انرژیفناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

افزایش تقاضای نیروی انسانی با هوش مصنوعی در صنعت انرژی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
مهدی شریفی

به لطف ظهور هوش مصنوعی، افزایش درآمد و رضایت کاری در انتظار نیروی انسانی شاغل در صنعت انرژی است. به نظر می‌رسد برخلاف باور عموم، هوش مصنوعی می‌تواند به بیش‌تر شدن مشاغل هم کمک کند؛ حداقل در صنعت انرژی ممکن است شاهد چنین اتفاقی باشیم.

هشتمین گزارش سالیانه شاخص استعداد جهانی انرژی (GETI) Airswift به این یافته رسیده که بیش از ۹۰ درصد افراد متخصص در این بخش انتظار دارند ورود هوش مصنوعی به افزایش تقاضا برای نیروی کار انسانی منتهی شود. نظر می‌رسد این تقاضا برای مشاغل متنوعی خواهد بود؛ از مشاغل مربوط به بخش‌های فنی و IT گرفته تا خلاقیت و حل مشکل.

نکته دیگر آن که تقریبای نیمی (۴۶ درصد) از همه‌ی ۱۲ هزار متخصصی که از ۱۴۹ کشور در شکل‌گیری این گزارش نقش داشته‌اند، بر این باور بوده‌اند که هوش مصنوعی باعث افزایش درآمد هم خواهد شد. در صحبت‌های آن‌ها به دیگر تاثیرات مثبت احتمالی ورود AI به صنعت انرژی نیز اشاره شد.

نتایج خوش‌بینانه است، اما هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد

تقریبا سه چهارم (۷۴ درصد) از متخصصان در این گزارش باور دارند که اتوماسیون به افزایش بهره‌وری‌شان کمک می‌کند و حدود ۶۰ درصد معتقد هستند که ورود هوش مصنوعی می‌تواند روی شرایط کاری‌شان تاثیر مثبت بگذارد و رضایت شغلی‌شان را افزایش دهد.

بیش از نیمی (۵۴ درصد) از این افراد فکر می‌کنند که هوش مصنوعی می‌تواند با دادن زمان آزاد بیش‌تری به آن‌ها، وضعیت تعادل کار و زندگی‌شان را بهتر کند.

هرچند در این میان برخی از متخصصان هم در خصوص ورود هوش مصنوعی به صنعت انرژی اظهار نگرانی کردند. ۴۲ درصد از این افراد فکر می‌کنند که AI فاقد قابلیت‌های مهمی است که انسان از آن برمی‌آید و ۳۳ درصد هم نگرانی این هستند که ممکن است به خاطر عدم آموزش کافی، این تکنولوژی استفاده نادرست قرار بگیرد یا از آن سوء استفاده شود. در این میان ۳۰ درصد از افراد هم به احتمال بروز مشکل در امنیت سایبری اشاره کردند.

علاوه بر این، نیمی از متخصصان اظهار کردند که محیط کارشان هیچ قوانین و مقرراتی در خصوص هوش مصنوعی ندارد و ۱۷ درصد هم در این رابطه مطمئن نبودند. در واقع فقط ۵۲ درصد آن‌ها تایید کردند که مباحث مهم مثل امنیت و حفاظت از اطلاعات را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بر اساس گفته‌های متخصصان، بزرگ‌ترین مانع بر سر استفاده از هوش مصنوعی این است که هنوز اطمینان ندارند که کدام ابزار AI می‌تواند برای استفاده مفیدتر باشد و کدام مورد ارزش سرمایه‌گذاری ندارد. هرچند به نظر می‌رسد دید کلی درباره این تکنولوژی مثبت است و ۸۲ درصد افراد نسبت به تاثیر آن روی صنعت انرژی خوش‌بین هستند.

به نظر می‌رسد بیش‌ترین نگاه مثبت به هوش مصنوعی در بخش انرژی هسته‌ای دیده می‌شود. ۶۹ درصد از افراد شاغل در این حوزه اظهار کرده‌اند که AI می‌تواند طی ۲ سال آینده به افزایش بهره‌وری منجر شود. اگرچه در این میان متخصصان بخش نفت و گاز با ۲۴ درصد، پایین‌ترین نرخ کاربرد این تکنولوژی در حوزه کاری‌شان را گزارش داده‌اند.

این بود خبر احتمال افزایش تقاضا برای نیروی انسانی با ورود هوش مصنوعی به صنعت انرژی. نظر شما درباره تاثیر AI روی مشاغل چیست؟ فکر می‌کنید بیش‌تر شاغلین در کدام حوزه‌ها با خطر بی‌کار شدن روبه‌رو هستند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:مایکت از TechRadar

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا