انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرصنعت هوشمند

جولان هوش مصنوعی در صنعت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

امروزه جهان با مفهوم جدیدی از تکنولوژی مواجه شده است که آن را هوش مصنوعی می‌‌‌نامیم. هوش مصنوعی در ابتدای مسیر پیشرفت خود است؛ اما می‌‌‌توان افق نزدیکی برای همه‌گیر شدن آن متصور بود و انسان، امید زیادی به استفاده از این پدیده در پیشرفت صنعت و تولیدات خود دارد. از زمان ظهور این پدیده، گزارش‌‌‌های متعددی از کاربردهای احتمالی و تاثیرات هوش مصنوعی بر صنعت منتشر شده است که اکثر آنها تاکید زیادی بر افزایش بهره‌‌‌وری صنایع دارند.

 مقالات و مطالعات وب‌سایت‌‌‌های Simplylearn، Financial express و ImaginaryCloud به قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی در صنعت اشاره دارند که می‌‌‌توان با استفاده از آنها به تولید کالا با محوریت هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی استفاده مشتریان، پردازش و محاسبه مسائل کاربردی برای افزایش بهره‌‌‌وری، گسترش دانش تولید و کاهش زمان و انرژی مصرفی برای تولید پرداخت.

همه این خدمات درحالی است که نگرانی‌های زیادی در مورد خطرات احتمالی این خلقت جدید انسان وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود در صورت نظارت تمام و کمال بر آن، این دستیار هوشمند، تهدید خاصی برای بشریت نباشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که استعداد، انعطاف‌پذیری، توانمندسازی فناوری در همه زمینه‌ها و رشد ارگانیک اولویت اصلی شرکت‌های بزرگ صنعتی جهان است. به‌رغم این فرصت، بسیاری از مدیران مطمئن نیستند که در کجا باید از راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی برای بهره‌‌‌وری بیشتر و موثر استفاده کنند. جالب اینکه استقبال مدیران از هوش مصنوعی هنوز زیاد نبوده و اکثر شرکت‌ها به جای حضور در دل ماجرا و کسب تجربه، ترجیح داده‌‌‌‌‌‌اند رویکرد انتظار و بررسی از فاصله‌‌‌ دور را در پیش بگیرند.گزارش‌های موجود بین‌المللی تاکید دارند که مدیران اجرایی به جای اینکه به صورت نامحدود به برنامه‌‌‌های پیش‌‌‌روی خود فکر کنند، یک مسیر کلی و نقشه راه را تعیین کرده و سپس تمرکز خود را بر حوزه‌‌‌هایی محدود کنند که در آن هوش مصنوعی می‌‌‌تواند با حل مشکلات خاص تجاری، ارزش‌آفرین باشد. رهبران صنعتی می‌‌‌توانند درک بهتری از فناوری هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آن برای حل مشکلات خاص کسب‌وکار به دست آورند. در این حالت، آنها تجربه بهتری برای پیشبرد اهداف خود دارند و بازویی به نام هوش مصنوعی نیز یاور آنهاست.

جلوه‌‌‌های بازوی جدید صنعت

براساس پیش‎‌‌‌بینی‌‌‌ها و گزارش‌های موجود، هوش مصنوعی در گستره‌‌‌ای بلندبالا می‌‌‌‌‌‌تواند به کمک صنعت بیاید؛ خرابی‌‌‌ها را پیش‌بینی و قیمت‌ها را بررسی کند و قیمت نهایی محصول را حدس بزند، فرآیند تولید را بهره‌‌‌ورتر و خلاق‌‌‌تر کند، فرآیند تولید را تسریع و تسهیل کند، فروش را بهبود ببخشد و خطاهای محاسباتی را کاهش دهد.

راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی (AI) به سازندگان کمک می‌کند تا با پیش‌بینی اینکه چه زمانی یا چطور تجهیزات خراب می‌‌‌شوند، برای تعمیر و نگهداری قبل از وقوع خرابی برنامه‌‌‌ریزی کنند. همچنین در طراحی خلاق، الگوریتم‌‌‌های یادگیری ماشین با تقلید از فرآیند طراحی مهندسان، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بتوانند به‌سرعت صدها گزینه طراحی را برای یک محصول پیشنهاد دهند. نرم‌‌‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی بهتر از انسان‌‌‌ها می‌‌‌تواند قیمت کالاها را پیش‌بینی کند. همچنین با گذشت زمان این پیش‌بینی‌‌‌ها به کمک ماشین لرنینگ، بهبود پیدا می‌کند تا براساس آمار و هزینه‌‌‌های موجود، قیمت نهایی تخمین زده شود.

بهبود فرآیند تولید و کنترل کیفیت

سازمان‌ها ممکن است با بهینه‌سازی فرآیندها با استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به سطوح تولید پایدار دست یابند و رویه‌‌‌های تولیدی خود را به صورت بلندمدت ادامه دهند؛ یعنی به نوعی دست به ترکیب برنده نزنند. روبات‌‌‌های صنعتی که اغلب به عنوان روبات‌‌‌های تولیدی شناخته می‌‌‌شوند، عملیات یکنواخت تولید را خودکار می‌کنند و به همین سبب با عدم‌دخالت نیروی کار، خطای انسانی را از بین می‌‌‌برند یا به‌شدت کاهش می‌دهند و توجه کارگران انسانی را دوباره بر بخش‌‌‌های سودآورتر کسب‌وکار متمرکز می‌کنند.حفظ درجه‌‌‌ای از کیفیت مطلوب نیز جلب رضایت مشتری را در پی دارد. با استفاده از فناوری بینایی ماشین، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌‌‌توانند انحرافات را از رویه همیشگی تشخیص دهند و به همین سبب، کنترل کیفیت در صنایع بهتر صورت می‌گیرد.

بینایی رایانه‌‌‌ای که از دوربین‌‌‌های با وضوح بالا برای مشاهده هر مرحله از تولید استفاده می‌کند، با شناسایی نقص‌های تعریف‌شده در هوش مصنوعی، قطعات معیوب را جداسازی می‌کند. چنین سیستمی می‌‌‌تواند مشکلاتی را که چشم غیرمسلح می‌‌‌تواند نادیده بگیرد تشخیص دهد و بلافاصله تلاش‌‌‌هایی را برای رفع آنها آغاز کند. به همین دلیل، محصولات کمتری نیاز به فراخوانی دارند و تعداد کمتری از آنها هدر می‌روند.

کاهش هدررفت محصولات، اثر مناسبی روی فروش بیشتر کالا می‌‌‌گذارد. همچنین به این سبب ایمنی کارگران کارخانه بهبود می‌‌‌یابد و زمانی که ناهنجاری‌‌‌هایی مانند انتشار گازهای سمی در زمان واقعی شناسایی شوند، از خطرات محل کار اجتناب می‌شود.حضور هوش مصنوعی در بنگاه‌‌‌های صنفی نیز می‌‌‌تواند با تحلیل آماری از کف جامعه و بنگاه صنفی، به نتیجه‌گیری برای تخمین قیمت فروش و ذائقه مشتری برسد. این مهم با رشد سودآوری بنگاه‌‌‌های صنفی، به تولید بیشتر کارخانه‌‌‌ها به عنوان طرف دیگر ماجرای فروش، کمک شایانی می‌کند.

مدیریت زنجیره تامین با هوش مصنوعی

وقفه و نقص تولید به دلیل تامین مواد اولیه، مشکل دائمی صنعت است. ضایعات و کاهش سود از نتایج معمول انباشت بیش از حد است. کسب‌وکارها ممکن است فروش، پول و حمایت را زمانی که محصولات به طور مناسب در انبار ذخیره شوند، به دست آورند. هوش مصنوعی در این راستا می‌‌‌تواند با مدیریت تامین مواد اولیه، چرخ‌‌‌دنده‌‌‌های صنعت را به کار بیندازد. با هوش مصنوعی، کارخانه‌‌‌ها می‌‌‌توانند کل زنجیره تامین خود را از پیش‌بینی ظرفیت گرفته تا ذخیره‌‌‌سازی بهتر مدیریت کنند. با ایجاد یک مدل بلادرنگ و پیش‌بینی‌‌‌کننده برای ارزیابی و نظارت بر تامین‌‌‌کنندگان، کسب‌وکارها ممکن است در لحظه وقوع یک‌شکست در زنجیره تامین، بتوانند به‌سرعت مشکلات را برطرف کنند و به چرخه تولید بازگردند. به لطف هوش مصنوعی، می‌‌‌توان هزینه‌های مدیریت یک انبار را کاهش و بهره‌‌‌وری را افزایش داد و اگر کنترل کیفیت و موجودی خودکار باشد، به افراد کمتری برای انجام کار نیاز خواهد بود. در نتیجه تولیدکنندگان می‌توانند سود و درآمد خود را افزایش دهند.

وسایل نقلیه خودمختار هوش مصنوعی

وسایل نقلیه‌‌‌ای که خودشان رانندگی می‌کنند ممکن است در تمامی سطوح کارخانه، از خطوط مونتاژ گرفته تا تسمه نقاله را خودکار کنند. ممکن است با کمک کامیون‌‌‌ها و کشتی‌‌‌های خودران، تحویل‌‌‌ها بهینه‌‌‌سازی، به صورت شبانه‌روزی اجرا و سریع‌‌‌تر شوند. برای برنامه‌‌‌ریزی بهتر مسیرهای تحویل، کاهش تصادفات و اطلاع‌رسانی به مقامات در مواقع اضطراری، خودروهای متصل با حسگرها می‌‌‌توانند اطلاعات بلادرنگ مربوط به ترافیک، وضعیت جاده، تصادفات و موارد دیگر را ردیابی کنند. چنین برنامه‌ای، تغییر سرعت و ایمنی تحویل را افزایش می‌دهد.

دستگاه‌‌‌های اینترنت اشیا (IoT) ابزارهایی با فناوری پیشرفته با حسگرهایی هستند که حجم عظیمی از داده‌‌‌های عملیاتی را در زمان واقعی تولید می‌کنند. این مفهوم به عنوان «اینترنت صنعتی اشیا» (IIoT) در بخش تولید شناخته می‌شود. ترکیب AI و IIoT کارخانه می‌تواند دقت و خروجی را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد و تمامی بخش‌‌‌های مختلف تولید را به هم متصل کند. به همین سبب هر بخش از صنعت می‌‌‌تواند با اتصال به سطوح دیگر، از هر فرآیند آگاه باشد و زنجیره تولید را به‌درستی شکل دهد.

نرم‌‌‌افزاری که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند می‌‌‌تواند به کسب‌وکارها در بهینه‌‌‌سازی رویه‌‌‌ها برای حفظ نرخ تولید بالا به طور نامحدود کمک کند. برای یافتن و حذف ناکارآمدی‌‌‌ها، تولیدکنندگان ممکن است از فناوری‌‌‌های استخراج فرآیندی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. به عنوان مثال، در تولید، جلب رضایت مشتریان مستلزم برآوردن نیازهای آنها از طرق مختلف، از جمله تحویل سریع و دقیق است.

سازندگان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های حسگر و پیش‌بینی خرابی‌ها و حوادث استفاده می‌کنند. سیستم‌های هوشمند مصنوعی به تسهیلات تولیدی در تعیین احتمال خرابی‌‌‌های آتی در ماشین‌‌‌آلات عملیاتی کمک می‌کنند و اجازه می‌دهند تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و تعمیرات از قبل برنامه‌‌‌ریزی شوند. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌‌‌شده توسط هوش مصنوعی به کارخانه‌‌‌ها اجازه می‌دهد با کاهش هزینه‌‌‌های تعمیر، بهره‌‌‌وری را افزایش دهند.

توسعه محصول مبتنی بر هوش مصنوعی

با استفاده از  AR(واقعیت افزوده) و  VR(واقعیت مجازی)، تولیدکنندگان می‌‌‌توانند بسیاری از مدل‌‌‌های یک محصول را قبل از شروع تولید با کمک توسعه محصول مبتنی بر هوش مصنوعی آزمایش کنند. تعمیر و نگهداری و رفع اشکال از این طریق باید ساده شود. تولیدکنندگان ممکن است با ایجاد محصول مبتنی بر هوش مصنوعی، نوآوری خود را افزایش داده و سرعت بخشند و در نتیجه موارد جدید و پیشرفته‌‌‌تری را پیش از رقبا به بازار عرضه کنند.هرگونه تغییر در قیمت نهاده‌ها می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر سود تولیدکننده تاثیر بگذارد.

برآورد هزینه مواد خام و انتخاب فروشنده دو جنبه از چالش‌برانگیزترین جنبه‌های تولید هستند. حضور هوش مصنوعی در این زمینه مدیریت تمام داده‌‌‌های خرید را در یک مکان و نگه‌داشتن برگه‌‌‌های قطعات خریداری‌‌‌شده از فروشندگان مختلف را آسان‌‌‌تر می‌کند.مدیریت موثر سفارش مستلزم انعطاف‌پذیری در بازار، تقاضا، انتظارات مصرف‌کننده و تغییر استراتژی تولید است. به طور خلاصه، کارخانه‌‌‌هایی که از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی یا روبات‌‌‌های تولیدی استفاده می‌کنند، می‌‌‌توانند از حسگرهای ردیابی موجود برای ایجاد درخواست خرید فوری استفاده کنند، مشکلات بسیاری از انواع سفارش‌هایی را که از کانال‌‌‌های فروش مختلف دریافت می‌شود مدیریت کنند و در ساده‌سازی و بهبود وضوح سفارش و مدیریت موجودی بهینه‌تر باشند.

براساس مطالعات انجام‌شده، شرکت‌های تولیدی بیشترین ضرر را به دلیل حملات سایبری متحمل می‌‌‌شوند، حتی اندک مقداری از کار افتادن خط تولید می‌‌‌تواند فاجعه‌بار باشد. با افزایش تعداد دستگاه‌‌‌های اینترنت‌اشیا، خطر حملات سایبری با سرعتی تصاعدی افزایش خواهد یافت. حفاظت از تاسیسات صنعتی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر حمله به لطف استفاده از سیستم‌های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم‌های تشخیص خطر آسان‌تر شده است.

امور مالی صنایع و هوش مصنوعی

در صنایع امروزی، یکی از مهم‌ترین مسائل امور مالی است و این موضوع، کمک شایانی به سودآوری صنایع می‌کند. امور مالی مدرن یکی از مشاغلی است که تحول دیجیتال در آن سریع‌‌‌ترین پیشرفت را داشته است. بسیاری از فرآیندهای مالی به‌طور عمده یا کاملا خودکار شده‌‌‌اند؛ در نتیجه فناوری هوش مصنوعی جایگزین قضاوت انسان در جنبه‌‌‌های خاصی از فرآیند اقتصادی می‌شود. به‌عنوان مثال، بانک هنگام تصمیم‌گیری برای اعطای وام یا عدم‌اعطای وام، باید متغیرهای متعددی از جمله ویژگی‌های وام گیرنده و قرارداد را در نظر بگیرد.مدیریت پرتفو یکی دیگر از وظایف مهم بخش مالی است. این مدیریت، نیاز به تعادل ریسک/ پاداش مناسب و پیش‌بینی دقیق نوسانات بازار دارد.

سیستم‌های هوش مصنوعی می‌‌‌توانند به کارفرما در انتخاب سرمایه‌گذاری‌‌‌های متنوع و نامرتبط کمک کنند و از سوی دیگر ریسک/ پاداش آنها را پایین نگه دارند و نوسانات بازار را پیش‌بینی کنند.در برخی موارد نمی‌‌‌توان از نیروی انسانی استفاده نکرد و به نوعی امکان حضور کامل هوش مصنوعی وجود ندارد؛ اما براساس مطالعات انجام‌شده، هوش مصنوعی توانایی تاثیرگذاری بالا بر تسهیل امور در صنایع مختلف را دارد.

بخش انرژی به طور فزاینده‌‌‌ای نسبت به اثرات انتشار CO۲  بر محیط‌زیست آگاه و نگران است. در همین زمینه هوش مصنوعی می‌‌‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را که یک سیستم در یک دوره معین تولید می‌کند تخمین بزند. همچنین، زیرساخت‌‌‌های مکانیکی مرتبط با انرژی در فرآیندهای کاری ممکن است دچار اختلال و قطعات معیوب در صورت خرابی به از دست رفتن زمان و منابع قابل‌توجهی منجر شوند. اما هوش مصنوعی با دید کامپیوتری و تجزیه و تحلیل می‌‌‌تواند نقص‌‌‌های احتمالی اجزا را شناسایی کند و هزینه‌‌‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

همچنین به لطف هوش مصنوعی، تقاضای انرژی را می‌‌‌توان از منظر کوتاه‌مدت به طور دقیق پیش‌بینی کرد و به کارفرما این قابلیت را داد که تکامل تقاضای خود را بهتر درک کرده و امکان تصمیم‌گیری قاطعانه‌تر را فراهم ‌کند.والدین و نسل جوان می‌‌‌دانند که آموزش چقدر برای آنها حیاتی است و اغلب سرمایه‌گذاری زیادی برای کسب بهترین آموزش‌های قابل دستیابی می‌کنند.

موسسات نیز انگیزه زیادی برای سرمایه‌گذاری در بهبود کیفیت آموزش خود و در عین حال ساده کردن عملیات خود دارند. بنابراین وقتی دانش‌‌‌آموزان بهترین موسسات آموزشی را ترک می‌کنند، آن موسسات باید برای اطمینان از اینکه دانش‌‌‌آموزان در مسیر صحیح موفقیت هستند، سرمایه‌گذاری زیادی کنند. موسسات باید به‌دقت داده‌‌‌های بازار را برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل کنند تا اطمینان حاصل شود که چه تعداد دانش‌آموز در هر دوره ثبت‌نام شده‌اند و به این واسطه مشخص شود چه دوره‌هایی دارای تقاضا هستند. هوش مصنوعی همچنین می‌‌‌تواند به معلمان کمک کند تا بسیاری از کارهای تکراری را که در حال حاضر انجام می‌دهند، خودکار کنند، بنابراین می‌‌‌توانند روی آنچه ضروری است تمرکز کنند. به عنوان مثال، آزمون‌‌‌های نمره‌‌‌دهی و تکالیف، تشکیل پرونده، تهیه گزارش پیشرفت و مدیریت مواد آموزشی، همگی می‌‌‌توانند به صورت خودکار انجام شوند.

صنعت بهداشت و درمان

با وجود دستاوردهای علمی قابل‌توجه، درک ما از موجودات زنده و انسان هنوز در حال پیشرفت است. فناوری هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در این صنعت پیدا کرده و می‌کند؛ از تشخیص بیماری گرفته تا تولید دارو. چالش‌برانگیزترین مساله در تشخیص پزشکی این است که علائم زیادی ممکن است به دلیل بیماری‌‌‌های مختلف رخ دهد و از بین بردن بیماری‌‌‌ها فرآیندی آهسته است که در آن می‌‌‌توان رژیم آزمایشی مناسب را تعیین کرد. فقط باتجربه‌ترین متخصصان می‌توانند پیچیده‌ترین موارد را به طور قابل اعتماد تشخیص دهند؛ زیرا این امر مستلزم آگاهی از علائم ناشی از اختلالات مختلف است و از آزمایشات برای تشخیص آنها استفاده می‌شود اما متخصصان نیز می‌‌‌توانند به یاری هوش مصنوعی، فرآیندها را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند.

از آنجا که هوش مصنوعی نتیجه مستقیم بخش فناوری اطلاعات است، ممکن است تصور شود بیشتر کاربردهای آن در همین بخش یافت می‌شود. کد رایانه، هر نرم‌افزار، وب‌سایت، برنامه تلفن همراه، سیستم سازمانی یا سایر برنامه‌های رایانه‌ای می‌‌‌توانند هوش مصنوعی را گسترش دهند. هوش مصنوعی همچنین به طور گسترده در بخش ارتباطات از راه دور استفاده می‌شود که ارتباط نزدیکی با صنعت تکنولوژی دارد.

بسیاری از شرکت‌های اینترنتی برای فعالیت‌‌‌های اصلی، فروش و کانال‌‌‌های بازاریابی خود به وب‌سایت‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های تلفن همراه وابسته هستند. با هوش مصنوعی، می‌‌‌توان کاربران را به استفاده از چت‌‌‌بات‌‌‌ها و محصولات سفارشی‌‌‌سازی‌شده جذب کرد. هوش مصنوعی به ما کمک کرده است در هر منطقه‌‌‌ای که حضور داریم، بتوانیم نیازهای خود و محل تامین آنها را بیابیم. همچنین به کاربران کمک می‌کند آنچه را که می‌‌‌خواهند پیدا کنند، محصولی را خریداری کرده یا در یک سرویس مشترک شوند.محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی عبارتند از: روبات‌‌‌های چت، دستیار صوتی، برنامه‌‌‌های یادگیری زبان، برنامه‌‌‌های دوربین که می‌‌‌توانند با واقعیت افزوده یا ویرایش چهره استفاده شوند، برنامه‌‌‌هایی که مشتریان را با تامین‌‌‌کنندگان کالا و خدمات مطابقت می‌دهند و… . این برنامه‌ها متن و گفتار و حتی بازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ترجمه می‌کنند.

هوش مصنوعی در سفر و گردشگری هر روز در حال گسترش است. جدیدترین فناوری‌‌‌های هوش مصنوعی برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند؛ ازجمله: شخصی‌‌‌سازی، بهینه‌‌‌سازی مسیر، بررسی‌‌‌های امنیتی فرودگاه، زمان‌‌‌های پاسخ سریع به درخواست‌‌‌های توریست و موارد دیگر. چند کاربرد ظاهری برای موتورهای توصیه مبتنی بر هوش مصنوعی در این بخش وجود دارد. آنها همچنین برای افزایش فروش و بازگشت مشتریان وفادار حیاتی هستند. اگر برای مثال، یک آژانس مسافرتی آنلاین داشته باشیم، باید توصیه‌ها به مشتریان را خودکار و ارزش را از داده‌های مشتریان فعلی خود استخراج کنیم تا بتوانیم اطلاعات شخصی‌سازی‌شده‌تری از آنها در اختیار داشته باشیم و به مشتریان، خدمات بهتری ارائه کنیم.

هوش مصنوعی خطرناک است؟

انسان از زمانی که ایده هوش مصنوعی را پروراند، می‌‌‌دانست هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که روش کار را با بهره‌‌‌وری بیشتر کسب‌وکارها تغییر دهد. این به کارفرمایان کمک می‌کند تقلب را شناسایی کنند، درک داده‌‌‌های بدون ساختار را آسان‌‌‌تر کنند، نحوه کار را تغییر دهند و فرآیندهای تجاری را کارآمدتر کنند. بنابراین مهم است که صنایع را برای ورود هوش مصنوعی آماده کنیم و نشان دهیم که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد صنایع را بهبود دهد.

بیشتر کارفرمایان از توانایی‌‌‌های هوش مصنوعی بی‌‌‌اطلاع هستند و این امر باعث می‌شود که کسب‌وکارها از هم‌‌‌اکنون شروع به کشف مزایای آن کنند و با شرکای شایسته‌ای که می‌توانند به آنها کمک کنند تا به سوی هوش مصنوعی حرکت کنند، تجربه بهتری به‌دست بیاورند. با این حال یکی از دغدغه‌‌‌های مهم این روزهای جامعه، این است که آیا هوش مصنوعی برای انسان خطرناک است یا خیر. با توجه به اینکه تاکنون نشانه خطرناکی از آن وجود نداشته و با وجود خودمختار بودن هوش مصنوعی در اداره کارها، بازهم نیازمند تاییدیه و دریافت مجوز از انسان‌‌‌هاست، تا زمانی که انسان نظارت خود را روی تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های هوش مصنوعی ادامه دهد، به نظر نمی‌رسد خطر خاصی بشریت را تهدید کند و به نوعی بهتر است این تهدید تقریبا غیرمحتمل را به فرصتی مناسب تبدیل کنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا