رباتیکهوش مصنوعی

ربات مجهز به هوش مصنوعی که راه رفتن خودرا با محیط سازگار می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

این ربات چهار پا شبیه سگی است که از روی شن و ماسه، سنگ و دیگر سطوح دشوار راه می‌رود، هرچه رو به جلو حرکت می‌کند، ربات گام خود را تنظیم کرده و بدون افتادن وسازگار با محیط، به راه خود ادامه می‌دهد. 

یک تیم تحقیق هوش مصنوعی که با دانشکده علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی همکاری می‌کند، به ربات یاد داد که چگونه در زمان واقعی با شرایط مختلف تنظیم شود. 

در داخل یک اتاق، محققان روغن را روی پلاستیک ریختند تا یک سطح نرم و صاف ایجاد کند. آنها تخته ها و موانع دیگر را انباشته کردند. هر بار، این ربات تعادل خود را بدست آورد، به  راه رفتن جلو ادامه داد.

جیتندرا مالک، استاد دانشگاه برکلی، گفت که این ربات یاد گرفته است که چگونه از طریق آزمون و خطا و از طریق اطلاعاتی که از محیط اطراف خود جمع می‌کند، سریع سازگار شود. این ربات که دید رایانه ای ندارد، از نحوه واکنش بدنش در سطوح مختلف می‌آموزد، روندی شبیه به روشی که انسان می‌آموزد. به عنوان مثال وقتی افراد از یک سطح سخت به ماسه منتقل می‌شوند، هنگامی که متوجه شود پای آنها در حال غرق شدن است، قدم‌های خود را تنظیم می‌کنند. 

محققان با استفاده از ترکیبی از دو تکنیک، ربات کنترل شده با هوش مصنوعی را در شبیه سازی رایانه‌ای آموزش دادند و دستگاه را قبل از آزمایش در دنیای واقعی در معرض انواع سطوح و شرایط طاقت فرسا قرار دادند. این تیم “پیشرفت AI” را “سازگاری سریع موتور” خوانده و خاطرنشان می‌کند “اولین سیستم کاملاً مبتنی بر یادگیری است که یک ربات پا را قادر می‌سازد با کاوش و تعامل با جهان از ابتدا با محیط خود سازگار شود.”

پیشرفت هوش مصنوعی می‌تواند عملکرد ربات‌هایی را که در عملیات جستجو و نجات استفاده می‌شوند و همچنین در خانه، جایی که ماشین‌ها باید از پله ها و اشیا other دیگر استفاده کنند، بهبود بخشد. این تحقیق همچنین می تواند در مورد شهرهای هوشمندی که از داده‌های زمان واقعی برای کاهش ترافیک و سایر شرایطی که می تواند مانع کیفیت زندگی یک ساکن شود استفاده شود.
به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، محققان هوش مصنوعی مجبور شدند نحوه آزمایش خود را تغییر دهند، زیرا آزمایشگاه بسته بود. آشیش کومار، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه UC Berkeley ، گفت که او این ربات را در خانه خود، در مسیرهای پیاده روی در منطقه خلیج و در یک محل ساخت و ساز نزدیک آزمایش کرده است.

کومار گفت: “این همان چیزی بود که به نوعی می توانستم پیدا کنم.” این ربات همچنین در طول آزمایش چندین بار شکست.

منبع: فتا
 

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا