مقالههوش مصنوعی

کارآموزی هوش مصنوعی و دانسته‌هایی درباره آن

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پیش از این، یک تحصیلات دانشگاهی به‌خودی خود، برای تضمین شغل پردرآمد بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی کافی بود؛ اما دیگر یک مدرک به‌تنهایی کارساز نیست. در واقع، کارفرمایان از کارمندان آینده‌شان انتظار دارند که تجربه کارآموزی داشته باشند و در خارج از مدرسه یا دانشگاه شغلی را امتحان کرده باشند. در حال حاضر، به دلیل استفاده روزافزون از فناوری، مشاغل متناسب با هوش مصنوعی، مورد توجه قرار گرفته است. با وجود فرصت‌های روزافزون، شرکت‌ها نیز به دنبال متخصصان ماهری هستند که بتوانند از هوش مصنوعی به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. برخی از شرکت‌ها نیز درهای خود را برای کارآموزی هوش مصنوعی باز می‌کنند، تا آینده کارآموزان جوان را شکل دهند. در این مقاله، به بررسی کارآموزی هوش مصنوعی می‌پردازیم و در خصوص موضوعات دوره‌های کارآموزی، گزارش کارآموزی و استخدام کارآموز مطالبی را عنوان می‌کنیم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

کارآموزی هوش مصنوعی

کارآموزی دوره‌ای است که در طول آن دانش‌آموزان و دانشجویان واحد‌های درسی مشخصی از رشته‌های مجاز کارآموزان را در مراکز صنعتی یا خدماتی سپری می‌کنند، تا برای استفاده از آموخته‌های علمی و فنی خود، توان عملی و اجرایی خود را بالا ببرند و با رفع نیاز‌های ضروری جامعه آشنا شوند.

آموزش کارآموزی در خصوص علوم کامپیوتری، اطلاعاتی را برای دانشجویان یا دانش‌آموزان در مورد جدیدترین و پرطرفدارترین فناوری‌های شرکت‌های نرم‌افزاری فراهم می‌کند. دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی به کارآموزان تجربه منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد که تحقیقات پیشرفته کامپیوتر را با توسعه فناوری هوش مصنوعی ترکیب می‌کند. کارآموزان بر روی طیف وسیعی از پروژه‌ها کار خواهند کرد که به‌طور ایده‌آل با علایق آن‌ها همسو هستند. همچنین کارآموزان هوش مصنوعی به‌عنوان عضوی از تیم کارآموزی، روی برخی از مهم‌ترین مشکلات فنی کار خواهند کرد، راه‌حل‌های جدیدی را توسعه خواهند داد و با بهترین تیم‌های محصول برای ادغام ایده‌های خود در محصولات همکاری خواهند کرد. علاوه بر این، با انتشار تحقیقات نوآورانه خود و سخنرانی در کنفرانس‌ها و رویدادها، با جامعه دانشگاهی تعامل خواهند داشت.

در واقع، مؤسسات و کارگاه‌های علم و فناوری با گرایش تکنولوژی هوش مصنوعی، به دنبال کارآموزانی هستند که مشتاق کار بر روی راه‌حل‌های پیشرفته در یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در یک یا چند مورد از زمینه‌های بینایی کامپیوتری، تشخیص و محلی‌سازی اشیا، تشخیص گفتار، پردازش زبان طبیعی، سیستم‌های توصیه، پیش‌بینی و یادگیری چندوجهی هستند.

برخی از سازمان‌ها در خصوص کارآموزی پایتون، یادگیری عمیق و رباتیک نیز برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرند که در واقع، ترکیبی از یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند و نتیجه آن این است که کامپیوترها می‌توانند مشاغل و زبان‌های انسان را بیاموزند و وظایف پیچیده را به‌تنهایی انجام دهند. نکته دیگر اینکه کارآموزی هوش مصنوعی با استفاده از گواهینامه پایتون هم وجود دارد. این دوره آموزشی برای آشنایی با اصول هوش مصنوعی و یادگیری عمیق طراحی شده است. شرکت‌کنندگان یاد خواهند گرفت که از تکنیک‌های یادگیری عمیق برای حل مشکلات تحقیقاتی و صنعتی در دنیای واقعی استفاده کنند. این دوره برای دانشکده‌های مهندسی و علوم که علاقه‌مند به یادگیری روندهای اخیر هوش مصنوعی هستند، مفید خواهد بود. برنامه‌های کاربردی در زمینه‌هایی مانند پردازش تصویر، بینایی کامپیوتر و رباتیک خواهد بود.

کارآموز در دوره‌های کارآموزی بینایی کامپیوتر، یادگیری ماشین، رباتیک، مدل‌سازی احتمالی به مجموعه داده‌های بزرگ با میلیاردها تصویر و ویدئو برای ساختن سیستم‌های یادگیری ماشینی در مقیاس بزرگ دسترسی خواهد داشت. علاوه بر این، ترابایت متن، تصویر و انواع دیگر داده‌ها را برای حل مشکلات دنیای واقعی، تجزیه و تحلیل و مدل‌سازی خواهد کرد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

گزارش کارآموز

کارآموز باید بداند که قرار است چه موضوعی را مورد پژوهش قرار دهد و در کجا کارورزی کند. همچنین باید در طول فعالیت خود در آن مؤسسه، بیاموزد که گزارش کارآموز چگونه نوشته می‌شود و لذا بتواند گزارش‌هایی از عملکرد خود تهیه کند. در اینجا ساختار نگارش یک گزارش کارآموز را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به دستورالعمل تدوین و تنظیم گزارش یک کارآموزی اشاره می‌کنیم:

۱- انتخاب دقیق موضوع گزارش
۲- جمع‌آوری منابع مرتبط به موضوع از منابع موثق و همچنین تنظیم مدارک
۳- یاری مخاطبان در درک موضوع با تنظیم درست مطالب
۴- دارای موضوعی جدید با هدفی مهم باشد

نامه‌های اداری و گزارش‌ها اصول نامه‌نگاری مخصوص به خود را دارند. در گزارش کارآموز نیز باید اصول خاصی رعایت شود. در اینجا بخش‌های یک گزارش کارآموزی را به اختصار ذکر می‌کنیم:

۱- صفحه روی جلد و عنوان کارآموزی خود را تنظیم کنید.
۲- خلاصه‎ای از رزومه محل کار خود را بیاورید (نام محل، معرفی زمینه کاری، آدرس، تلفن، پست الکترونیک و سایت، چارت سازمانی، تعداد تقریبی کارکنان، فهرست محصولات و پروژه‌ها، جایگاه مؤسسه در بازار و رقابت)
۳- موضوع کارآموزی خود را معرفی کنید (شرح مختصری از پروژه‎های انجام‌شده و فعالیت‎های کارآموزی)
۴- گزارش فنی کارآموزی خود را بنویسید (شرح فنی فعالیت‌ها با اطلاعات فنی ضروری)
۵- نتیجه‎گیری خود را بنویسید و پیشنهادهای خود را عنوان کنید (شرح نتایج فعالیت‌ها و ذکر پیشنهادها)
۶- پیوست‌ها را بیاورید.

کارآموز می‌تواند برای نوشتن گزارش کارآموزی هوش مصنوعی خود از این اطلاعات بهره ببرد.

دوره‌های کارآموزی

همه شما درک اولیه‌ای از هوش مصنوعی و کاربردهای آن دارید. اگر قصد دارید یک متخصص هوش مصنوعی باشید، ضمن مطالعه عمیق آن، باید بدانید چگونه هوش مصنوعی را یاد بگیرید، چگونه شغل هوش مصنوعی پیدا کنید و دستمزد آن چقدر است. امروزه دوره‌های فراوان کارآموزی هوش مصنوعی وجود دارد که به سؤالات شما پاسخ می‌دهد و مشاغل هوش مصنوعی را به شما معرفی می‌کند. دوره‌های کارآموزی این فناوری، دانش عمیقی را در مورد هوش مصنوعی به شما ارائه می‌دهد. در واقع، دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی دانشجویان را قادر می‌سازد، تا روند فعلی بازار کار را درک کرده و بیاموزند. کشورهای آمریکا، چین، کره جنوبی، کانادا، آلمان، سنگاپور، ژاپن، فرانسه، هند و امارات از جمله کشورهایی هستند که با برگزاری دوره‌های مختلف کارآموزی هوش مصنوعی، اقدام به جذب این داوطلبان کرده‌اند.

در دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی اغلب مهارت‌های زیر کسب می‌شود:

۱- مقدمه هوش مصنوعی (انواع هوش مصنوعی، مبانی یادگیری ماشین و انواع ML)
۲- مفاهیم یادگیری عمیق (اصول و کاربردهای یادگیری عمیق، پرسپترون‌ها، یادگیری عمیق با پایتون)
۳- مبانی شبکه عصبی (تاریخچه شبکه‌های عصبی، رابطه b/w نورون بیولوژیکی و نورون مصنوعی، معماری)
۴- هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشین (خوشه‌بندی، طبقه‌بندی و رگرسیون، یادگیری تحت نظارت در مقابل یادگیری بدون نظارت)
۵- تمایل نظارت‌شده در هوش مصنوعی و ML (رگرسیون خطی ساده و چندگانه، رگرسیون لجستیک، KNN)
۶- پردازش زبان طبیعی در هوش مصنوعی (کاربردهای NLP، اصطلاحات در NLP)
۷- پیاده‌سازی هوش مصنوعی (اجرای زنده در انتشار برگشتی و نزول گرادیان)

این اصول اولیه در دوره کارآموزی هوش مصنوعی ارائه می‌شود که سیل عظیمی از اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و یک نمای کلی از تئوری و عمل در یادگیری عمیق را به کارآموز ارائه می‌دهد.

امروزه بسیاری از شرکت‌های فناوری اطلاعات، دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید بر اساس مدارک تحصیلی و مهارت‌های زبان کامپیوتری خود انتخاب شوید. نکات ذکرشده در زیر می‌تواند به شما کمک کند، تا برای کارآموزی هوش مصنوعی آماده شوید:

۱- دارا بودن مدرک تحصیلی (تحصیل در مقطع دکترا، کارشناسی ارشد یا لیسانس در یادگیری ماشین، تعامل با کامپیوتر انسانی، پردازش زبان طبیعی، رباتیک، علوم کامپیوتر، علوم داده، آمار یا حوزه‌های مرتبط)
۲- به‌روز بودن رزومه.
۳- داشتن مهارت‌های فنی (از جمله یادگیری عمیق و یادگیری ماشین، زبان پایتون، پردازش زبان طبیعی، شبکه‌های عصبی، تکنیک‌های پردازش تصویر، جبر خطی، آمار و حساب دیفرانسیل و انتگرال)
۴- جست‌وجوی سؤالات متداول مصاحبه.
۵- دنبال کردن برنامه‌های کارآموزی، نمایشگاه‌های کار و ایجاد یک شبکه در لینکدین و بررسی آن.
۶- دارا بودن استعدادهای غیرفنی مانند مهارت‌های ارتباطی مؤثر، توانایی کار در تیم، خلاق و نوآور بودن و توانایی تفکر انتقادی.

از جمله مزایای گذراندن دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی نیز عبارت‌اند از:

  • ایجاد فرصتی برای توسعه دانش و مهارت‌های خود در یک زمینه یا صنعت خاص.
  • کسب بینش در مورد نحوه کار مشاغل و چالش‌هایی که روزانه با آن‌ها مواجهند.
  • کسب تجربه کاری ارزشمند برای متمایز کردن کارآموزان از سایر داوطلبان.
  • به کارگیری مفاهیم و راهبردهای تحصیلات دانشگاهی در محیط کار زنده.

در واقع، در طول دوره کارآموزی هوش مصنوعی، دانشجویان با مربیان مرتبط هستند و این فرصت را خواهند داشت که یافته‌های خود را از طریق یادداشت‌های فنی، ارائه‌های داخلی و نمونه‌های اولیه ارائه کنند. همچنین کارآموزان در پایان دوره کارآموزی خود، دیدگاهی در سطح سیستم در مورد هوش مصنوعی به دست خواهند آورد و از نزدیک با محققان هوش مصنوعی تعامل خواهند داشت.

استخدام کارآموز

استخدام کارآموز،‌ از بهترین فرصت‌های کاری برای دو طرف (کارآموز و کارفرما) محسوب می‌شود؛ چراکه با چنین معامله‌ای طرفین از حضور یکدیگر بسیار سود می‌برند. کارفرما با شرایطی خاص، کسی را در اختیار دارد که در آن مجموعه کار کند و کارآموز نیز با کسب تجربه و ورزیدگی لازم، احتمال استخدام در آن مجموعه برایش فراهم خواهد شد.

هدف از سپری کردن دوره‌های کارآموزی، آشنایی دانش‌آموزان و دانشجویان با کار‌های اجرایی است، به‌گونه‌ای که به آن‌ها فرصت داده شود توانمندی‌های علمی و عملی خود را به نمایش بگذارند و آموخته‌های خود را عملی کنند و در رفع مشکلات و نواقص احتمالی بکوشند و در نهایت شغل مرتبط با تحصیلات و کارورزی‌های خود بیابند.

پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی با هدف استخدام کارآموز، از یک کارآموز خوب انتظار می‌رود در یک محیط پرسرعت عملکرد خوبی داشته باشد، وظایف محوله را به‌خوبی انجام دهد، ضرب‌الاجل‌های تولید را رعایت کند و در عین حال، ایده‌های نوآورانه جدیدی را به‌طور مستقل کشف کند که می‌تواند تجربه محصول مشتریان آن سازمان را بهبود بخشد و تغییر دهد. شما نیز اگر برنامه‌های کارآموزی هوش مصنوعی را جست‌وجو کنید و در خصوص استخدام کارآموز مطالعه کنید و سعی کنید گزارش قابل‌قبولی را از محل کارآموزی خود ارائه دهید، شغل‌های زیادی در آینده در انتظار شما خواهد بود.

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی در حال حاضر داغ‌ترین موضوع در بازار جهانی فناوری است که آن را به موضوعی عالی برای جویندگان کار تبدیل کرده است. علاقه‌مندان به این فناوری هوشمند برای اینکه در آینده شغلی داشته باشند، ضمن اینکه می‌بایست مدارک تحصیلی خود را در زمینه این تکنولوژی کسب کرده باشند، باید دوره‌های کارآموزی هوش مصنوعی را نیز سپری کرده باشند و کار خود را در این خصوص با موفقیت انجام داده باشند، تا ضمن کسب تجربه و مهارت در محیط کار و عملی کردن دانش خود، از طریق کارآموزی هوش مصنوعی، با فعالان اقتصادی و صنعتی ارتباط برقرار کنند و در کنفرانس‌ها و محیط‌های جمعی آموزشی شرکت نمایند و البته شغلی را بیابند که با رشته هوش مصنوعی مرتبط باشد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا