هوش مصنوعی

مدیریت بحران بلایای طبیعی با چت‌بات‌های هوشمند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در طول تاریخ فناوری، هر زمان یک جهش تکنیکی پدید آمده است، کارشناسان حوزه‌های مختلف به این فکر افتاده‌اند که چگونه می‌توان از آن نوآوری فنی در صنعت خود بهره ببرند. هوش مصنوعی (AI) هم این روزها، مهمترین جهش فناورانه جهان به شمار می‌رود و این بحث که از محصولات مرتبط با آن مثل «چت‌بات‌های هوشمند» چگونه در حوزه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد، بسیار داغ است. حوزه مدیریت بحران و واکنش به بلایای طبیعی، یکی از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین زمینه‌هایی است که متخصصان در تلاش هستند از چت‌بات‌های هوشمند برای بهبود آن استفاده کنند. 

منظور از مدیریت بحران، مجموعه فرایندها و فعالیت‌هایی است که قبل، در طول و پس از رخ دادن یک بحران یا بلایای طبیعی انجام می‌شود و هدف از آن، کاهش هزینه‌های انسانی و اجتماعی ناشی از آن رویداد است. ما در این نوشته درباره این گفتگو می‌کنیم که تا امروز، چه کاربردهایی برای چت‌بات‌های هوشمند (چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی) در حوزه مدیریت بلایا و بحران‌های طبیعی طراحی شده است:

۱. آگاهی‌‌رسانی و توزیع اطلاعات امدادی: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند به سرعت، اطلاعات مختلف مرتبط با فاجعه را به افراد مرتبط منتقل کنند و نقش یک منبع خبری و آگاهی‌رسانی پویا را بازی کنند. اطلاعاتی مانند فرایند تخلیه مناطق در خطر بحران، شماره‌های تماس اضطراری و دستورالعمل‌های ایمنی. آن‌ها همچنین می‌توانند در لحظه، اطلاعات خود را بر اساس داده‌های دریافتی بروزرسانی کنند و هر خبر یا تغییر شرایط را در فرایند انتقال اطلاعات خود لحاظ کنند. 

۲. انتشار اعلان و هشدارهای اضطراری: چت‌بات‌های مجهز به هوش مصنوعی، می‌توانند به طور خودکار، اعلان‌ها و هشدارهای اضطراری را به اهالی مناطق در خطر بفرستند، درباره خطرات بالقوه هشدار بدهند و فرایندهای تخلیه منطقه و باقی اطلاعات ضروری را اطلاع‌رسانی کنند. این کمک می‌کند تا به سرعت و به طور موثری، با شمار بسیاری از افراد حاضر در مناطق تحت تاثیر بحران ارتباط برقرار کرد. 

۳. تخصیص کمک‌ها و تجهیزات امداد و نجات: چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند در زمینه هماهنگی برای تخصیص کمک‌های اضطراری و تجهیزات نجات، بر اساس داده‌های گردآوری‌شده از مناطق آسیب‌دیده نقش مهمی بازی کنند. با گردآوری اطلاعات درباره ملزومات مورد نیاز از افراد و گروه‌های درگیر در منطقه، چت‌بات‌ها می‌توانند در چگونگی توزیع غذا، آب، لوازم پزشکی و دیگر لوازم ضروری کمک کنند.

۴. برقراری ارتباط با افراد و مسئولان درگیر بحران: چت‌بات‌ها می‌توانند ارتباط بین افراد و گروه‌های واکنش سریع و امداد و نجات را تسهیل کنند. آن‌ها می‌توانند یک کانال ارتباطی بین افراد آسیب‌دیده و نیروهای امدادی برقرار کنند و برای توضیح شرایط افراد آسیب‌دیده، درخواست کمک و دریافت اطلاعات در صورت عدم دسترسی فیزیکی به آنان کمک کنند. این به گروه‌های امداد و نجات کمک می‌کند با توجه به اطلاعات گردآوری‌شده، اولویت‌ها را مشخص کنند و نیازهای اساسی در فرایند امدادرسانی را شناسایی کنند. 

۵. پشتیبانی روانی: چت‌بات‌هایی که به فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) مجهز شده‌اند، می‌توانند خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی به افراد آسیب‌دیده عرضه کنند. این چت‌بات‌ها می‌توانند با افراد درگیر بحران ارتباط برقرار کرده و به آنان کمک کنند تا استرس، اضطراب یا ترومای ناشی از فاجعه را بهتر مدیریت کنند. وقتی چت‌بات‌ها نتوانند جای تعامل انسانی را بگیرند، می‌توانند دسترسی به عامل انسانی را سرعت ببخشند و کمک کنند تا منابع مشاوره‌ای با سرعت به دست افراد آسیب‌دیده برسد.

۶. مسیریابی و برنامه‌ریزی مسیرهای امداد و نجات: چت‌بات‌ها می‌توانند به افراد درگیر در مناطق بلادیده کمک کنند تا مسیرهای امن برای تخلیه را بیابند و سریع‌تر و ایمن‌تر به پناهگاه‌ها برسند. با استفاده از سرویس‌های مسیریابی و پردازش آنی داده‌ها، این چت‌بات‌ها می‌توانند امن‌ترین و بهینه‌ترین مسیرها را متناسب با تغییرات آنی به افراد پیشنهاد دهند.

۷. ترجمه و برقراری ارتباط موثر: در جوامعی با فرهنگ‌ها و زبان‌های متنوع، سد زبانی جلوی ارتباط موثر بین افراد آسیب‌دیده و تیم‌های امداد و نجات را می‌گیرد. چت‌بات‌های هوشمند می‌توانند با امکان ترجمه در لحظه و موثر، کمک کنند تا ارتباط بهینه‌ای بین افراد درگیر در بحران و تیم‌های مدیریت بحران برقرار شود. 

۸. تحلیل داده و کمک به تصمیم‌گیری سریع: چت‌بات‌ها می‌توانند با پردازش سریع حجم بالایی از داده‌های دریافتی از مناطق بحران‌زده، به تیم‌های مدیریت بحران برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها کمک کنند. این چت‌بات‌ها می‌توانند الگوهای هواشناسی، میزان خسارات وارده و دسترسی به منابع را ارزیابی و پردازش کنند و برای تصمیم‌های راهبردی و برنامه‌ریزی دقیق کمک کنند.

۹. خدمات پشتیبانی در دوران پسابحران: چت‌بات‌ها می‌توانند حتی پس از پایان بحران همچنان به خدمت‌رسانی ادامه دهند و به عرضه اطلاعات و خدمات مشاوره‌ای پشتیبانی در طول دوران بازسازی پس از بلایای طبیعی بپردازند. این خدمات می‌تواند به افراد کمک کند تا به برنامه‌های مددرسانی دسترسی داشته باشند، با فرایندهای دریافت خسارت از بیمه آشنا شوند و زندگی خود را بازسازی کنند. 

منبع: چاتا

  • مدیریت بحران بلایای طبیعی با چت‌بات‌های هوشمند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا