هنر و فناوریهوش مصنوعی

مولدهای تصویر هوش مصنوعی: ابزارهای هنری و بامزه امروزی و به شبهه‌اندازنده‌های فردا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
علیرضا مجیدی

مولدهای تصویر هوش مصنوعی چیزهای کاربردی به نظر می‌رسند. دیگر لازم نیست خودتان هنر نقاشی و طراحی را داشته باشید، کافی است تصور و تحیل و ایده داشته باشید. در این صورت می‌توانید متن را به تصویر تبدیل کنید و سبک‌های گوناگونی به نتیجه نهایی بدهید.

از این نظر این ابزارها می‌توانند متناسب با تفسیر، دستیار هنرمندان یا شاید نابودکننده کار و کسب برخی از آنها باشند.

از سوی دیگر هر روز در اینترنت کلی تصویر بازمزه و سرگرمی‌آفرین با آنها ساخته می‌شود.

اما یکی از خطرات ناشی از آنها تولید تصاویر فیک یا غیرواقعی است که در همان زمان یا سال‌ها یا دهه‌ها بعد جدی انگاشته شوند.

ما گاهی تصور می‌کنیم که امکان ندارد تصاویر یک سیاستمدار یا تصاویر تاریخی غیرواقعی را کسی جدی بگیرد. اما مورخان و مردم‌های عادی آینده به سادگی ممکن است آنها را به اشتباه بگیرند.

یا تصور کنید که اگر تمدن ما به دلیلی نابود شود و هارد دیسک‌ها و سرورها مدتی بمانند و یک تمدن بیگانه آنها را جستجو کند، چه تصوری در مورد ما خواهد کرد!

نمونه‌اش این تصاویر است. تصاویری از مهاجرت جمعی به ماه در سال ۱۹۶۸.

این تصاویر به سادگی برای ما فقط چیزهایی بامزه هستند. اما کسی چه می‌داند شاید دهه‌ها بعد کسانی روایت‌ها و تئوری‌های توطئه بر اساس آن بنویسند و رواج دهند. یعنی در تضاد و معکوس نقدها یا تئوری‌هایی که سفر انسان‌ به ماه را انکار می‌کنند، شاید زمانی برسد که کسانی بگویند که سفر به ماه زمانی خیلی معمول بوده، اما به فلان علت‌ها جلوی آن گرفته شده.

(اینجا من یاد یک داستان علمی تخیلی افتادم که مفهوم آن تقریبا چیزی شبیه این بود. انسان زمانی سفر به فضا را ممکن می‌کند. اما بیگانه‌ها جلوی آن را می‌گیرند. مردم البته دهه‌ها بعد از جریان بی‌حبرند. در این میان سکه‌‌ای از میان انبوه سکه‌های یابود این سفرها در دست پدربزرگی است …)

منبع: ۱پزشک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا