خطرات فناوریهوش مصنوعی

اگر هوش مصنوعی مرتکب جرم شود، مجازاتش چه خواهد بود؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در آینده اگر هوش مصنوعی وارد زندگی ما شود، ادغام هوش مصنوعی در سیستم حقوقی یک احتمال قوی است

یکی از اهداف دنیای علم، تولید هوش مصنوعی است که فکر می کند، تصمیم می گیرد و حتی باهوش تر از انسان است. ولی این وضعیت نشان میدهد که هوش مصنوعی غیر قابل کنترل خواهد بود. پس اگر هوش مصنوعی مرتکب جرم شود چه کسی پاسخگو می‌شود؟

دکتر ظفر ایچر از دانشکده حقوق دانشگاه مرمره، در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی خودمختار زمانی که مستقل از انسان مرتکب جرم شود، مسئول شناخته می شود یا خیر، می گوید:”امروزه هوش مصنوعی خودآگاهی ندارد، بنابراین سطح هوشیاری برای درک تفاوت بین خوب و بد یا درست و غلط را ندارد. به نظر نمی رسد که هوش مصنوعی را در کوتاه مدت و میان مدت مسئول بدانیم. امروزه هیچ مبنای قانونی برای تلاش برای پاسخگویی به هوش مصنوعی وجود ندارد. اگر هوش مصنوعی فوق العاده وارد زندگی ما شود، ادغام هوش مصنوعی با سیستم حقوقی باید به عنوان یک احتمال قوی در نظر گرفته شود. در یک چنین حالتی، در کنار شناختن شخصیت هوش مصنوعی، ممکن است هوش مصنوعی حقوق و تعهداتی داشته باشد و مسئول اعمال خود باشد.”

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

معادل قانونی هوش مصنوعی چه خواهد بود؟

اگر هوش مصنوعی مرتکب جرم شود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ در اینجا مدل های شخصیتی پیشنهاد شده برای نسبت دادن به هوش مصنوعی در قانون را رده بندی میکنیم:

مدل رایج امروز: مدل نمایندگی غیر مستقیم

مدلی که می پذیرد هوش مصنوعی ماهیت انسانی ندارد و ابزاری بی گناه و بدون مسئولیت کیفری است. در یک جنایت ناشی از هوش مصنوعی، ممکن است مسئولیت یک شخص واقعی در پس زمینه باشد.

مدل احتمالی آینده: مدل پروکسی مصنوعی

بر اساس این مدل، هوش مصنوعی در وضعیت جانشین انسان دیده می شود. وکالت مصنوعی از نظر حقوق و مسئولیت به دستورات شخص حقیقی وابسته است. بنابراین بر اساس این مدل، مسئولیت همچنان بر عهده شخص هدایت کننده خواهد بود.

محتوی بیشتر از خطرات فناوری:

مدلی که احتمالاً در سناریوی مخوف پذیرفته می شود: مدل انسان مصنوعی

بحث برانگیزترین دیدگاه مدل مسئولیت مستقیم است که نشان می دهد هوش مصنوعی را می توان درست مانند انسان مجازات کرد. پذیرفته شده است که هوش مصنوعی که می تواند مانند یک انسان عمل کند، می تواند مسئول رفتار خود نیز باشد.

حال ببینیم، اگر هوش مصنوعی مجازات شود …

مقررات مربوط به مسئولیت کیفری هوش مصنوعی هنوز در دنیا وجود ندارد. یکی از موضوعات مورد بحث این است که اگر مسئولیت کیفری در آینده پذیرفته شود، هوش مصنوعی چه مجازاتی ممکن است دریافت کند.

در نظام سنتی، مجازات دارای اهداف پیشگیری و بهبود است. یعنی از یک طرف هدف این است که افراد مجازات را کاملا احساس کنند و دوباره مرتکب جرم نشوند و از طرف دیگر بازدارندگی در جامعه ایجاد شود. با این حال، هیچ یک از انواع مجازات با ویژگی‌های هوش مصنوعی سازگار نیست. به جای مجازات، می‌توان تدابیری برای رفع حالت خطرناک سیستم هوش مصنوعی در نظر گرفت. این اقدامات در نظام حقوقی ما اقدامات امنیتی نامیده می شود. در این راستا می توان با پیشنهادات جالبی مانند عدم به روز رسانی سیستم، کاهش نسخه نرم افزار، محدود کردن قابلیت‌های آن و قطع سیستم آن مواجه شد. البته همه این تحولات به معنای آغاز دوره جدیدی در بخش حقوقی خواهد بود.

منبع: تی‌آرتی نیوز

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا