رباتیکسلامت و پزشکی هوشمند

ساخت رباتی پوشیدنی برای کمک به راه رفتن افراد کم‌توان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پژوهشگران در کره جنوبی موفق به ساخت یک ربات پوشیدنی شدند که می‌تواند امکان راه رفتن را برای افراد کم‌توان که بنا به دلایل مختلف از این توانایی برخوردار نیستند، فراهم کند.

این ربات پوشیدنی که توسط پژوهشگران دانشگاه Chung-Ang در کره جنوبی طراحی شده، قادر است به افرادی که به دلایلی همچون افزایش سن، ضعف در عضلات، جراحی و یا دیگر شرایط قادر به راه رفتن نیستند، کمک کند تا راه بروند.

به گفته دانشمندان این ربات قادر است علاوه بر کمک به حفظ تعادل افراد حین راه رفتن، میزان انرژی مورد نیاز برای حرکت را کاهش دهد و بدین ترتیب، افراد کم‌توان نیز بتوانند راه رفتن را تجربه کنند.

جیوک لی، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی می‌گوید: ربات طراحی شده برخلاف اغلب سامانه‌های رباتیک، روی بخش جلویی بدن متمرکز است و می‌تواند به ثبات در راه رفتن کمک کند. این ربات می‌تواند با پشتیبانی از حرکات جانبی بدن، کارایی راه رفتن را بهبود دهد.

لی می‌گوید: هنگامی که به جلو راه می‌رویم، جرم بدن ما به طور طبیعی برای حفظ تعادل یک طرف به سمت دیگر جابه جا می‌شود – فرآیندی که به عنوان ریکاوری شناخته می‌شود. در طول این فرآیند، عضلات لگن درگیر می‌شوند. دستگاه ما به این عضلات کمک می‌کند و این کار را برای فردی که از این محصول پوشیدنی استفاده می‌کند، آسان‌تر می‌کند.

محققان برای بررسی عملکرد این ربات، آزمایش‌های متعددی را روی افراد کم‌توان انجام دادند و نتایج بسیار امیدوارکننده بود و نشان داد که این سامانه رباتیک قادر است در مقایسه با راه رفتن معمولی و بدون استفاده از این ربات، میزان مصرف انرژی را تا ۱۱.۶ درصد کاهش دهد و به حفظ تعادل و ثبات حین راه رفتن کمک کند.

شرح کامل این مطالعه در مجله Science Robotics به چاپ رسیده است.

منبع: صدا و سیما به نقل از تک اکسپلور

  • ساخت رباتی پوشیدنی برای کمک به راه رفتن افراد کم‌توان
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا