نگاهی به دکترین حکمرانی کشورها برای کنترل فضای مجازی
نگاهی به تجربه کشورهای مختلف در کنترل فضای مجاری نشان می دهد که کشورها با توجه به دکترین حکمرانی خود نظام های متفاوتی در کنترل فضای مجازی تعریف کرده اند.شواهد حاکی از آن است که دکترین حکمرانی فضای مجازی بازارمحور آمریکایی مبتنی بر فردگرایی بوده و پیرو همین نگاه و دکترین برآمده از آن، آمریکاییها تلاش کرده اند مدل حکمرانی چند ذینفعی کاذب را که درواقع منجر به تسلط بازار و شرکتها بر مقدرات جهان میشود، در حکمرانی جهانی فضای مجازی ترویج کنند.
جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
گفتمان برآمده از دکترین حکمرانی فضای مجازی آمریکایی، مبتنی بر پلتفرمهای آزاد و جهانی است و مکانیسمهای کنترلی خود را بر پایه مکانیسمهای بازار نظیر قیمت، تنظیمگری انواع مدلهای کسبوکار مجازی، قانون رقابت و امثالهم قرار دادهاند.
از دیگر کشورهایی که نسبت به کنترل فضای مجازی با تکیه بر دکترین خود اقدام می کند، چین است. دکترین این کشور بر حکمرانی سرمایهداری متمرکز دولتی حاکم است و تأمین شبکه، کاربران و نظامهای اجتماعی و تاحدودی حریم خصوصی محور اصلی حکمرانی فضای مجازی در این رویکرد است.
در اروپا نیز دکترین ناسیونالیستی اروپایی حاکم است. ابن دکترین بر حقوق خصوصی تاکید داشته و حکمرانی فضای مجازی خود را حول موضوع حفاظت از داده سامان دادهاند و مقررات عمومی حفاظت از داده را با محوریت دادههای شخصی و حفظ حریم خصوصی مطرح میکنند.
حضرت آیتالله خامنهای در سخنان نوروزی خود نیز بر این موضوع تاکید داشته و با اشاره به استفاده حداکثری از فضای مجازی برای دلسرد کردن مردم و همچنین از رونق انداختن انتخابات، از نحوه مدیریت فضای مجازی در کشور انتقاد کردند و گفتند که همه کشورهای دنیا، برفضای مجازی اِعمال مدیریت میکنند اما در کشور ما، برخی به رها بودن فضای مجازی افتخار میکنند درحالیکه این شیوه به هیچوجه افتخار ندارد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید دارند؛ مردم باید از فضای مجازی که وسیله آزادی است، استفاده کنند اما این فضا را نباید در اختیار دشمن قرار داد.
ایشان تاکید دارند:
«آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریّت میکنند این فضا را.»
از این رو تجربه نشان داده کنترل فضای مجازی در همه کشورها به شکل های مختلف وجود دارد و اینسیاست در همه کشورها با تکیه بر سیاست تعریفی در حال اعمال است.
در ادامه نگاهی بر نمونه اقدامات کشورها در راستای مقابله با سوءاستفاده از فضای مجازی، میپردازیم
منبع: پژوهشگاه فضای مجازی
بیشتر از دولت الکترونیکی در اقتصادالکترونیکی:
حکمرانی دادهها در اقتصاد دیجیتال
حذف کاغذبازی اداری با صدور الکترونیکی ۶۰۰ هزار مجوز کسب و کار
ثبت ۷۰۰ هزار استعلام احراز هویت در فضای مجازی
اقتصاد دیجیتال، فرصت بزرگ برای دولت آینده است
قراردادهای هوشمند مانند قراردادهای عادی در ایالت آیووا آمریکا به رسمیت شناخته شدند
مهر ناکامی بر کارنامه امضای دیجیتال
چین، تصویب اولین دستورالعمل اقتصاد پلتفرمی نسل جدید برای جلوگیری از انحصار در بازارهای دیجیتال
یک دیدگاه