فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

چگونه خود را برای استفاده از هوش مصنوعی در بازار کار آماده کنیم؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
شادی اشتری 

هوش مصنوعی یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌های دوران مدرن بوده و آماده است تا نحوهٔ کار ما را برای همیشه تغییر دهد. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های مردم این است که هوش مصنوعی جایگزین تخصص آن‌ها شود. اگرچه هوش مصنوعی توان خودکارسازی کارهای روتین و در بسیاری از موارد ارائهٔ خدمات بهتر را دارد، اما مهم این است که با رویکردی متفاوت به استفاده از هوش مصنوعی نزدیک شویم و بتوانیم نقاط قوت آن را در ایجاد فرصت‌های جدید ببینیم. 

این بار قضیه کاملاً متفاوت است

آیا در مورد چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) چیزی شنیده‌اید؟ این یک برنامهٔ مکالمهٔ هوشمند یا چت‌بات (chatbot) جدید است که به‌قدری برای گفت‌وگوی دوطرفه معروف شد که روی جلد مجله تایم قرار گرفت. هیچ فناوری‌ای تاکنون به این سرعت از طرف مردم پذیرفته نشده است. بدون هیچ تبلیغی، تنها در چند هفته از صفر به بیش از صد میلیون کاربر رسید.

اگر آن را امتحان نکرده‌اید، باید امتحانش کنید. این برنامه به‌قدری هوشمند است که توانسته برای آزمون نهایی مدرک پزشکی، دورهٔ ام.بی.ای وارتون (Wharton MBA course) و آزمون شهروندی کانادا نمرهٔ قبولی بگیرد.

چطور چنین چیزی ممکن است؟ مدت زیادی است که ما در مورد هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور می‌شنویم. و حقیقت این است که هوش مصنوعی از آنچه به‌عنوان قانون مور شناخته می‌شود پیروی می‌کند، یعنی تقریباً هر سال توانایی خود را دو برابر می‌کند. اما، مغز ما در قدردانی از این نرخ تصاعدی تغییر عاجز است.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در هوش‌مصنوعی

این مثال را در نظر بگیرید: اگر طول هر یک از قدم‌های من یک متر باشد، پس از سی قدم، سی متر را طی کرده‌ام. اما اگر طول قدم‌هایم پیوسته دو برابر شود (یک متر، دو متر، چهار متر، هشت متر… )، تا زمانی که به گام سی‌ام خود برسم، بیش از یک میلیارد متر یا به‌عبارتی ۲۷ بار دور زمین سفر کرده‌ام.

به‌عبارت دیگر، سال‌هاست که قابلیت‌های هوش مصنوعی دو برابر شده است. اما در سال ۲۰۲۳ این دوبرابرشدن به‌قدری بزرگ بود که بیشتر ما متوجه آن شدیم. البته که در سال ۲۰۲۴ و پس از آن، سرعت تغییرات حتی سریع‌تر نیز به نظر خواهد رسید.

این تغییر برای متخصصان مشاغل چه معنایی دارد؟

طبیعی است که متخصصان حرفه‌ای نسبت به این تغییر نگران باشند. از مشاغل خدمت به مشتری در مراکز خرید، خلق یک آگهی بازرگانی، طراحی پوستر، مشاغل فنی، پزشکی تا امور مشاوره و آموزشی همه در معرض تغییر و تحول‌اند.

برای مثال، جویندگان کار می‌توانند از برنامهٔ تیل (Teal) برای نوشتن رزومه استفاده کنند (این برنامه از همان هوش مصنوعی مشابه چت‌جی‌پی‌تی استفاده می‌کند). می‌توان یک رزومهٔ موجود را آپلود کرد یا پروفایل لینکدین خود را به یک وب‌سایت ساختِ رزومهٔ آنلاین رایگان وارد کرد. سپس بر اساس بازخورد سیستم، رزومه را تغییر داد و به‌روز کرد.

بنابراین، چگونه متخصصان حرفه‌ای می‌توانند کماکان به مشتریان خود، خدمات ارزنده‌ای ارائه دهند؟ پاسخ این است که شما باید به خدماتی فکر کنید که به‌راحتی توسط هوش مصنوعی قابل‌تکرار نیستند، مانند خلاقیت، تجربیات منحصربه‌فرد و خدمات بسیار شخصی‌سازی‌شده. زمانی که هر کسی بتواند نتیجهٔ پرسش یا پروژهٔ خود را در مدت کوتاهی از ابزارهای هوش مصنوعی دریافت کند، خدمات انسان‌محور ارزشمندتر خواهند بود. 

از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای نیل به اهداف خود استفاده کنید

متخصصان حرفه‌ای می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقای خدمات خود و ایجاد فرصت‌های جدید بهره‌مند شوند. 

در اینجا چند نکته برای استفاده از چت‌جی‌پی‌تی ذکر می‌شود:

در ابتدایی‌ترین سطح، می‌توانید دستورالعمل‌هایی را به آن بدهید تا مطلبی برای شما بنویسد: پروژه‌های شخصی، تحصیلی، نامه‌ به مدیر یا به مشتری، دستور کار یک جلسه، گزارش کار، پایان‌نامه، رزومه و نامهٔ پوششی مناسب. شما می‌توانید با پاسخی که با استفاده از این فناوری تولید می‌شود موافق یا مخالف باشید. اگر تا به‌حال ندیده‌اید که هوش مصنوعی یا چت‌جی‌پی‌تی چطور کار جادویی خود را انجام می‌دهد، عقب‌ بنشینید و از دریافت پاسخ در چند ثانیه، شگفت‌زده شوید!

کمی فکر کنید که چگونه این فناوری می‌تواند به شما در تولید مطالب بازاریابی، کتابچهٔ راهنمای آموزش، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، دوره‌ها و برنامه‌های مورد نیاز خود یا مشتری کسب‌و‌کار شما کمک کند!

خودتان آن را امتحان کنید: از چت‌جی‌پی‌تی دیدن کنید. یک حساب کاربری بسازید: با یک آدرس ایمیل و رمز عبور، معمولاً ظرف چند لحظه می‌توانید هر چیزی را که می‌خواهید از آن بپرسید! اگر از انجام این کار به‌تنهایی واهمه دارید، می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت در جلسه‌های آموزش مقدماتی آن که رایگان‌اند، ثبت‌نام کنید یا از طریق یوتیوب آموزش ببینید.

ممکن است وقتی که برای اولین بار از آن استفاده می‌کنید، از اینکه چقدر خوب عمل می‌کند، متعجب شوید، اما با تمرین، خواهید دید که عملکرد آن، فرموله شده است. کیفیت کار همان چیزی است که از یک کارمند تازه‌کار انتظار دارید: از آنجایی که سریع و رایگان است، معمولاً به‌عنوان یک پیش‌نویس می‌توان از آن استفاده کرد، اما باید آن را جلا داد و روتوش کرد.

یک مورد استفادهٔ پیشرفته‌تر این است که از آن بخواهید هویت شخصی را که با مشخصات مدیر یا مشتری شما مطابقت دارد، فرض کند و وارد گفت‌وگو شود. از این ابزار (در نقش مشتری خود) بپرسید که چه سؤالات یا نگرانی‌هایی به ذهنش می‌رسد، از چه چیزی می‌ترسد، یا اینکه شما چگونه می‌توانید به او کمک کنید. بدین ترتیب شما این امکان را خواهید داشت که حتی قبل از ملاقات با مدیر یا مشتری خود، سناریو را برنامه‌ریزی کنید و شاید فرصت‌هایی را برای ارائهٔ موارد ارزشمندی که تصور نمی‌کردید، پیدا کنید.

مجسم کنید چقدر می‌توانید از این ابزار به‌منظور آماده‌شدن برای جلسات استفاده کنید. هر جلسه‌ای، حتی جلساتی که برای گرفتن بودجه‌های دولتی برگزار می‌شود!

چت‌جی‌پی‌تی تنها یکی از انواع ابزارهای فعال با هوش مصنوعی است که در حال ظهور است.

ما در بالا به تیل Teal اشاره کردیم، اما موارد دیگری هم هستند شامل تریتیفای (Traitify) برای ارزیابی استعداد و تکستیو (Textio) که برای تجزیه و تحلیل زبان و لحن آگهی‌های شغلی مناسب است، یا دال.ای تو (DALL·E 2) یک سیستم هوش مصنوعی است که می‌تواند بر مبنای توصیف شما، تصاویر واقعی و هنری را به‌شکل کاملاً واقعی (عکس واقعی می‌خواهید یا نقاشی به سبک امپرسیونیسم یا… ) ایجاد کند.

هوش مصنوعی می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند. به‌عنوان مثال، اگر بیزنسی دارید که دارای کتابچه‌های راهنما و کارهای تکراری است، می‌توانید انجام آن کار را به یک ربات آموزش دهید و در نتیجه، وقت کارمندان را برای فعالیت‌های ارزشمندتر آزاد کنید.

به‌طور خلاصه، می‌توانید هوش مصنوعی را به‌عنوان تقویت‌کنندهٔ توانایی‌های خود در نظر بگیرید. با کار با هوش مصنوعی، می‌توانید کارهایی را انجام دهید که نه شما و نه هوش مصنوعی به‌تنهایی قادر به انجام آن نبودید.

هشدار! مراقب خطرهای احتمالی باشید

در حالی که ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند مزایای بسیاری را فراهم کنند، لازم است که از مخاطرات احتمالی آن آگاه باشید و اقداماتی برای کاهش آن‌ها انجام دهید.

به‌عنوان مثال، چت‌جی‌پی‌تی برای دادن پاسخ‌های متقاعدکننده آموزش دیده است، اما این به‌معنای واقعی‌بودن پاسخ‌ها نیست. گاهی اوقات به‌سادگی اطلاعات را می‌سازد. این به‌عنوان «توهم» شناخته می‌شود. بنابراین، قبل از اینکه به نتیجهٔ چت‌جی‌پی‌تی تکیه کنید، باید مطمئن شوید که دقیق و مناسب است.

دوم، شما هرگز نباید اطلاعات شخصی خود یا مشتری را با چت‌جی‌پی‌تی به اشتراک بگذارید. هر اطلاعاتی که به اشتراک می‌گذارید باید ناشناس باشد، زیرا هنوز مطمئن نیستیم که اطلاعات شخصی تا چه اندازه محفوظ می‌ماند.

از کجا شروع کنیم؟

کوشش برای اینکه از کجا با هوش مصنوعی و سایر فناوری ‌های دیجیتال شروع کنیم، می‌تواند ترسناک باشد.

در کنار برنامه‌های رایگان برای استفادهٔ محدود، خبر خوب اینکه برنامه‌ای دولتی وجود دارد که به مشاغل کوچک و متوسط ​​کمک می کند؛ برنامهٔ پذیرش دیجیتال.

کمک‌هزینهٔ «فناوری کسب‌وکار خود را تقویت کنید» برای مشاغلی با درآمد بین پانصد هزار تا صد میلیون دلار است. این کمک‌هزینه تا سقف ۱۵٬۰۰۰ دلار برای تهیهٔ استراتژی پذیرش دیجیتال با یک مشاور دیجیتال مستقل پرداخت می‌کند. قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری در فناوری دیجیتال، یک استراتژی و نقشهٔ راه پیاده‌سازی آن را برای کسب‌وکار خود را دریافت می‌کنید. سپس، اگر سرمایه‌گذاری منطقی باشد، برای تأمین مالی اجرای آن تا صد هزار دلار واجدشرایط وام بدون بهره هستید.

اگر پانصد هزار دلار درآمد ندارید، ۲٬۴۰۰ دلار کمک مالی برای کمک به هزینه‌های پذیرش فناوری‌های دیجیتال برای مواردی مانند آنلاین‌شدن، افزایش فروش یا ارتباط با مشتریان می‌توانید دریافت کنید.

نتیجه

در حالی‌که ممکن است به نظر برسد هوش مصنوعی با سرعت و پرشتاب حرکت می‌کند و شما در حال حاضر عقب مانده‌اید، اما اگر زود دست‌به‌کار شوید، واقعاً این‌طور نیست. 

اگرچه استفاده از هوش مصنوعی مزایا و معایبی دارد، اما تغییرات بزرگی در راه است و روش کار ما را تغییر خواهد داد. بنابراین ما باید به یادگیری خود ادامه دهیم و خود را با روش‌های آینده سازگار کنیم، زیرا مقاومت بیهوده است. 

به آزمون، ارزیابی و کشف مزایای فراوان هوش مصنوعی ادامه دهید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید به این قافله بپیوندید، از مهارت‌های تفکر انتقادی و شک و تردید خود برای پرسیدن سؤال‌های مناسب و ارزیابی نقاط قوت و ضعف این فناوری جدید استفاده کنید. 

اگر به خاطر داشته باشید، وقتی لینکدین در سال ۲۰۰۶ ظاهر شد، بسیاری از مردم برای گنجاندن آن در فعالیت‌های کاریابی مقاومت کردند، اما برخی این سؤال را مطرح کردند: «بازده بازگشت سرمایه در لینکدین چیست؟»

اکنون نیز باید همین پرسش را طرح کرد که استفاده از هوش مصنوعی در فعالیت‌های ما، ارتباط با کارفرما یا مشتری و کسب‌وکارمان چه فایده‌ای دارد؟ نادیده‌گرفتن آن چه هزینه‌ای در بر خواهد داشت؟ با این بررسی‌ها به ادغام هوش مصنوعی با تخصص خود به نتایج ارزشمندی خواهیم رسید.

در پایان باید یادآور شد که مراقب وب‌سایت‌ها و صفحه‌های مجازی کاذب باشید. عده‌ای سودجو همیشه به دنبال منافع مالی خودند. به‌هیچ‌وجه از طریق تبلیغ‌ها وارد صفحه‌ها نشوید و پول پرداخت نکنید. اکثر صفحه‌های مربوط به هوش مصنوعی برای استفادهٔ محدود رایگان‌اند. در صورت نیاز به استفادهٔ پیشرفته‌تر، حتماً از درست‌بودن وب‌سایت یا برنامه اطمینان حاصل کنید.

منبع: رسانه همیاری

*این مقاله، برگردانی است از مقالهٔ چاپ‌شده در وب‌سایت متخصصان مشاغل کانادا، مورخ دهم مارس ۲۰۲۳. بخشی از محتوای این مقاله با استفاده از هوش مصنوعی تولید شده است.

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا