پیشنهاد سردبیرفناوری و کسب‌وکار

صنعت بیمه و تاثیری که هوش مصنوعی در تحول آن دارد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

صنعت بیمه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای خودکارسازیِ کارهای مشخصی استفاده می‌کنند تا خدمات بهتری به مشتریان عرضه شود.

پیشرفت سریع فناوری همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است. بی‌تردید، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و یادگیری ماشین توان این را دارند که آینده‌ی کسب‌وکار، سبک زندگی و شیوه‌ی کار کردن مردم جهان را متحول نمایند.

در حال حاضر، این فناوری‌ها در صنعت بیمه به کار گرفته شده‌اند. برخی از شرکت‌های بیمه از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای خودکارسازیِ کارهای مشخصی استفاده می‌کنند تا خدمات بهتری به مشتریان عرضه شود. بلاک‌چین در تامین امنیت تراکنش‌ها، شناسایی تخلفات بیمه، پیشگیری از ریسک. کاهش هزینه‌ سیاست‌ها کاربرد دارد. با گسترش روزافزون این فناوری‌ها، انتظار می‌رود صنعت بیمه نیز کارآمدتر، دقیق‌تر و امن‌تر شود. با توجه به اینکه بکارگیری هوش مصنوعی و سایر راهکارهای دیجیتال کماکان با سرعت چشمگیری ادامه دارد، صنعت بیمه نیز از این فناوری‌ها نفع خواهد برد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به یکی از اصطلاحات پرکاربردِ عصر دیجیتال تبدیل شده است. اگر با هوش مصنوعی آشنا نیستید، با همراه باشید. بر اساس مفهوم هوش مصنوعی، این فناوری می‌تواند مثل انسان بیندیشد، یاد گیرد و رفتار کند. هوش مصنوعی قادر است داده‌ها را تفسیر کرده و از آموخته‌ها برای انجام انواع مختلفی از کارها استفاده کند.

 یادگیری ماشین یکی از کارکردهای ویژه‌ی هوش مصنوعی است که زمینه را برای تفسیر و تحلیلِ کارآمد داده‌ها فراهم می‌کند. ممکن است هوش مصنوعی مفهومی آینده‌نگر به نظر آید، اما این فناوری توانسته در بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما رخنه کند. برای نمونه، هر گاه یکی از سرویس‌های چندرسانه‌ای از قبیل هولو یا نت‌فلیکس برنامه جدیدی را بر اساس ترجیحات کاربران به آنها پیشنهاد می‌کند، باید بدانید که از هوش مصنوعی کمک گرفته شده است .

هوش مصنوعی در بسیاری دیگر از صنایع نیز به کار برده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بهداشت و درمان، آموزش، خدمات مالی، تجارت الکترونیک و منابع انسانی اشاره کرد. اکثر شرکت‌ها با هدف کارآمدتر کردن فرایندهای کسب‌وکار و حل سریع مسائل از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

به این نمونه در صنعت بهداشت و درمان توجه کنید. بیمارستان‌های زیادی از هوش مصنوعی برای ارائه‌ی برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی شده و پیش‌بینی احتمالِ پذیرش مجدد بیمار استفاده می‌کنند. بانک‌ها نیز از هوش مصنوعی برای مدیریت حساب مشتریان و شناسایی تهدیدات امنیت سایبری استفاده می‌کنند .

در طی سال‌های اخیر، صنعت بیمه نیز شروع به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی کرده تا فعالیت‌های خود را سروسامان بخشد. با این حال، در مقایسه با برخی از صنایع که پیشتر به آنها اشاره شد، شرکت‌های بیمه عملکرد کُندی در بکارگیری فناوری‌های جدید داشته‌اند. اما به دلیل ماهیت چندجانبه‌ی صنعت بیمه، فرصت‌ها و امکانات حاصل از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تقریباً بی‌پایان است.

ملاقات هوش مصنوعی و صنعت بیمه

به تازگی هوش مصنوعی در صنعت بیمه به کار گرفته شده، اما در اول راه است. هوش مصنوعی می‌تواند طیف عظیمی از فرایندها را بهبود بخشد. ارائه‌دهندگان خدمات بیمه می‌توانند به تدریج از این فناوری در بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان استفاده کنند. حوزه‌هایی که می‌توانند به لطف هوش مصنوعی با تحول عظیمی همراه شوند، عبارتند از قیمت‌گذاری، رسیدگی به خسارات و شناسایی تخلفات.

• قیمت‌گذاری: هوش مصنوعی می‌تواند از طریق قیمت‌گذاری، تحول بزرگی در صنعت بیمه ایجاد کند. شرکت‌های بیمه می‌توانند با تکیه بر هوش مصنوعی به شکل رقابتی‌تری بر سیاست‌های خود قیمت بگذارند و خدمات شخصی‌سازی شده‌ای به مشتریان‌شان عرضه کنند. برای مثال، شرکت‌های بیمه‌ی واحدهای مسکونی می‌توانند از هوش مصنوعی برای کسب اطلاعات درباره موقعیت جغرافیایی، وضعیت تاهل و احتمال درخواست خسارت از سوی افراد استفاده کنند.

• رسیدگی به خسارات: شرکت‌های بیمه می‌توانند با خودکارسازیِ بسیاری از فرایندهای زمان‌بر در خصوص رسیدگی به خسارات تا حد زیادی به کارآمدتر شدن فعالیت‌های خود کمک کنند. البته این کار فقط با هوش مصنوعی میسر است. زمان لازم برای پردازش و رسیدگی به خسارات می‌تواند از چند روز به چند ساعت یا چند دقیقه کاهش پیدا کند . همچنین، بیمه‌کنندگان این فرصت را دارند تا قراردادهای شخصی‌سازی شده‌تری برای مشتریان خود عرضه کنند.

• شناسایی تخلفات: هزینه شناسایی تخلفات بیمه سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار است . شرکت‌های بیمه درصدد این هستند که کلیه فعالیت‌های را به صورت دیجیتال انجام دهند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی راه موثری برای شناسایی تخلفات و پیشگیری از ریسک می‌باشد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ناهنجاری‌ها را در داده‌های رسیدگی به خسارات مورد شناسایی قرار داده و اطلاعات نادرست را در اسرع وقت تشخیص دهند.

عوامل خارجی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نه تنها سازوکارهای صنعت بیمه، بلکه عوامل بیرونی این صنعت را نیز تحت تاثیر قرار داده است. انتظار می‌رود این عوامل منجر به تغییر نحوه‌ی عملکرد شرکت‌های بیمه شود. هوش مصنوعی می‌تواند رفتارها و روندها را به خوبی تشخیص دهد. شرکت‌ها می‌توانند از این داده‌ها به نفع خویش استفاده نمایند. یکی از بارزترین نمونه‌های این کارکرد، نقش هوش مصنوعی در وسایل نقلیه خودران است.

خودروهای بدون سرنشین با در نظر گرفتن نکات ایمنی طراحی شده‌اند. شاید عده زیادی این تصور را در ذهن داشته باشند که اگر تعداد وسایل نقلیه خودران در جاده‌ها بیشتر شود، امکان بروز تصادف کاهش می‌یابد. اما اگر هیچ تصادفی در جهان رخ ندهد، سیاست‌های بیمه خودرو کارایی‌شان را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی، ممکن است شرکت‌های بیمه درباره سیاست‌های خود تجدید نظر نمایند.

با این حال، شاید افزایش امنیت جاده‌ها با کمک هوش مصنوعی هدفی باشد که فقط در بلندمدت تحقق می‌یابد. از آنجایی که وسایل نقلیه خودران به تازگی معرفی شده‌اند، کماکان پرسش‌های بسیاری درباره چگونگی استفاده از آنها و چگونگی برخورد با سوانح جاده‌ای وجود دارد که بی‌پاسخ مانده است. در سال ۲۰۱۸، وسیله نقلیه خودران شرکت تاکسی‌رانی اوبر به عنوان عامل اصلی سانحه جاده‌ای شناخته شد .

یک نفر در این حادثه جان باخته بود. چون حوادثی از این قبیل به طور مکرر پیش می‌آید، شرکت‌های بیمه خودرو برای شناسایی نواقص، ارائه خدمات پوششی و رسیدگی به خسارت‌ها به زمان نیاز دارند. با این حال، احتمال می‌رود بیمه استاندارد کماکان به عنوان یک استاندارد شناخته شود. افزون بر این، با توجه به اینکه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حال تبدیل به عواملی تعیین‌کننده در فضای بیمه هستند، ممکن است محبوبیت‌ِ شرکت‌های بیمه دیجیتال خودرو از قبیل مترومایل یا شرکت‌های بیمه دیجیتال واحدهای مسکونی از قبیل لیموناد مضاعف گردد.

روندهای موجود

شاید اکثر افراد موافق این موضوع باشند هوش مصنوعی می‌تواند به ارتقای صنعت بیمه کمک کند. هدف از بکارگیری هوش مصنوعی نیز دقیقاً همین است. در آینده‌ای نه‌چندان دور، فناوری می‌تواند تاثیر شگرفی بر شرکت‌های بیمه و مشمولان بیمه داشته باشد. همچنان‌که هوش مصنوعی به تدریج تمام جنبه‌های صنعت بیمه را دربرمی‌گیرد، قصد داریم به چند روند در این حوزه اشاره کنیم.

واقعیت تعمیم‌یافته: واقعیت تعمیم‌یافته از واقعیت مجازی و افزوده برای قرار دادن افراد در جایی دیگر استفاده می‌کند. شرکت‌های بیمه می‌توانند از این فناوری برای نظارت بر خانه‌ها پس از درخواست رسیدگی به خسارت یا بررسیِ ویژگی‌های امنیتی وسایل نقلیه استفاده کنند.

صحت داده‌ها: صحت داده با هدفِ اتخاذ تصمیم‌های بهتر در کسب‌وکارها، مد نظر قرار گرفته است. بدین‌ترتیب، شرکت‌های بیمه قادر خواهند بود با تخلفات مبارزه کنند و تهدیدات بالقوه را پیش از وقوع‌شان مورد شناسایی قرار دهند.

کسب‌وکار بلامانع: هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا شناخت بهتری از عادات مصرف‌کنندگان داشته باشند، توصیه‌های ارزشمندی ارائه دهند و شیوه‌ی دسته‌بندی و تبلیغ محصولات را آسان‌تر کنند. به تعبیری، هوش مصنوعی نقش موثری در حذف ناهنجاری‌ها و ناسازگاری‌های دنیای مصرف ایفا می‌کند. به این ترتیب، شرکت‌های بیمه می‌توانند شبکه همکاری‌های خود را گسترش دهند و سامانه‌های موروثی‌شان را وارد سطح جدیدی کنند.

سامانه‌های توزیع هوشمند: شرکت‌های بیمه با تکیه بر سامانه‌های توزیع هوشمند قادر خواهند بود زیرساخت‌های هوش مصنوعی خود را ارتقاء بخشند. نرم‌افزارهای موبایل، ابزارهای آنلاین و تجارب وب‌سایتی کاربرپسند از این سامانه‌ها نفع خواهند برد.

چرا آینده کماکان دور از دسترس به نظر می‌رسد؟

چون هوش مصنوعی فناوری نسبتاً جدیدی است، هنوز تردیدهای بسیاری درباره قابلیت آن در ارتقای تجارب شرکت‌های بیمه و مشتریان‌شان وجود دارد. بی‌شک، هوش مصنوعی سامانه کامل و بی‌نقصی نیست؛ بلکه نواقصی دارد که متخصصان کامپیوتر در صدد حل و رفع آن هستند. اینها پیامدهای عمده‌ای هستند که هوش مصنوعی می‌تواند در صنعت بیمه با آنها مواجه شود. آن‌طور که پیشتر اشاره شد، هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مربوط به عادات رفتاری را گردآوری کند. ممکن است شرکت‌های بیمه از این داده ها برای تعیین نرخ‌های تبعیض‌آمیز استفاده کنند. برای نمونه، ممکن است شرکت‌های بیمه سلامت داده‌های مربوط به وزن افراد از دستگاه کنترل تناسب اندام به دست آورند و قیمتی بر اساس خطرات سلامتیِ مفروض به آنها بدهند.

از دست دادن شغل: بسیاری از شرکت‌های بیمه راغب به استفاده از هوش مصنوعی هستند تا هزینه‌های‌ کارگزینی را کاهش دهند. اما اکثر مشتریان کماکان می‌خواهند هنگام بروز مشکل با یک عامل انسانی صحبت کنند. اگر کارکنان صنعت بیمه را ابزارهای هوش مصنوعی تشکیل دهد، انتظار می‌رود میلیون‌ها شغل از بین برود.

مسائل حریم خصوصی: بر کسی پوشیده نیست که داده‌های شخصی جایی در فضای ابری قرار گرفته است؛ شاید برخی شرکت‌ها مایل به استفاده از این داده‌ها باشند. با این حال، بسیاری از افراد دوست ندارند میزان دسترسیِ شرکت‌ها به این داده‌های شخصی افزایش یابد؛ حتی در صورتی که از این داده‌ها برای ارائه تجارب شخصی‌تر استفاده شود.

علی‌رغم این مشکلات بالقوه، تقریباً %۸۰ از مدیران بیمه بر این باورند که هوش مصنوعی انقلابی در نحوه گردآوری اطلاعات و تعامل با مشتریان ایجاد خواهد کرد . بر اساس گزارش مک‌کینزی، یک شرکت مشاوره مدیریت جهانی، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند بهره‌وری فرایندهای بیمه را افزایش داده و تا سال ۲۰۳۰ هزینه عملیات را تا %۴۰ کاهش دهند. با وجود این، باید تحقیقات بیشتری در خصوص تمایل مشتریان بیمه برای بکارگیری فناوری هوش مصنوعی در این حوزه انجام گیرد.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی تحول گسترده‌ای در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد. مشتریان بیمه خدمات بهتری دریافت و هزینه‌های کمتری پرداخت خواهند کرد. کارآمدتر شدن فرایندها و ارائه سیاست‌های هوش مصنوعی بیمه خودرو می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های بیمه شود. هوش مصنوعی فرصت‌های بی‌شماری به ارمغان خواهد آورد. دیر یا زود شاهد تحقق این پیشرفت‌ها خواهیم بود.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا