توسعه پایدارهوش مصنوعی

هوش مصنوعی چگونه به نجات گونه‌های در حال انقراض کمک می‌کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با گسترش هرچه بیشتر استفاده از هوش مصنوعی در جنبه‌های مختلف، محققان نیز حداکثر استفاده را از این فناوری می‌برند. دانشمندان از سیستم‌های هوش مصنوعی برای حفاظت بهتر از گونه‌های در معرض خطر انقراض استفاده می‌کنند.

به گزارش اکوایران، تعداد فزاینده‌ای از محققان در حال روی آوردن به هوش مصنوعی برای نظارت بر تنوع زیستی و بهبود تلاش‌ها برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر هستند.

به نوشته نیچر،‌ بر خلاف روش‌های مرسوم که می‌توانند اکوسیستم‌ها را با اختلال روبه‌رو کنند و نیازمند زمان، نیروی انسانی و منابع فراوانی هستند، هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که به سرعت و به‌طور کارآمدی،‌ حجم قابل توجهی از اطلاعات را تحلیل کند.

کارشناسان نیز اذعان کرده‌اند که بدون هوش مصنوعی نمی‌توان به اهداف سازمان ملل متحد برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر دست پیدا کرد.

در مقایسه با میلیون‌ها سال قبل، در حال حاضر گونه‌های جانوری با سرعتی صدها هزار بار بیشتر در حال ناپدید شدن هستند و یک میلیون گونه جانوری در خطر انقراض قرار دارند. برای مقابله با این خطر، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰ هدفی را تعیین کرد تا از دست‌کم ۳۰ درصد خشکی‌ها و اقیانوس‌ها تا پایان سال ۲۰۳۰ محافظت شود.

تحلیل با استفاده از صدا

دانشمندان آلمانی نشان داده‌اند ابزارهای هوش مصنوعی قادرند با تشخیص صدای گونه‎های جانوری به سنجش کمیت تنوع زیستی در جنگل‌های استوایی کمک کنند.

این دانشمندان از هوش مصنوعی برای تشخیص صدای گونه‌های جانوری در یکی از مناطق اکوادور که دارای تنوع گونه‌های جانوری فوق‌العاده‌ای است،‌ استفاده کردند. برای این کار، در ۴۳ نقطه مختلف شامل جنگل‌های بکر، مناطقی که پس از جنگل‌زدایی دوباره رشد کرده‌اند و زمین‌های جنگل‌زدایی شده که به‌طور فعال برای مزارع کاکائو و مرتع استفاده می‌شدند،‌ دستگاه‌های ضبط صدا قرار داده شد. سپس فایل‌های صوتی در اختیار متخصصان قرار گرفت و آن‌ها قادر بودند ۱۸۳ پرنده، ۴۱ دوزیست و ۳ پستاندار را شناسایی کنند.

محققان این اطلاعات را در اختیار یک مدل هوش مصنوعی که به تشخیص صدای پرندگان می‌پردازد،‌ قرار دادند و این الگوریتم توانست ۷۷ گونه پرنده را در فایل‌های صوتی تشخیص دهد. علت پایین بودن تعداد پرندگان شناسایی‎شده توسط هوش مصنوعی نسبت به بررسی محققان، داده‌های محدود آن در رابطه با صدای پرندگان بوده است. محققان آلمانی اعلام کردند نتایج نشان می‎‌دهد هوش مصنوعی آماده شناسایی دقیق‌تر گونه‌های جانوری در جنگل‌های استوایی از طریق صدای آن‌ها است.

دانشمندان معتقدند استفاده از هوش مصنوعی برای سنجش دقیق تنوع زیستی در جنگل‌هایی که دوباره رشد کرده‌اند، بسیار حیاتی است؛ چراکه این پروژه‎ها می‎تواند معیاری برای تعیین موفقیت پروژه‌های تنوع زیستی باشد و ادامه تأمین مالی این پروژه‌ها را تضمین کند.

تحلیل با استفاده از تصاویر

محققان سازمان «کانسرویشن اِی‌آی» (Conservation AI) به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی پرداخته‌اند که می‌توانند از طریق ویدیوها و تصاویر گرفته‌شده توسط پهپادها و دوربین‌ها، به بررسی حیات وحش بویژه گونه‌هایی که در بالاترین سطح خطر انقراض قرار دارند، بپردازند.

آنها یک پلتفرم آنلاین رایگان ایجاد کرده‌اند که از این فناوری برای تجزیه و تحلیل خودکار تصاویر، ویدیو یا فایل‌های صوتی، از جمله داده‌های مربوط به دوربین‌ها و سایر حسگرهایی که کاربران تأییدشده می‌توانند آپلود کنند، استفاده می‌کند.

کانسرویشن اِی‌آی تاکنون بیش از ۱۲ و نیم میلیون عکس را پردازش کرده و بیش از ۴ میلیون حیوان در قالب ۶۸ گونه جانوری را تشخیص داده است. از جمله گونه‌های شناسایی‌شده با استفاده از این فناوری که در معرض خطر انقراض قرار دارند، می‌توان به پانگولین، گوریل و اورانگوتان اشاره کرد. این پلتفرم آنلاین می‌تواند در هر ساعت ده‌ها هزار تصویر را مورد بررسی قرار دهد که بسیار فراتر از توانایی انسان است.

منبع: اکوایران

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا