اقتصاددیجیتالامنیت اطلاعاتپیشنهاد سردبیرمقاله

ردپای دیجیتال خود را به بهترین نحو مدیریت کنید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ردپای دیجیتال، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است از فعالیت‌های یک فرد، سازمان یا ارگان روی اینترنت است و قابل ردیابی است و نمی‌توان آن را پاک کرد پس بهتر است آن را به بهترین نحو مدیریت کرد.

با پیشرفت فن آوری، استفاده بیش از حد از سیستم‌عامل‌های دیجیتال رو به افزایش است؛ این سیستم‌عامل‌های دیجیتالی می‌توانند به‌سادگی تمام اطلاعات ردوبدل شده را ثبت و ضبط کند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

در دهه گذشته، اجتناب از استفاده از اینترنت تقریباً غیرممکن شده است و در سال‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد مدیریت رد پای دیجیتالی ما شده است. چه در برابر آخرین فن آوری مقاومت کنید و چه از آن استقبال کنید، منصفانه است که بگوییم به روش‌های مختلفی اینترنت می‌تواند زندگی ما را راحت کند. کاربردهای آن بسیار گسترده است، از انجام تحقیقات گرفته تا برقراری تماس کنفرانسی، تماس تلفنی با خانواده یا دوستان. اینترنت در واقع ارتباط با خانواده، دوستان، همکاران و حتی غریبه‌ها را آسان‌تر کرده است.

ردپاهای دیجیتالی در صورت عدم استفاده دقیق، ممکن است عواقب خطرناکی در پی داشته باشد. مهم است که درک کنید ردپای دیجیتالی شما چیست و چگونه می‌توانید برای محافظت از خود از آن مراقبت کنید.

رد پای دیجیتال چیست؟

رد پای دیجیتال کوچک‌ترین فعالیتی است که به‌صورت آنلاین انجام می‌دهید. این موارد می‌تواند خرید، شبکه، بازاریابی، معاملات و غیره باشد. اقداماتی که در اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهید شما سایه‌ای دیجیتالی دارند.

رد پای دیجیتال دنباله‌ای از اطلاعات درباره چیزهایی است که از اینترنت برای آنها استفاده می‌کنید. به عنوان مثال، جستجوهایی که انجام می‌دهید، وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، ایمیل‌هایی که می‌فرستید و هر فرم آنلاین که تکمیل و ارسال می‌کنید.

این اطلاعات به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی را که فکر می‌کنند برای شما جالب باشد هدف قرار دهند. این دلیلی است که به نظر می‌رسد تبلیغاتی که مشاهده می‌کنید اغلب مربوط به چیزی است که قبلاً آن را جستجو کرده‌اید. رد پای دیجیتالی شما همچنین از نظرات شما در شبکه‌های اجتماعی، پیوندهایی که با دوستان خود به اشتراک می‌گذارید و صحبت‌های آنلاین که در آنها شرکت می‌کنید تشکیل شده است.

ردپای دیجیتال دو نوع است منفعل و فعال. رد پای منفعل چیزی است که شما ناخواسته در اینترنت قرار می‌دهید. به عنوان مثال کوکی‌های مرورگر و آدرس‌های IP. رد پای دیجیتالی منفعل به‌صورت کوکی ایجاد می‌شود. سرورها از این کوکی‌ها برای شخصی‌سازی صفحات وب برای شما استفاده می‌کنند.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

چه کسی می‌تواند رد پای دیجیتال شما را دنبال کند؟

هرکسی می‌تواند رد پای دیجیتال شما را دنبال کند. این بدان معناست که نه‌تنها دوست یا هم‌کلاسی شما، بلکه کارفرمایان بالقوه، مقامات مدرسه، دولت و اگر ما از شوهای تلویزیونی مهیج استفاده کنیم، هکرها نیز هستند. غالباً، داده‌ها در دید ساده پنهان شده و به راحتی در دسترس هستند. از طریق سابقه جستجوی شما یا از طریق ارائه‌دهنده خدمات اینترنت قابل دستیابی است. از آنجا که داده‌ها هسته اصلی هویت دیجیتالی شما هستند و به‌راحتی در دسترس هستند، می‌توانید ارزش آنها و امکانات استفاده یا سو استفاده از آنها را تصور کنید. رد پای دیجیتالی خود را به عنوان یک واحد ذخیره‌سازی، دارای دیواره‌های شفاف و قابل نفوذ در نظر بگیرید.

شش نکته برتر برای مراقبت از ردپای دیجیتال

  • فراموش نکنید که هنگام خروج از وب‌سایت، از سیستم خارج شوید، خصوصاً اگر از رایانه مشترک استفاده می‌کنید. اگر این کار را انجام ندهید، افراد ناشناس می‌توانند با حساب کاربری شما وارد سایت شوند!
  • گذرواژه‌های خود را به کسی نگویید و آنها را در مکان مشخصی یادداشت نکنید. با استفاده از ترکیبی از حروف، اعداد و علائم نگارشی آنها را پیچیده‌تر کنید.
  • اگر به‌صورت آنلاین با چیزی روبرو شدید که باعث ناراحتی، اضطراب یا نگرانی شما می‌شود به یک بزرگسال بگویید. روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند محتوای نامناسب یا سواستفاده کننده را گزارش دهد و در بیشتر موارد مدیران وب سریع پاسخ می‌دهند.
  • وب‌سایت‌های موردعلاقه خود را با استفاده از دکمه سابقه و عملکرد نشانک در رایانه یا دستگاه تلفن همراه خود به‌خاطر بسپارید. این روشی است که ردپای دیجیتالی شما می‌تواند به نفع شما باشد، اما به‌خاطر داشته باشید که تاریخچه مرورگر خود را مرتباً پاک کنید.
  •     اگر می‌خواهید نظرات خود را به‌صورت آنلاین ارسال کنید، لازم نیست از نام خود استفاده کنید. یک اسم مستعار استفاده کنید تا در عوض از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از عکس دیگری به‌جای عکس واقعی استفاده کنید.
  •     از هویت خود به‌صورت آنلاین محافظت کنید. مراقب باشید که اطلاعات شخصی را با چه کسانی به اشتراک می‌گذارید و همیشه قبل از به اشتراک گذاشتن جزئیات مانند ایمیل، آدرس خانه، مدرسه یا شماره‌تلفن خود با دیگران، بسیار دقت کنید.

چرا رد پای دیجیتال شما مهم است؟

زمانی که نام خود را در گوگل می‌کنید می ببینید چه چیزی نشان داده می‌شود. به‌احتمال زیاد، این پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، از جمله Facebook و LinkedIn ، و وبلاگ شما خواهد بود. این همان چیزی است که شما در آنجا قرار داده‌اید. جالب اینجاست که شما نمی‌دانید چه کسی می‌تواند به دنبال او باشد و این دلیلی برای احتیاط است زیرا رعایت نکات ایمنی بهتر از تأسف خوردن است! و این افسانه را باور نکنید که هر کاری که آنلاین انجام می‌دهید حساب نمی‌شود. این مهم است زیرا این هویت مجازی شماست و ردپای شما می‌تواند به دیگران اجازه دهد اطلاعات شما را به هر طریقی مشاهده و استفاده کنند.

چطور می‌توانیم ردپای دیجیتال خود را مدیریت کنیم؟

بنابراین بهترین کار این است که ردپای دیجتال خود را مدیریت کنید و ردی مثبت و خوب از خودتان به جا بگذارید. به روش‌های زیر می‌توانید این کار را انجام دهید

خودتان را سرچ کنید

در مرورگرهای مختلف، با ترکیب‌های متفاوت نام و نام‌خانوادگی خود را سرچ کنید. بهتر است هر چند ماه یک بار این کار را انجام دهید و ببینید با جست‌وجوی اسم شما، چه اطلاعاتی ظاهر خواهد شد.

اگر موردی وجود داشت که خودتان در نشر آن دخیل نبودید و فکر می‌کنید تاثیری منفی در تصور دیگران از شما می‌گذارد، از فرد منتشرکننده بخواهید تا آن را موقتا به به طور دائمی حذف کند.

هشدار گوگل را روشن کنید

روشن کردن هشدار گوگل به شما این امکان را می‌دهد که هرجا اطلاعاتی منتشر شد که در آن به نحوی به نام شما اشاره شده بود، مطلع شوید و ردپای دیجیتال خود را مدیریت کنید. از این لینک، می‌توانید هشدار گوگل خود را روشن کنید.

از خودتان محافظت کنید

نام کاربری و رمز عبور هیچ یک از صفحه‌ها و حساب‌های خودتان را در اختیار هیچکس نگذارید. در انتخاب رمز عبور، از رمزهای طولانی، شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد پراکنده و المان‌های دیگر استفاده کنید. اطلاعاتی را که خیلی شخصی هستند، تحت هیچ شرایطی در فضای آنلاین قرار ندهید. می‌توانید در فعالیت‌های آشکار یا گسترده آنلاین خود، از نام مستعار استفاده کنید.

قبل از هر کاری، خوب فکر کنید

قبل از اینکه محتوایی را در صفحه خود منتشر کنید، کامنتی بگذارید، پستی را لایک کنید، ایمیلی بفرستید یا عضو یک وب‌سایت شوید، به این فکر کنید که اگر مشتری یا کارفرمای شما این فعالیتتان را ببینند، چه حسی پیدا می‌کنید؟. همچنین اینطور در نظر بگیرید که این اطلاعات، پس از انتشار، هرگز پاک نخواهد شد. اگر همچنان مشکلی به نظرتان نمی‌رسد، آن را انجام دهید.

ایمیل کاری و شخصی‌تان را از هم جدا کنید

معمولا برای ثبت‌نام در هر وب‌سایت، اپلیکیشن یا فضای آنلاینی به یک ایمیل نیاز دارید. این ایمیل می‌تواند بخش زیادی از ردپای دیجیتالتان را در خود جای دهد. پس بهتر است ایمیلی برای حساب‌ها و کارهای شخصی داشته باشید و ایمیلی مجزا برای کار و مسائل مربوط به آن. تا حد امکان private بمانید!

دانش خود را افزایش دهید

اپلیکیشن‌ها پیش از نصب از شما اجازه می‌گیرند تا به بعضی از بخش‌های دستگاه شما دسترسی داشته باشند. همچنین سایت‌ها در زمان ثبت‌نام قوانینی را در اختیارتان می‌گذارند. اگرچه مطالعه موبه‌مو همه این اطلاعات به نظر دشوار است، اما حداقل سعی کنید نگاهی اجمالی به آن‌ها داشته باشید و اگر جایی به مورد مشکوکی برخوردید، آن را بررسی کنید. 

حساب‌هایتان را مدیریت کنید

ممکن است صفحات مجازی، عضویت‌ها و حساب‌های زیادی داشته باشید که مدت‌هاست از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. بهتر است آن‌ها را حذف یا غیرفعال کنید. اگر از اپلیکیشن موفق به حذف یا غیرفعال‌سازی حساب خود نشدید، از سایت آن سرویس کمک بگیرید، مشکلتان را سرچ کنید یا از وب‌سایت‌هایی مانند این سایت استفاده کنید.

حساب‌های کاربری‌تان را در جایی ثبت کنید، هر ‌‌شش ماه یک‌بار نگاهی به آن‌ها بیاندازید و حساب‌های بلااستفاده را حذف کنید.

حواستان به کوکی‌ها باشد!

کوکی‌ها موظفند تا با ردیابی اطلاعات شما و ارائه آن به سرور سایت خود، تجربه راحت‌تری برایتان ایجاد کنند. اما گاهی این اطلاعات به اشخاص سوم مانند آژانس‌های تبلیغاتی، شرکت‌های بزرگ و … داده می‌شود.

تنظیمات مرورگر خود را بررسی کرده و در صورت امکان، دسترسی کوکی‌ها را به نحوی تعیین کنید که اطلاعات شما از دسترس اشخاص سوم خارج شود.

گزینه Block third-party cookies را فعال کنید.

ردپای دیجیتال یا سایه دیجیتال چیست؟ چطور می توان آن را مدیریت و محافظت کرد؟ چه کاربردی در مدیریت منابع انسانی دارد؟ مدیریت کوکی هامدیریت کوکی‌ها

نتیجه گیری

دیجیتال فوت پرینت، تصویری از شما و شخصیت شما در اینترنت است؛ در واقع ردپای دیجیتال، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد است از فعالیت‌ها، اعمال، مشارکت‌ها و ارتباطاتی که یک فرد، سازمان یا ارگان روی اینترنت یا دستگاه‌های دیجیتال دارد و قابل ردیابی است. نمی‌توان این تصویر را پاک کرد یا از اهمیت آن کم کرد، پس بهتر است آن را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

منبع: خبرگزاری علم وفناوری

بیشتر از اقتصاد دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
تنظیم‌گری مالیاتی سکوهای استریمینگ
آیا اروپا می‌تواند دموکراسی غرب را حفظ کند؟ فضای مجازی، ترامپ و نابودی دموکراسی
از فرصت انقلاب صنعتی چهارم بهره بگیریم
شهروندی دیجیتال راهکاری کارآمد در کاهش هزینه دولت
افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی به ۷.۴۵ درصد
کسب و کارهای الکترونیکی پتانسیل ویژه‌ای برای نوآوری و تطبیق‌پذیری دارند
بحران دیجیتال در روابط عمومی‌ها
نباید خود را گرفتار اقتصاد دیجیتال کنیم
اقتصاد دیجیتال در قاره سبز؛ فنلاند توسعه یافته ترین اقتصاد دیجیتال اروپا است
ظرفیت های بلاکچین در ایران برای مسئولان ناشناخته است
اعتمادسازی، راهکار ترویج رأی‌گیری اینترنتی در جهان- تجربه استونی
کدام بازار ساز خودکار (AMM) برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟
دفینتی (InternetComputer) امروز رسماً راه‌اندازی می‌شود
از تاسیس مدارس کسب و کار تا رسیدن به اقتصاد دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا