معدن 4.0

استفاده از سیستم هوش مصنوعی در دو کارخانه سنگ آهن جلال آباد و پایا فولاد توسط فکور صنعت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سید مجید سقائیان، قائم مقام فناوری، تحقیق و توسعه شرکت مهندسی فکور صنعت تهران طی مصاحبه اختصاصی با استیل پرایس از پروژه‌های توسعه‌ای انجام شده و همچنین برنامه‌های پیش روی شرکت فکور صنعت تهران خبر داد و نسبت به انجام یک همکاری مشترک با یکی از کشورهای خارجی ظرف ۶ ماه آینده ابراز امیدواری کرد.

شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در سال ١٣٧٢ افتتاح شد و با سه دهه فعالیت درخشان و هدفمند در مسیر توسعه و تکمیل صنایع بالا دستی و پایین دستی زنجیره ارزش آهن و فولاد، نقش بسزایی را در تحقق تولید فولاد خام به میزان ۵۵ میلیون تن در افق سال ١۴٠۴، از طریق انتقال دانش فنی و بومی سازی علوم روز دنیا ایفا نموده است.

شرکت فکور صنعت در ابتدا به عنوان یک شرکت دانش بنیان در زمینه ساخت سیستم‌های مغناطیسی در سال ١٣٧١ آغاز به کار کرد و ورود شرکت به عرصه فرآوری سنگ آهن با ساخت جداسازهای مغناطیسی با شدت متوسط در سال ١٣٨٣ آغاز و به این منظور در کارخانه تغلیظ چادرملو درام‌های مغناطیسی طراحی و ساخته شده شرکت فکور صنعت جایگزین درام های مغناطیسی خارجی شد. در نتیجه این فرایند موفق شدیم ظرفیت تولیدی چادرملو را از حدود ١.٢ به ٢ میلیون تن افزایش دهیم.

در سال ۱۳٨٧شرکت فکور صنعت نیز برای اولین بار توانست تکنولوژی افزایش عدد بلین خوراک گندله سازی اردکان را با استفاده از تجهیز HPGR وارد ایران کند، که این مهم باعث صرفه جوئی قابل توجهی در مصرف بنتونیت و افزایش سختی محصول گندله تولیدی آن شرکت گردید.

در ادامه شرکت وارد پروژه‌های طراحی، تامین و احداث کارخانه تغلیظ سنگ آهن شد به گونه‌ای که تاکنون در حدود ١٧ کارخانه در سطح معادن بزرگ ایران نظیر گل گهر، سنگان، جلال آباد و چادرملو به ظرفیت مجموعه ٣٢ میلیون تن احداث کرده است که حدود ٢٠ میلیون تن آن مربوط به ظرفیت سازی تولید سالانه کنسانتره آهن در منطقه گل گهر، ۵ میلیون تن در سنگان و مابقی متعلق به مناطق جلال آباد زرند، ساغند و چادرملو است.

در سال ۱۳۹۳ نیز شرکت وارد عرصه بازار طراحی ، تامین ، ساخت و احداث کارخانجات گندله سازی شد، به طوریکه یک کارخانه گندله سازی در معدن سنگان خراسان به ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن و یک کارخانه گندله سازی در سه چاهون بافق یزد به ظرفیت سالانه ۵ میلیون تن تکمیل و درحال بهره برداری می باشد و کارخانه گندله سازی خرامه شیراز با ظرفیت تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن در حال احداث است.

در راستای تحقق ورود شرکت به بازار تولید آهن و فولاد، شرکت فکور صنعت موفق به امضای قرارداد طراحی، تامین و ساخت و راه اندازی کارخانه ذوب و نورد فولاد برای تولید سالانه ٣ میلیون تن ورق فولادی با ضخامت ٠.٨ میلی متر با مشارکت شرکتهای معتبر اروپائی با شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر گردیده و در حال احداث می باشد.

همچنین پروژه بزرگ انتقال آب از بندرعباس به منطقه سیرجان به طول ٣٠٠ کیلومتر به منظور انتقال سالانه ١۵٠ میلیون متر مکعب آب شیرین از منطقه خلیج فارس به منطقه معدنی گل گهر، احداث پالایشگاه مس خاتون آباد و کارخانه ذغالشوئی البرز مرکزی نیز از جمله سایر پروژه‌های شرکت بوده است.

فهرست برخی از پروژه های تکمیل شده با استفاده از فناوری نوآورانه و سبز:

  1. پروژه احداث واحد پیش فرآوری محصول سنگ شکنی معدن چاه گز:

در این پروژه با طراحی و ساخت واحد پیش فرآوری درام‌های مغناطیسی خاص با ظرفیت ٩٠٠ تن در ساعت ، عیار آهن محصول سنگ شکنی با دانه بندی ریزتر از٣۵٠ میلیمتر از ٢٨ به ٣٨ درصد افزایش یافته و با جداسازی وزنی ١۵ درصد باطله، کاهش چشمگیری در هزینه‌های تولید برای مشتری بوجود آمده است.

  1. پروژه بازیافت کنسانتره از باطله‌های کارخانجات تغلیظ چادرملو: کارخانه بازیافت باطله چادرملو در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و با تغلیظ مجدد باطله های کارخانه تغلیظ چادرملو، سالانه حدود ٢۵٠ هزار تن کنسانتره هماتیتی تولید می گردد.
  2. پروژه بازیافت آب باطله کارخانه تغلیظ جلال آباد زرند: این تکنولوژی برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ در کارخانه جلال آباد زرند اجرایی شد و با استفاده از این تکنولوژی کاهش قابل ملاحظه ۷۰ درصدی در مصرف آب کارخانه بوجود آمده است.
  3. استفاده از تکنولوژی‌ ESP در احداث کارخانه ذوب و نورد توسعه آهن و فولاد گل گهر: با مشارکت شرکتهای معتبر بین المللی و بکارگیری تکنولوژی ESP، به نسبت سایر تکنولوژیهای مرسوم صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌های سرمایه‌ای پروژه را برای کارفرما و کاهش هزینه‌های تولید را رقم زدیم. برآورد ما کاهش ٣٠ تا ۴٠ درصدی هزینه‌های بهره برداری تولید می باشد.

فهرست محورهای اصلی تحقیق و توسعه:

در زمینه تکنولوژی سبز که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد و بر کاهش تولید گازهای گلخانه ای (دی اکسید کربن)، کاهش و صرفه جویی در مصرف انرژی و بازیافت حداکثری آب معطوف است، واحد تحقیق و توسعه شرکت متمرکز بر روی بررسی تکنولوژیهای جدید مناسب برای استفاده در مشتریان داخلی و بین المللی می باشد.

در این راستا در بخش استخراج معادن، جایگزینی تجهیزات IPCC با سیستم سنتی شاول و تراک، در بخش کارخانه تغلیظ استفاده از تجهیزات آسیاهای عمودی و HPGR و تاورمیل‌ها جهت جایگزینی با آسیاهای گلوله‌ای و استفاده از واحدهای آبگیری باطله به منظور بازیافت حداکثری آب دردست بررسی و تحقیق می باشد.

به منظور فرآوری ذخائر سنگ آهن اکسیدی و اکسید آب دار نظیر هماتیت، گوتیت و لیمونیت، بررسی و تحقیق در بکارگیری تجهیزات فرآوری با فناوری جدید نظیر تجهیزات جداساز‌ی مغناطیسی، فلوتاسیون و جدایش ثقلی در دست تحقیق و بررسی است.

استفاده از سیستم هوش مصنوعی نیز به صورت تحقیقاتی در دو کارخانه جلال آباد و پایا فولاد متعلق به فکور صنعت در حال پیاده سازی و اجرایی شدن است و با استفاده از این سیستم به راحتی می‌توان پارامترهای مختلف و موثرکارخانه را حین بهره برداری را مانیتور و بررسی کرد. علاوه بر این از آنجایی که سیستم هوش مصنوعی قابلیت یادگیری دارد، می‌توان بعد از یک بازه زمانی با توجه به دیتابیس موجود شرایط بهینه‌‌ای را برای کارخانه تعریف کرد.

ورود به بازارهای بین المللی، با توجه به شرایط تحریمی به کندی پیش می‌رود اما در تلاش هستیم ارتباطمان را با شرکت‌های تکنولوژ حفظ کنیم تا دانشمان به روز باشد و بتوانیم اطلاعات خوبی را از تکنولوژی روز و مطرح دنیا برای سازمان جمع آوری کنیم. با مشتریان مختلفی از کشورهای جهان نظیر تاجیکستان، ازبکستان، روسیه، برزیل، استرالیا، گینه، ونزوئلا و… مذاکراتی داشتیم که در حال بحث و تبادل نظر با یکدیگر هستیم. امیدواریم بتوانیم ظرف ۶ ماه آینده یک پروژه خارج از کشور را کلید بزنیم.

منبع: معدن بیدار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا