امنیت اطلاعاتگفت و گو

کشور نیازمند هسته‌های تخصصی برای مقابله با حملات سایبری است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک نماینده اسبق مجلس گفت: اختلال در شبکه عرضه سوخت نشان داد که در خصوص مقابله با حملات سایبری دچار ضعف هستیم، بنابراین باید هسته‌هایی متشکل از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای دفع این حملات تشکیل شود.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده اسبق اردستان در مجلس با بیان اینکه در خصوص حمله سایبری اخیر دو روایت قابل بحث وجود دارد، اظهار کرد: بنا بر روایت اول، یکی از کارشناسان مرکز هوشمندسازی سوخت به خارج از کشور رفته و بخشی از اطلاعات این مرکز را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه قرار می‌دهد و آنها در شبکه عرضه سوخت کشور اختلال ایجاد کردند و درصدد بودند تا نوعی تلاقی با حوادث آبان ۹۸ به‌وجود آورند، ولی با توجه به اعلام مسئولان مبنی بر عدم گرانی بنزین و محفوظ بودن سهمیه‌ها و تأکید بر اینکه این اختلال ناشی از یک حمله سایبری است، مشکل خاصی به‌وجود نیامد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۲، شهریورماه ۱۴۰۰

وی افزود: روایت دوم بر این مبنا استوار است که در عرصه بین‌المللی، کشورها وارد فاز جدیدی از جنگ و نزاع شده‌اند و اگر در گذشته بیشتر جنگ‌های سخت با کشته‌های زیاد رخ می‌داد، اکنون جنگ‌های جدید از نوع سایبری است، چنانکه در هفته‌های پیش ایران حمله‌ای سایبری به بخشی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انجام داد که به شناسایی بخش عمده‌ای از سرشاخه‌های جاسوسی این سازمان در خاورمیانه، چین و روسیه منجر شد.

این نماینده اسبق مجلس تصریح کرد: در حمله سایبری اخیر، عقبه فکری سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در داخل کشور مشهود بود و در واقع، شبکه‌ای وجود دارد که اطلاعات در اختیار این سرویس‌ها قرار می‌دهد، مثل اطلاعات مربوط به خط سیر کشتی‌های حامل نفت به ونزوئلا. بنابراین، علاوه بر قدرت‌نمایی دشمن، عقبه فکری آن در داخل کشور نیز به تسهیل کار کمک می‌کند و بدون وجود این عقبه فکری، چنین اتفاقاتی نمی‌تواند رخ دهد. بنابراین، در این خصوص باید هوشیار بود.

بخشایش اردستانی ادامه داد: تا قبل از این، حملات سایبری علیه نهادها و سازمان‌هایی انجام می‌شد که مخاطب آنها کمتر عامه مردم بودند و مردم این حملات را حس نکرده بودند، مثل حمله به تأسیسات هسته‌ای با ویروس استاکس نت، ولی اختلال در شبکه عرضه سوخت، اولین حمله سایبری بود که مردم آن را حس کردند، هر چند این مسئله ضرر مادی مثل از بین رفتن جایگاه‌های عرضه سوخت به همراه نداشت. البته مشخص شد که در مقابله با حملات سایبری با یک‌سری ضعف‌ها مواجه هستیم و طبیعتاً باید هسته‌های سایبری متشکل از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی شکل بگیرد، تا بتوانند از زیرساخت‌های کشور در برابر این حملات دفاع کنند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی بیان کرد: دشمن هر کاری که باعث نارضایتی مردم و اعتراض آنها به دولت و نظام شود، انجام خواهد داد. بنابراین، خدمات‌رسانی و تأمین آب، برق، گاز و بنزین اهمیت زیادی دارد و در آینده باید نسبت به این موضوع بیشتر توجه شود. در دولت قبل، سرمایه و اعتماد اجتماعی خدشه‌دار شد و به همین دلیل در حال حاضر، رابطه ضعیفی میان دولت و مردم وجود دارد. صداوسیما باید به مباحثی که در شبکه‌های اجتماعی کانون توجه است، ورود کرده و این ابزار را از انحصار آنها خارج کند. اگر مردم احساس کنند که می‌توانند این اخبار را از صداوسیما دریافت کنند، اعتماد اجتماعی احیا خواهد شد و تا زمانی که این اتفاق رخ نداده است، هر گونه جنگ سایبری که موجب ایجاد اختلال در خدمات‌رسانی شود، برداشت مردم از آن گران شدن این خدمات خواهد بود که شاید در واقعیت این‌طور نباشد.

منبع: ایکنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا