اپلیکیشن و نرم افزار

تیک تاک؛ دغدغه امنیتی یا فاز جدید جنگ تجاری آمریکا علیه چین؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ممنوعیت قریب الوقوع عرضه دو نرم افزار پرطرفدار چینی در بازارهای دیجیتال آمریکا این شک را برانگیخته که واشنگتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳ آبان به بهانه حفظ اطلاعات کاربران آمریکایی به دنبال فشار بیشتر به پکن و جذب آراء رأی دهندگان است.

ویلبر رأس وزیر بازرگانی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که از یکشنبه آینده ۳۰ شهریور عرضه اپلیکیشن‌های ۲ شبکه اجتماعی چینی در اپ‌استورهای آمریکایی ممنوع خواهد شد.

این تصمیم به دلیل «نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی و امنیت ملی آمریکا» اتخاذ شده و انتشار اپلیکیشن‌های «ویچت» و «تیک تاک» در بازارهای دیجیتال آمریکا ممنوع خواهد شد. این ممنوعیت‌ها تنها شامل به روزرسانی‌ها و بارگذاری‌های جدید شده و شدت آن کمتر از آن چیزی است که پیش بینی می‌شد.

تیک تاک ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی دارد که بخشی عمده‌ای از آنان را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند. وی چت نیز حدودن ۱۹ میلیون کاربر فعال در آمریکا دارد که از میان آنان می‌توان به دانشجویان چینی و چینی‌های مقیم آمریکا اشاره کرد.

فرمان اجرایی ۶ اوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنای این تصمیم وزارت بازرگانی بود که بر اساس آن انجام هرگونه معامله شرکت‌های آمریکایی با ۲ شرکت «تنسنت» مالک ویچت و «بایت دنس» مالک تیک تاک باید ظرف ۴۵ روز متوقف شود.

ترامپ مالک تیک تاک را تحت فشار قرار داده تا فعالیت این نرم افزار در ایالات متحده را به یک شرکت آمریکایی بفروشد.

ویلبر رأس وزیر بازرگانی آمریکا در بیانیه خود و در توجیه هدف قرار دادن این دو نرم افزار آورده است: ما اقدام چشمگیری برای مبارزه با جمع آوری اطلاعات شخصی اتباع آمریکایی به دست چین انجام دادیم.

این اقدام، تازه‌ترین تصمیم دولت ترامپ برای مقابله با افزایش قدرت چین است. دولت ترامپ از آغاز فعالیت خود به جنگ تجاری با چین روی آورد، تعرفه‌های سنگینی بر واردات کالا از آن کشور وضع کرد، جلوی ادغام شرکت‌های چینی و آمریکایی را گرفت و فعالیت غول‌های چینی مانند شرکت مخابراتی هوآوی را محدود کرد.

هکرهای چینی نیز متهم شده‌اند که به مراکز داده آمریکا رخنه کرده و اطلاعات آنها را سرقت کرده‌اند.

گر چه آمار مؤسسات افکارسنجی نشان از تأثیر شدید شیوع کرونا در کاهش مقبولیت چین در میان آمریکایی ها دارند، با این حال اختلال ارتباطی ناشی از کاهش کیفیت خدمات این دو اپ چینی می‌تواند تأثیر منفی در سوگیری سیاسی کاربران آمریکایی داشته و احتمال شکست ترامپ در انتخابات آتی را افزایش دهد.

به دنبال اختلافات چین و آمریکا بر سر مسائلی همچون مالکیت معنوی و انتقال فناوری، دولت ترامپ بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار تعرفه بر کالاهای چینی وضع کرده است.

دولت ترامپ از آغاز فعالیت خود به جنگ تجاری با چین روی آورد و تعرفه‌های سنگینی بر واردات کالا از آن کشور وضع کرد. این اقدام،  تازه‌ترین تصمیم دولت ترامپ برای مقابله با افزایش قدرت چین است.

منع فعالیت دو اپلیکیشن تیک تاک و وی چت تازه‌ترین تصمیم دولت ترامپ برای مقابله با افزایش قدرت چین است.

سازمان تجارت جهانی به تازگی برای نخستین بار اعلام کرد که بر اساس قوانین این نهاد بین‌المللی، تعرفه‌های دولت ترامپ علیه کالاهای چینی غیرقانونی است. این سازمان، اعلام کرد که آمریکا نتوانسته علت وضع تعرفه علیه کالاهای چینی را توجیه کند.

منبع: ایرنا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: تیک تاک و ۵۸ اپ چینی برای همیشه در هند فیلتر شدند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا