پیشنهاد سردبیررسانه دیجیتال

چرا برندها اقدام به تولید محتوای ویدئویی می کنند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نویسنده : کارولین فورسی
مترجم : علی ‌آل ‌علی  

ویدئو در طول سال های اخیر به سرعت بدل به فرمت مورد علاقه برای بازاریاب ها شده است. این امر به دلیل افزایش دسترسی به اینترنت در مقیاس جهانی و همچنین ترجیح کاربران برای مشاهده محتوا در قالب این فرمت روی داده است. بدون تردید تمام برندها نسبت به بازاریابی ویدئویی احساس علاقه دارند. شاید یک کسب و کار بارها در زمینه بازاریابی ویدئویی با شکست مواجه شود، اما هرگز نسبت به کارایی این الگو از بازاریابی تردید نخواهد کرد. براساس گزارش پژوهشگران در موسسه HubSpot استفاده از محتوای ویدئویی در عرصه بازاریابی موجب افزایش ۸۰ درصدی جلب نظر مخاطب هدف می ‎شود بنابراین گرایش شدید برندها به سوی استفاده از محتوای بازاریابی امری طبیعی خواهد بود. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۵، دی‌ماه ۱۳۹۹

شاید یک کارآفرین یا کارشناس بازاریابی اطلاعات نسبی در مورد مزیت ‎های فرمت ویدئو در حوزه بازاریابی داشته باشد، اما نکته مهم در این میان دلیل جهت ‎گیری سایت برندها به سوی این حوزه است. بسیاری از برندها از فرمت ویدئو برای بازاریابی استفاده می ‎کنند. برخی از دلایل سنتی برای محبوبیت فرمت ویدئو شامل افزایش جلب نظر مخاطب هدف است. نکته مهم در این میان نحوه استفاده از افزایش توجه مخاطب هدف در حوزه بازاریابی است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، جلب نظر تمام مشتریان یک بازار نیز کارساز نخواهد بود. 

امروزه هر برند برای اهداف متفاوتی از حوزه بازاریابی ویدئویی استفاده می‎ کند. بدون تردید با توسعه فناوری‎ های بازاریابی و توسعه سلیقه کاربران در زمینه مشاهده محتوای مختلف الگوهای بازاریابی نیز دستخوش تغییر شده ‎اند. اکنون برخی از برندها برای اهدافی فراتر از فروش محصولات به مخاطب هدف اقدام به استفاده از محتوای ویدئویی می‎ کنند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای ایجاد تحول در حوزه بازاریابی دارد. 

هدف اصلی مقاله کنونی بررسی دلایل تازه برای استفاده برندها از محتوای ویدئویی است. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای استفاده از نظرات کارآفرینان در بازارهای مختلف است. بر این اساس در مقاله کنونی بررسی ‎ها و نظرسنجی ‎های مربوط به کارآفرینان بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی مورد بررسی قرار گرفته است. استفاده دقیق از اطلاعات به شناخت بهتر مزیت‎ های بازاریابی ویدئویی در عصر کنونی منجر خواهد شد. 

۱.استفاده از فرمت ویدئو برای توسعه آگاهی پیرامون برند

فرمت ویدئو امکان جلب نظر مخاطب هدف یا به طور کلی کاربران شبکه های اجتماعی را دارد. این امر در زمینه جلب مشتریان نیز برای برندها تاثیرگذار است. امروزه اغلب برندها فرصت فروش مستقیم در شبکه های اجتماعی را دارند. بنابراین جلب نظر کاربران در این فضا به شیوه ‎ای منحصر به فرد ضروری خواهد بود. بسیاری از برندها برای تولید محتوای ویدئویی به سراغ محصولات ‎شان می ‎روند بنابراین در عمل کاربران فرصت آشنایی به محصولات تازه برندها را پیدا می ‎کنند. 

یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت برند شامل توسعه آگاهی مشتریان از کسب و کار است. بسیار از برندها در طول مدت زمان طولانی اقدام به حضور در بازاری مشخص می ‎کنند، اما کمترین توجهی از سوی مخاطب هدف صورت نمی ‎گیرد. این امر در اغلب موارد انگیزه برندها را به شدت تضعیف می کند. توسعه آگاهی مشتریان بازارهای مختلف نسبت به برند ایده جذابی برای بازاریابی ویدئویی محسوب می ‎شود. برخی از برندها برای معرفی کسب و کارشان از این شیوه جذاب استفاده می ‎کنند. مزیت اصلی این شیوه امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس سلیقه‎ شان اشت. 

امروزه مشتریان تمایل بالایی برای شناخت دقیق برندها دارند. نکته مهم در این بین تمایل اندک مشتریان برای جست ‎وجوی اطلاعات پیرامون برندهاست. بنابراین هر کسب و کاری باید به طور مستقیم و ساده خودش را معرفی نماید. دسترسی ساده به محتوای بازاریابی برندها از سوی مخاطب هدف اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر این نکته مد نظر برندها قرار نداشته باشد، شرایط بازاریابی بسیار دشواری پیش خواهد آمد. 

فرمت ویدئو به دلیل فراهم سازی شرایط تعامل بهینه میان برندها و مشتریان همیشه اهمیت بالایی داشته است. توسعه آگاهی پیرامون برند در این حالت شامل تلاش برای ایجاد وضعیتی صمیمی می ‎شود. همچنین ایجاد انطباق میان فعالیت ‎های برند و نیازهای مشتریان نیز یکی دیگر از ایده‎ های جذاب در این میان محسوب می ‎شود. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۲.    افزایش فروش با فرمت ویدئو

استفاده از فرمت ویدئو برای افزایش فروش نیز ایده جذابی است. بسیاری از برندها از فرصت ‎های فروش در دنیای واقعی بیشترین بهره را می ‎برند. البته این امر به معنای بی ‎‏توجهی به فضای آنلاین نیست. مزیت اصلی تولید محتوای بازاریابی در شبکه های اجتماعی امکان تعامل سریع و نزدیک با مخاطب هدف است. شاید در نگاه نخست بازاریابی در شبکه های اجتماعی نیاز به ایده‎ های بیش از اندازه پیچیده داشته باشد. نکته اساسی در این میان امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از ایده ‎های ساده و در عین حال هماهنگ با سلیقه آنهاست. این امر در طول سال های اخیر از سوی برند فابلتیکس به خوبی پیاده شده است. این برند در زمینه تعامل با مخاطب هدف براساس سلیقه ‎شان مهارت بسیار زیادی دارد. همین امر موجب افزایش توجه کاربران در سراسر جهان به این برند شده است. 

برخی از کسب و کارها در ابتدای مسیر برای فروش در بازارهای محلی برنامه ‎ریزی می ‎کنند. اگر یک کمپین بازاریابی موفقیت بالایی در شبکه های اجتماعی داشته باشد، کسب و کارهای کوچک امکان توسعه سریع در کمترین زمان ممکن را خواهند یافت. داستان بسیاری از برندهای بزرگ در یک دهه کنونی به همین ترتیب روی داده است. 

متاسفانه برخی از برندها برای بازاریابی از فرمت ویدئو استفاده نمی‎ کنند. این امر به دلیل گرایش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس شیوه‎ های متفاوت است. استفاده گسترده از محتوای ویدئویی دلیلی برای کلیشه ‎ای بودن آن نیست. نمایش نحوه استفاده از محصولات به صورت عملی یکی از ایده‎ های مناسب برای بازاریابی ویدئویی است. اغلب مشتریان در زمینه خرید محصولات با تردیدهایی در زمینه کاربردشان مواجه هستند بنابراین استفاده از محتوای ویدئویی و معرفی محصولات به صورت دقیق ایده‎ ای کاربردی خواهد بود. 

کریسمس برای بسیاری از مشتریان در بازارهای مختلف به معنای ایجاد فرصت خرید است. اگر یک برند در کریسمس فروش خوبی داشته باشد، سال آینده تجاری ‎اش تضمین خواهد شد. این امر از طریق ایجاد ویدئوهای بازاریابی جذاب و تعاملی امکان ‎پذیر خواهد بود. برخی از برندها در زمینه بازاریابی بر روی وجهه فروش تمرکز اندکی دارند. دلیل اصلی فعالیت هر برندی در بازار کسب و کار دسترسی به فروش مناسب است بنابراین هر برندی باید انگیزه کافی برای فروش بیشتر را مدنظر قرار دهد. در غیر این صورت وضعیت دشواری از نظر سطح فروش تجربه خواهد کرد. 

۳.    توسعه کسب و کار در شبکه های اجتماعی

حضور در شبکه های اجتماعی دیگر یک گزینه دلبخواهی برای برندها نیست. بسیاری از کسب و کارها در طول ۲ دهه اخیر به طور دلبخواهی در شبکه های اجتماعی حضور داشته ‎اند. امروزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی حتی از بازاریابی حضوری نیز مهمتر است. دلیل این امر به سادگی با نگاهی به دامنه وسیع کاربران حاضر در شبکه های اجتماعی قابل تشخیص خواهد بود. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف نیاز به فضایی تعاملی دارند. همچنین هزینه‎ های بازاریابی به شیوه‎ های سنتی نیز به طور مداوم افزایش می ‎یابد. این امر حضور در شبکه های اجتماعی را بدل به گزینه ‎ای جذاب برای برندها کرده است. یکی از نکات جالب در این میان امکان تاثیرگذاری و همچنین تعامل نزدیک با مخاطب هدف است. 

برخی از برندهای بزرگ با استفاده از بازخوردهای دریافتی از مشتریان در شبکه های اجتماعی اقدام به توسعه کسب و کارشان کرده ‎اند. برخی از برندها به دلیل تمرکز بر روی فروش محصولات نسبت به کاستی ‎های استراتژی ‎شان آگاهی ندارند. این امر با سرمایه گذاری بر روی تعامل با مخاطب هدف امکان‎ پذیر خواهد شد. 

شبکه های اجتماعی فضایی برای تعامل و همچنین بازاریابی ارزان ‎قیمت فراهم می ‎کند. برخی از برندها در زمینه بازاریابی و تعامل با مشتریان هزینه ‎های بسیار زیادی صرف می‎ کنند. امروزه به لطف شبکه های اجتماعی امکان صرفه‎ جویی در این حوزه فراهم شده است. 

الگوی بارگذاری ویدئویی بازاریابی از سوی برندهای دیگر به شیوه ‎های سنتی محدود نیست. هنوز هم برخی از بازاریاب ‎ها فقط به بارگذاری محتوای ویدئویی در قالب پست اعتقاد دارند. امروزه استفاده از قابلیت ‎هایی نظیر استوری و حتی ویدئوی لایو دارای اهمیت است. برندها با استفاده از ویدئوی لایو امکان تعامل نزدیک با مشتریان ‎شان را خواهند داشت. 

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با مخاطب هدف یکی از ایده‎ های بازاریابی جذاب محسوب می ‎شود. یکی از نکات مهم در زمینه انتشار محتوای ویدئویی در شبکه های اجتماعی مربوط به توجه به وجه سرگم‎ کننده آنهاست. اگر محتوای بازاریاب یک برند فاقد المان‎ های سرگرم ‎کننده باشد، به سرعت از سوی مخاطب هدف مورد بی ‎توجهی قرار می ‎گیرد. اشتباه برخی از برندها در این میان تلاش برای دسترسی به اهداف کاری‎ شان بدون توجه به وضعیت برندهاست. 

۴.    استفاده از ویدئو برای آموزش مشتریان

آموزش مشتریان در حوزه های مختلف همیشه هدف مهمی محسوب می ‎شود. برخی از برندها در این مسیر سرمایه گذاری بالایی بر روی تولید ویدئو می‎ کنند. این امر با توجه به بازگشت سرمایه گذاری برندها در مدت زمانی اندک بسیار جذاب به نظر می ‎رسد. 

امروزه مشتریان دارای تمایل به یادگیری و آگاهی از نکات مختلف هستند. برندهای حرفه ‎ای به طور مداوم این نیاز مشتریان را مدنظر قرار می ‎دهند بنابراین در صورت عدم فعالیت در این حوزه باید هرچه سریع ‎تر نسبت به تولید محتوا اقدام نمایید. موسسه HubSpot نیز در زمینه تولید محتوای آموزشی فعالیت قابل ملاحظه ‎ای دارد. نمونه‎ های بسیار زیادی از ویدئوهای آموزشی این برند در سطح اینترنت قابل دسترسی است. دلیل این امر از نظر بازاریابی ترغیب مخاطب هدف برای تعامل بیشتر با برند و همچنین تاثیرگذاری بر روی آنها براساس الگوهای نوین است. 

اگر برندها از محصولات یا مطالب اصلی‎ شان در زمینه کسب و کار پیش ‎نمایشی تهیه نمایند، شانس بالاتری برای جلب نظر مخاطب هدف خواهند داشت. این امر در طول سال های اخیر در قالب تهیه ویدئوی بازاریابی دنبال شده است. اغلب ما تجربه مشاهده ویدئوهای بازاریابی در توییتر یا یوتیوب را داشته ‎ایم. اغلب ویدئوهای موردنظر دارای ماهیت کوتاه هستند. در پایان هر ویدئو نیز لینک ‎های مربوط به مراجعه به سایت یا مطالعه مطالب بیشتر وجود دارد. این امر به خوبی استراتژی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس این الگو را نشان می ‎دهد. 

شروع فرآیند تولید محتوای آموزشی در زمینه بازاریابی کار ساده ‎ای نیست. خوشبختانه الگوبرداری از عملکرد برندهای بزرگ همیشه راهکار مناسبی محسوب می ‎شود. این امر وضعیت برندها را به طور قابل ملاحظه ‎ای بهبود خواهد بخشید بنابراین دیگر نیازی به نگرانی پیرامون وضعیت برندها در حوزه بازاریابی و تبلیغات نخواهد بود. البته پس از گذشت مدت زمانی اندک از الگوبرداری باید به دنبال ایجاد سبک منحصر به فرد برند در زمینه بازاریابی باشیم. 

اگر یک کسب و کار در حوزه ‎ای منحصر به فرد یا دشوار برای مخاطب هدف فعالیت دارد، استفاده از الگوی بازاریابی آموزشی کاربرد بسیار زیادی خواهد یافت. این امر در صورت اجرای درست امکان تبدیل کسب و کارهای کسل ‎کننده به گزینه ‎هایی جذاب برای مشتریان را دارد. مهمترین مسئله در این میان بیان ساده اصطلاحات تخصصی کسب و کار است. این امر شاید در ابتدا بسیار دشوار باشد، اما پس از مدت زمانی اندک نحوه تبدیل واژگان تخصصی کسب و کار به عبارت‎ های ساده بدل به نوعی عادت خواهد شد. امروزه بسیاری از برندهای حرفه ‎ای در زمینه IT از همین الگو برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می ‎کنند. 

۵. ایجاد اصالت با ویدئوهای بازاریابی

بسیاری از برندها برای ایجاد اصالت اقدام به بازاریابی ویدئویی می‎ کنند. امروزه شمار بالایی از برندها در بازارهای مختلف مشغول به فعالیت هستند. این امر سطح رقابت میان برندهای مختلف را به شدت افزایش داده است. برخی از کسب و کارها برای جلب نظر هرچه بهتر مشتریان اقدام به بازاریابی براساس الگوهای متفاوت می ‎کنند. یکی از الگوهای کاربردی در این میان استفاده از فرمت ویدئویی است. 

هر برندی دارای ارزش‎ ها و فرهنگ خاصی در زمینه فعالیت کاری است. این امر امکان بازاریابی منحصر به فرد برای هر کسب و کار را فراهم می ‎کند. اگر یک برند نسبت به بازاریابی براساس الگوی مورد بحث اقدام نماید، در مدت زمانی کوتاه امکان ایجاد جلوه ‎ای خاص برای کسب و کارش را خواهد داشت. 

شاید برای بسیاری از مشتریان پدیده مشاهده برندهای شبیه به هم اتفاق افتاده باشد. این امر ضرورت ایجاد اصالت را مطرح می ‎کند. وقتی یک برند دارای جلوه ‎ای اصیل است، امکان مشاهده برندهای مشابه آن وجود نخواهد داشت. امروه بسیاری از کسب و کارها در عمل شبیه به رقبای ‎شان هستند بنابراین فرآیند تصمیم ‎گیری برای مشتریان به شدت دشوار خواهد شد. 

بازاریابی در شرایط کنونی نیاز به استفاده از تمام فرصت ‎ها دارد. بازاریابی ویدئویی علی رغم فراهم ساختن شرایط مناسب برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف سطح هزینه برندها را نیز به شدت کاهش می ‎دهد بنابراین هر برندی باید شرایط موردنیاز برای بازاریابی ویدئویی را فراهم سازد. استفاده از شیوه‎ های مورد بحث در این مقاله امکان بازاریابی ویدئویی به شیوه ‎ای متفاوت را فراهم می ‎کند. دلایل مورد بحث پیرامون توجه برندها به محتوای ویدئویی برای هر برندی دارای اهمیت است بنابراین توجه به این حوزه شانس کسب و کار شما برای موفقیت بازاریابی را دوچندان خواهد کرد. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از رسانه‌دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
۷ راز موفقیت تبلیغات در اینستاگرام
چگونه وضعیت برندمان در شبکه های اجتماعی را ارزیابی کنیم؟
بازاریابی محتوایی (Content marketing) چیست؟ همه آنچه باید بدانید!
فیسبوک و توسعه هوش مصنوعی که با کمترین کمک انسانی آموزش می‌بیند
انواع محتوا: بیشتر از چیزی که فکرش را می کردید!
مزایا و اهداف بازاریابی محتوایی: ۹ نکته طلایی که باید بدانید
چالش نگارش بیوگرافی مناسب برای برند در شبکه های اجتماعی
تعامل بهتر با مخاطبان از طریق بازی سازی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا