فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

ورود تمامی غول‌های چند میلیارد دلاری فناوری به عرصه هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

هیاهوی در مورد هوش مصنوعی واقعی است و بر اساس آخرین گزارش‌های درآمدی، تمامی غول‌های چند میلیارد دلاری فناوری در حال ورود به این حوزه هستند.هوش مصنوعی بدون شک عرصه رقابت بزرگ بعدی برای غول‌های فناوری مانند آمازون، متا، اپل و AMD است. این شرکت‌ها در آخرین گزارش‌‌های درآمدی سه ماهه خود، سرمایه‌گذاری زیادی روی قابلیت‌ها و برنامه‌های هوش مصنوعی انجام داده‌اند و سخت تلاش کرده‌اند تا از رقبای خود جلوتر باقی بمانند.

به گزارش هوشیو، در به‌روز‌رسانی سه ماهه دوم آمازون، اندی جاسی مدیر عامل آمازون عنوان کرده: هوش مصنوعی «در قلب کاری که آمازون انجام می‌دهد» قرار دارد و گفته که این شرکت در تلاش است تا هوش مصنوعی را در تمام عملیات شرکت خود از AWS گرفته تا الکسا پیاده‌سازی نماید. او معتقد است که این «سرمایه‌گذاری و تمرکز قابل‌توجه بر هوش مصنوعی» تجربیات و عملیات مشتری را در آینده هدایت خواهد کرد.

با درآمد خالص ۶.۷ میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، این بهترین فصل عملکردی آمازون از سال ۲۰۲۰ بوده است.

اندی جاسی، مدیرعامل خدمات وب آمازون (AWS) اعلام کرد که «AWS مجموعه‌ای از ابزارهای جدید هوش مصنوعی از جمله تراشه‌های Trainium و Inferentia را معرفی خواهد کرد که آموزش و اجرای مدل‌ها را برای مشاغل آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کند. مدل‌های زبان بزرگ AWS همچنین مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی مانند Bedrock را ارائه می‌کند که امکان سفارشی‌سازی و ساخت مدل‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند و CodeWhisperer که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بتوانند کدها را بسیار کارآمدتر بنویسند.»

بازوی محاسبات ابری آمازون AWS، یک صندوق جدید هوش مصنوعی مولد به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار راه‌اندازی کرده که بر ابتکارات موجود آنها در این زمینه می‌افزاید.

در همین حال، مارک زاکربرگ مدیرعامل متا، به موفقیت سرمایه‌گذاری میلیار دلاری که شرکت‌اش برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی داشته، اشاره کرده و گفته این سرمایه‌گذاری به وضوح منجر به ارائه توصیه‌های محتوایی بهتر و تعامل در فیس‌بوک شده و تلاش‌های متا در این زمینه به ثمر نشسته است. او گفته پست‌های توصیه‌شده توسط هوش مصنوعی سریع‌ترین رشد را در دسته محتوا در فید خبری فیس‌بوک داشته‌اند.

زاکربرگ توضیح داده که «متا با مایکروسافت شریک‌شده تا Llama 2، آخرین نسخه از مدل زبان بزرگ خود را منبع‌باز کند و آن را هم برای تحقیقات و هم برای استفاده تجاری در دسترس قرار دهد.» این نشان می‌دهد که متا ممکن است به‌زودی نسخه تجاری LLaMA 2 را برای استفاده توسط توسعه‌دهندگان خارجی منتشر کند.

مایکروسافت ۱۷۵ بار در گزارش درآمدی خود به هوش مصنوعی اشاره کرده، بنابراین این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که این فناوری بخش مهمی از تجارت امروز این شرکت را تشکیل می‌دهد.

ارزش سهام مایکروسافت در طول سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است، این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت در بهره‌برداری از موج علاقه فزاینده به فناوری هوش مصنوعی، فوق‌العاده موفق بوده است. مایکروسافت همچنین یک همکاری استراتژیک با OpenAI ایجاد کرده است. این مشارکت بخش قابل‌توجهی از درآمد حاصل از بزرگترین LLM (مدل زبانی) جهان را به مایکروسافت می‌دهد. مایکروسافت همچنین وارد شراکتی با متا شده است که این فرصت را به آن می‌دهد تا از بزرگترین LLM منبع‌باز در جهان استفاده کند.

این شرکت درآمد ۵۶.۲ میلیارد دلاری را گزارش کرده که ۸ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش داشته و بخش قابل‌توجهی از این رشد به لطف هوش مصنوعی بوده است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفت:«مشتریان ما علاقه‌مند‌اند تا از هوش مصنوعی نسل بعدی برای رسیدگی به بزرگترین فرصت‌ها و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستند، استفاده نمایند. هر مشتری که با او صحبت می‌کنم نه‌تنها می‌خواهد بداند چگونه می‌تواند از این فناوری استفاده نماید، بلکه می‌خواهد بداند با چه سرعتی می‌تواند از آن استفاده کند.»ساتیا نادلا

اگرچه هوش مصنوعی هرگز محور سخنرانی‌های اصلی اپل نبوده است، تیم کوک مدیرعامل شرکت، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به‌عنوان «فناوری‌های اصلی و اساسی» توصیف کرده که «تقریباً در هر محصول» تولیدی شرکت استفاده می‌شود.

اپل «سال‌ها» در حال تحقیق در مورد هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT بوده است و قصد دارد پس از آماده شدن، آن را به‌صورت مسئولانه در محصولات خود بگنجاند. این فناوری با ویژگی‌های جدید iOS مبتنی بر هوش مصنوعی مانند تشخیص خرابی به خوبی کار می‌کند.

اپل کاهش اندکی در درآمد حاصل از فروش سخت‌افزار خود از جمله آیفون، مک و آی پد را تجربه کرده است. درآمد آیفون از ۴۰.۷ میلیارد دلار به ۳۹.۷ میلیارد دلار کاهش یافت، درآمد مک از ۷.۴ میلیارد دلار به ۶.۸ میلیارد دلار کاهش یافت و درآمد iPad از ۷.۲ میلیارد دلار به ۵.۸ میلیارد دلار کاهش یافته است. با این حال، درآمد این شرکت از خدمات نرم‌افزاری رشد درآمدی بی‌سابقه‌ای داشته و توانسته ضرر ناشی از فروش سخت‌افزار را جبران کند و از ۱۹.۶ میلیارد دلار در سه‌ماهه سال قبل به ۲۱.۲ میلیارد دلار برسد. مدیرعامل  AMD لیزا سو، به هوش مصنوعی به‌عنوان یک فرصت چند میلیارد دلاری اشاره کرد که با افزایش ۷ برابری مشارکت مشتریان در سه ماهه اخیر همراه بوده است. او قصد دارد تراشه‌های جدید هوش مصنوعی مرکز داده تا سه‌ماهه چهارم عرضه کند تا از تقاضای رو به رشد بازار استفاده نماید و گفته که AMD در مسیر راه‌اندازی و تولید شتاب‌دهنده‌های MI300 است که به طور خاص برای بارهای سنگین هوش مصنوعی طراحی

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا