مقالات تحول دیجیتالیادداشت

تحول بی مرز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دکتر قربانعلی تنگ شیر مدرس دانشگاه

کلاوس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: انقلاب چهارم صنعتی می تواند بشریت را به یک آگاهی جمعی اخلاقی جدید مبتنی بر درک سرنوشت مشترک برساند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

انقلاب صنعتی تحولی است که با سرعت باورنکردنی مرزها را در سراسر جهان پشت سر می‌گذارد. انقلابی بدون مرز که امکانات بی حد و حصری را پیش روی بشر خواهد گذاشت البته تحت تاثیر پیشرفت در محاسبات، قدرت اتصال و تعامل، هوش مصنوعی، بیوتکنولوژی و سایر فناوری های نو آور برای یک تغییر اساسی و بزرگ در نحوه زیستن، شرایط کاری، روابط ما با یکدیگر و با تکنولوژی جهت توسعه انسانی است.

دکتر-قربانعلی-تنگ-شیر-مدرس-دانشگاه

نباید انقلاب چهارم صنعتی را تنها به عنوان تغییر در دنیای فناوری محدود کنیم بلکه باید فرصت باشد برای رهبران، سیاست‌گذاران و اقتصادانان تا به تحولی بر دامنه فناوری اما فراتر از اینترنت را درک کند و از آن به عنوان بستری برای توسعه اقتصادی و کسب و کارها بهره بگیرند که می‌تواند سبک زندگی و کیفیت زندگی ملت ها را دگرگون کند.

 انقلاب چهارم صنعتی تعامل در حوزه های فیزیکی دیجیتالی و  بیولوژیکی است که بیانگر تغییرات اساسی در شیوه زندگی، کار ارتباطات بشر است به کمک اینترنت اشیا و اینترنت سیستم ها که در حال ایجاد شدن است. در انقلاب چهارم صنعتی باعث ارتقای کیفیت زندگی برای جمعیت جهان و افزایش سطح درآمد عمومی برای شهروندان است که بتوانند از مزایای دنیای متصل به تکنولوژی و تولیدات محصولات و خدمات جدید این فناوری بهره مند شدند.

 کار در فضای هوشمند اشیاء به کارآمدتر و سازمانهایی که تعامل بیشتری ایجاد می کنند و آمادگی بیشتر را برای مقابله با بلایای طبیعی و حفظ محیط زیست و ذخایر طبیعی از دیگر مزایای ارزشمند این تحول بی مرز است البته باید گفت که هر پدیده نوظهور و ناشناخته خطراتی نیز به همراه دارد.

توسعه زیرساخت و امنیت اطلاعات باید توسعه یابد توسط کشورهایی که هزینه زیادی دارد. تنش های اجتماعی زیاد می‌شود و بازارکار تغییرات زیادی خواهد داشت از جمله مثلاً مهارت کم/ درآمد اندک و مهارت زیاد/ درآمد بالا زیرا باید کمک کرد  برای تامین مالی زیرساخت‌ها و اهمیت آن جهت بهره مندی بیشتر از انقلاب چهارم صنعتی از بین رفتن بعضی از مشاغل و فراموش خواهند شد و مشاغل جدید جایگزین خواهند شد چون سرعت توسعه بشدت زیاد و غیرقابل باور خواهد بود و افراد به ناچار باید در حد بالاتر از متوسط بتوانند از این تکنولوژی ها استفاده کنند البته به کمک فناوری های بنیادین این تحول جهانی به شرح زیر استفاده کنیم.

۱- اینترنت اشیا: برقراری ارتباط بین دنیای فیزیکی و دیجیتال و اتصال دستگاه ها به هم
۲- کو بات ها یا همان روبات ها:  هم کاری برای تعامل فیزیکی با انسان در محیط های کاری
۳- کلان داده اطلاعات:  قدرت تبدیل داده ها به اطلاعات امکان مدیریت و تغییر داده ها
۴- چاپ سه بعدی و چهاربعدی: این فناوری چاپ کمک به توسعه و فروش کالا خواهند نمود در معماری ،پزشکی ،مهندسی اهمیت فرایندی پیدا خواهد کرد و به طور خلاصه باید گفت که در آینده خیلی نزدیک روبات ها و هوش های مصنوعی جایگزین عامل انسانی شده و در نهایت منجر به بیکاری بشر شود.

کلاوس شواب بنیانگذار مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: انقلاب چهارم صنعتی می تواند بشریت را به یک آگاهی جمعی اخلاقی جدید مبتنی بر درک سرنوشت مشترک برساند. یا بشر آینده را تا مرز نابودی پیش ببرد و مفاهیم سنتی بشریت مانند کار، اجتماع، خانواده ،هویت را به خطر بیاندازد.

 انتخاب با ماست

منبع: شارا

بیشتر از انقلاب صنعتی چهارم (Industry 4.0) در اقتصاد الکترونیکی:
برای توسعه اتوماسیون دیجیتال؛ همکاری گوگل و زیمنس برای تولید ابزار هوش مصنوعی صنعتی
فناوری‏های دیجیتال و هوشمندسازی
چگونه هوش مصنوعی باعث رشد بهره وری اقتصادی می‌شود؟
راه‌ورسم معدن‌کاری در دنیای جدید
با کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما آشنا شوید!
۴ شرکتی که با استفاده از اینترنت اشیاء، کشاورزی دیجیتال را توسعه دادند بشناسیم
انقلاب فناوری با معجزه «اینترنت نانو اشیا»

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا