنها بدون شک زمینه تعامل بهتر و بیشتر را به همراه دارد. درواقع بسیاری از صفحات، با توجه به این بخش مخاطبان بسیاری را جذب می کنند.

۸-زمان بندی مناسب را فراموش نکنید 

اگرچه انتشار محتواهای ارزشمند و جذاب امری بسیار مهم است با این حال اگر آنها در زمانی مناسب و براساس ترتیب ارسال نشوند، شانس موفقیت کمی را خواهید داشت. در این راستا فراموش نکنید که زمان طلایی ارسال محتوا، برای هر پلتفرم و منطقه ای متفاوت است. درواقع نباید خود را محدود به آمارهای جهانی کنید. در این زمینه بهترین راهکار این است که به عملکرد برندهای رقیب توجه داشته باشید. در نهایت زمان بندی کمک خواهد کرد تا مخاطبان بتوانند محتواهای مورد علاقه خود را شناسایی کرده و پیگیر شما باشند که خود زمینه تعامل را به همراه دارد. 

۹-پیشنهادهای جذاب ارائه دهید 

پیشنهادی ارائه دهید که باعث شود تا افراد تمایل لازم برای اشتراک گذاشتن شما با اطرافیان را داشته باشند. در این راستا با کمی شناخت مخاطبان می توانید موارد بسیار جالبی را پیدا کنید. نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه داشته باشید این است که شما باید در تلاش برای شروع ارتباط باشید. به همین خاطر بهانه ‏هایی برای پیام دادن مستقیم به مخاطبان را پیدا کنید. 

۱۰-شوخ طبعی را فراموش نکنید 

در نهایت اگر افراد با شما احساس راحتی لازم را داشته باشند، طبیعی است که تمایل آنها برای پیام دادن به شما نیز افزایش پیدا کند. در این زمینه توصیه می شود که یک سیاست کلی را داشته باشید. پس از کسب اطلاعات لازم، اقدام به شخصی سازی شوخی های خود نمایید. این امر که اطلاعات را یادداشت کنید، کمک خواهد کرد که همواره بتوانید شیوه مورد علاقه افراد را تکرار کنید. در این رابطه توصیه می شود که نگاهی به عملکرد برندهای موفق داشته باشید. آمارها در این زمینه حاکی از آن است که استفاده از ایموجی ها، در این زمینه بسیار کاربردی است.

منبع: فرصت امروز

بیشتر از شبکه اجتماعی در اقتصادالکترونیکی:
۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی
نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها
تولید محتوا در شبکه های‏ اجتماعی با ایده های طلایی
هوش مصنوعی جدید فیسبوک بدون نیاز به رونویسی گفتار را تشخیص می‌دهد
بهبود سئو در ۱۰ گام؛ سئوی بهتر کسب و کار با استفاده از نظرات مشتریان
آیا واقعا مداخله رسانه‌های اجتماعی در انتخابات کمرنگ شده است؟
اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی
استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بهبود مدیریت انتخابات ۲۰۲۳ نیجریه
فیسبوک و توسعه هوش مصنوعی که اطلاعات بی‌اهمیت را فراموش می‌کند
کلاب‌هاوس روی خط ارزش‌آفرینی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا