پیشنهاد سردبیرهوش مصنوعی

چالش‌های پیش روی هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مهسا زحمتکش

تکنولوژی در حال شکل دادن آینده است و ما می‌توانیم تاثیر آن را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در کوچکترین کارهای روزمره خود ببینیم.

علی رغم رشد روز افزون حوزه هوش مصنوعی، بسیاری از افراد و شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند ارتباط خوبی با این فناوری برقرار کنند. هوش مصنوعی به ایجاد تعامل انسان با ماشین و ماشین با انسان کمک می‌کند، اما ترس از به‌کارگیری هوش مصنوعی عامل عقب نشینی افراد و شرکت‌ها شده است. به طور کلی هوش مصنوعی در زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود و در آینده  منجر به از دست دادن شغل افرادی می‌شود که یک ماشین هم از انجام کار آنها برمی‌آید، پس این ترس به جا است و عوامل زیادی را در خود جای داده است که در ادامه آنها را بازگو می‌کنیم.

هیچ تکنولوژی‌ای به طور صد در صد کامل و درست نیست و امکان خطا و اشتباه در آن وجود دارد. در هوش مصنوعی نیز امکان خطا وجود دارد و سختی موضوع وقتی نمایان می‌شود که  وقتی خطایی در سیستم هوش مصنوعی رخ می‌دهد، شناسایی دقیق منشاء آن بسیار دشوار خواهد بود. همچنین خطای این حوزه امکان آسیب جدی به ما را در پیش دارد. مثل ماشین‌های خودران که اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید، جان صدها عابر پیاده را به خطر می‌اندازد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

نبود افراد حرفه‌ای

یکی دیگر از چالش‌های مهم در این حوزه نبودن افراد متخصص و مسلط بر هوش‌مصنوعی است. البته فکر نکنید که این دغدغه فقط مختص ایران است، در تمام جهان شرکت‌ها با نبود یک متخصص هوش مصنوعی دست و پنجه نرم می‌کنند. البته تقاضا برای مهارت‌های یادگیری ماشین روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود، ولی متاسفانه عدم دسترسی به آموزش‌های صحیح و درست در این زمینه، جدی‌ترین چالش هوش‌مصنوعی را ایجاد کرده است.

سرمایه گذاری

از آنجایی که سرمایه مورد نیاز برای راه ‌اندازی و اجرای این فناوری بسیار بالا است، اکثر افراد و صاحبان مشاغل علاقه‌ای به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند و عملا این کار را ریسک پذیر می‌دانند.

عدم اعتماد و باور پذیری

توضیح ساده عملکرد هوش مصنوعی برای کسی که دانشی از رایانه و یا برنامه نویسی ندارد بسیار سخت و پیچیده است. حال فکر کنید اگر یک کارآفرین یا صاحب یک شرکت انعطاف پذیری و ذره‌ای باور به این فناوری نداشته باشد، چطور ممکن است از توانایی‌های هوش مصنوعی جهت اهداف خود استفاده نمایند.

هوش مصنوعی به ایجاد تعامل انسان با ماشین و ماشین با انسان کمک می‌کند، اما ترس از به‌کارگیری هوش مصنوعی عامل عقب نشینی افراد و شرکت‌ها شده است

سوگیری

احتمال دارد در برخی خبرها شنیده باشید که هوش مصنوعی نسبت به زنان، حکومت‌ها یا مسائل نژادپرستانه سوگیری‌هایی دارد. اگر قرار باشد این موضوع را بپذیریم، یعنی قبول کرده‌ایم که هوش مصنوعی دارای اراده و قدرت انتخاب است. در صورتی که چنین نیست و این مسائل مرتبط با اطلاعات و داده‌هایی است که ما به هوش مصنوعی داده‌ایم و دقیقا در همین جا است که ما عقایدمان را به هوش مصنوعی تحمیل می‌کنیم و باعث بروز چنین سوگیری‌هایی می‌شویم.

عدم تطابق کسب‌وکارها

در اساس‌نامه و چارت سازمانی شرکت‌ها چیزی به عنوان هوش مصنوعی و متخصص هوش مصنوعی تعریف نشده و این موضوع یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها برای صاحبان مشاغل است. چرا که افراد باید برای تطابق و شناسایی کاربرد هوش مصنوعی در حوزه کاری خود نیازمند یک درک عمیق از هوش مصنوعی و توانایی‌ها و محدودیت‌های آن داشته باشند.

مسائل قانونی

پیاده سازی سیستم هوش مصنوعی در یک شرکت نیازمند یک سری الزامات قانونی است. اما نظام قانونی ما در این فناوری همگام و بروز نشده است. یعنی مثلا اگر هوش مصنوعی به اموال یا فردی آسیب برساند، ما هیچ قانونی برای پرداخت خسارت نداریم.

نتیجه گیری

هیچ‌چیز صد در صد عالی و بی نقص نیست و پیشنهاد ما به شما این است که در قدم اول برای مقابله با این چالش‌ها، هوش مصنوعی را درک کنید و برای کسب و کارتان یک استراتژی مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی کنید. حال مسائل و مشکلات را مرحله به مرحله با کمک و مشاوره گرفتن از متخصصان پیش ببرید. یادتان باشد برای پیشرفت و به روز ماندن کسب و کارتان باید به یک انقلاب بزرگ فکر کنید که حوزه هوش مصنوعی یک ابزار پرقدرت برای این انقلاب خواهد بود.

منبع: تبیان

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا