پیشنهاد سردبیرگزارشمتاورسهوش مصنوعی

از «قمار متاورس تا هوش مصنوعی»؛ پیش‌بینی‌های تکنولوژی در سال ۲۰۲۳

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در حالی که پیش‌بینی تکنولوژی سال آینده را باید مقداری با احتیاط به انجام رساند؛ با این حال نشانه‌هایی نیز درباره اتفاقات وجود دارد که در سال ۲۰۲۳ برای بخش تکنولوژی می‌تواند روی دهد. از جمله در زمینه هوش مصنوعی- که امسال نیز بازیگر بزرگی در روند تحولات تکنولوژیک بود-، یا در زمینه متاورس که به نظر می‌رسد حباب تبلیغاتی‌اش ترکیده. هم‌زمان در زمینه ورشکستگی ارزهای دیجیتال و کاهش گسترده مشاغل و جایگاه‌های شغلی در بخش فناوری نیز شاهد اتفاقاتی خواهیم بود.

«یورونیوز آینده» نگاهی انداخته به آن‌چه ممکن است در سال ۲۰۲۳ در بخش‌های تکنولوژی و ارزهای دیجیتال در انتظار باشد.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

تکنولوژی در سال ۲۰۲۳

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی امسال گام های بزرگی برداشته است، به خصوص با ربات انسان‌نمای چتی که از بنیاد OpenAI ایلان ماسک بیرون آمده و می‌تواند متن را بنا به خواسته و میل کاربر تولید یا حتی سانسور کند.

آجی چاودری، مدیر عامل و شریک ارشد در گروه مشاوره بوستون در این باره گفته که فکر می‌کند «حوزه‌ای که هم‌چنان شاهد پیشرفت‌های بزرگ در آن خواهیم بود، هوش مصنوعی است. به خصوص با این ربات که در آینده حتی قادر به نوشتن مقاله‌ هم خواهد بود و البته این کار را به خوبی هم انجام خواهد داد».

او البته خاطرنشان می‌کند که نیاز جهان به تخصص روزنامه‌نگاران هم‌چنان ادامه خواهد داشت، ولی به عنوان ابزاری برای تحقیق، این بات یک ابزار کاملاً شگفت‌انگیز به شمار می‌آید».

او در این زمینه می‌گوید که «بخش رسانه همواره جزو اولین صنایعی است که تحت تأثیر تکنولوژی‌های جدید قرار می‌گیرد و فکر می‌کنم که این روزها بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای واقعا در مورد خلاقیت و استعداد به فکر افتاده‌اند».

ولی هوش مصنوعی بر هر صنعتی تأثیر می‌گذارد، زیرا قابلیت‌های حل مشکل آن می‌تواند زمان کاوش در انبوه داده‌ها را تسریع کند و باعث شود بسیاری از تصمیمات تجاری ارزان‌تر گرفته شوند.

محتوی بیشتر از هوش‌مصنوعی:

قمار متاورس

سال گذشته، پس از اینکه مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت متا، از شرط‌بندی بزرگ خود در دنیای واقعیت مجازی پرده‌برداری کرد، تبلیغات و سروصدای زیادی در اطراف متاورس به راه افتاد، اما دستاورد کلی آن چیزی نبود که او انتظارش را می‌کشید.

در این فاصله سهام‌داران متا با اعتراض به تغییر روند کاری متا، از تمرکز آن بر روش‌های پرهزینه- که موجب کاهش بیش از ۶۵ درصدی سهام شرکت در سال گذشته و اخراج بیش از ۱۱۰۰۰ کارمند خود در ماه نوامبر شده- گلایه کرده‌اند.

چاودری در این زمینه می‌گوید که «فکر می‌کنم متاورس شرط بزرگی بود که بسیاری از افراد در بخش فناوری، به‌ویژه زاکربرگ، قصد انجام آن را داشتند. با این حال واقعیت در عرصه فناوری این است که اتفاقات و پیشرفت‌ها خیلی بیشتر از آنچه انتظارش را دارید طول می‌کشند. این امر در مورد متاورس متا هم صدق می‌کند، اما «یک دنیای مجازی شگفت‌انگیز دیگر» هم وجود دارد که مصرف‌کنندگان می‌توانند به آن‌جا بروند یا می توانند برای اهداف آموزشی و آموزشی از آنها استفاده کنند».

مشکلات اقتصادی غول‌های تکنولوژی

بحران اخراج کارکنان و کاهش مشاغل نه تنها متا، بلکه غول‌های فناوری دیگری از قبیل آمازون، توییتر و لیفت را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

به گفته چاودری، «بخش تکنولوژی آمریکا در آغاز در مواردی مانند استخدام از خودش بسیار جلو افتاد و به دستآوردهای بسیار زیادی دست یافت، با این حال در حال حاضر رشد و ارزش‌گذاری شروع به کاهش کرده و موجب کاهش مشاغل شده است».

او می‌گوید که به دلیل فشارهایی که بر اقتصاد آمریکا وارد شده، غول‌های تکنولوژی ناگهان متوجه شدند که بازارهایشان در حال کاهش است و از پس هزینه‌های کارکنان برنمی‌آیند، به همین دلیل تصیم به اخراج کارکنان خود گرفتند- و صادقانه بگویم افراد زیادی با این سرنوشت مواجه شدند».

با این حال این مساله می‌تواند فرصتی برای شرکت‌های فناوری کوچک‌تر یا شرکت‌های تخصصی تکنولوژی ایجاد کند تا دست به استخدام نیرو‌های متخصص غول‌های فناوری بزنند.

جنگی نیز که امسال در اوکراین رخ داد و موجب شوک اقتصادی، تورم افسارگسیخته و افزایش قیمت انرژی در اروپا شد، این قاره را به مراتب بیشتر از سایر نقاط جهان تحت تأثیر قرار داده است. این می‌تواند باعث کاهش تأمین مالی و سرمایه‌گذاری شده و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور شود.

نوآوری در زیست‌شناسی مصنوعی، محاسبات کوانتومی یا رباتیک هوش مصنوعی پیشرفته در پنج تا ۱۰ سال آینده بسیار عمیق‌تر از دو دهه گذشته خواهد بود. اما این استارت‌آپ‌ها برای این کار نیاز به بودجه دارند. به گفته چاودوری اگر اروپا نتواند این بودجه را تامین کند، از نظر نوآوری از آمریکا و چین عقب خواهد ماند.

رمزارزها

دوران چالش‌برانگیز اقتصادی بر قیمت ارزهای دیجیتال نیز در سال گذشته تأثیر گذاشت. این البته همه ماجرا نیست و این صنعت هم‌چنین سقوط چشمگیر سومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال FTX را هم به چشم دید- که توسط سام بانکمن فراید اداره می‎‌شد. این اتفاق در شرایطی روی داد که کل بازار کریپتو در سال جاری بیش از ۱.۴ تریلیون دلار (۱.۳ تریلیون یورو) از ارزش خود را به دلیل سقوط‌های متعدد انواع رمزارزهای مختلف از دست داده است.

سامانتا یاپ مشاور ارتباطات بین‌المللی که بر روی بلاک‌چین متمرکز است، ضمن اشاره به رشد اکوسیستم‌های چند زنجیره‌ای در سال گذشته می‌گوید که نکته امیدوارکننده در مورد رشد این اکوسیستم‌ها تمرکز آن‌ها بر تکنولوژی و اپلیکیشن‌های کاربردی است- که جالب‌ترین بخش در مورد صنعت رمزارزها می‌تواند باشد. به باور این فعال فضای کریپتو؛ با این حال زنده ماندن در موج سخت فشار به رمزارزها در سال آینده کار دشواری خواهد بود.

منبع: یورونیوز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

  • از «قمار متاورس تا هوش مصنوعی»؛ پیش‌بینی‌های تکنولوژی در سال ۲۰۲۳
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا