کلان داده

تحلیل و کاربرد کلان داده (Big Data) چیست؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در دنیای امروز، کلان داده (Big Data) و تحلیل آن به یکی از ابزارهای بی‌نظیر تبدیل شده است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا در داده‌های خود به دنبال الگوها، روندها و اطلاعات مفید دیگر بگردند.

کلان داده (Big Data) یک اصطلاح است که به حجم عظیم داده‌های ساختار یافته و بدون ساختار اشاره دارد که روزانه در یک کسب و کار جمع‌آوری می‌شود. اما مهم‌تر حجم داده‌ها، کاری است که سازمان‌ها می‌توانند با آن‌ها انجام دهند. به طور خلاصه کلان‌داده‌ها می‌توانند برای تحلیل و درک بهتر تصمیمات و حرکات استراتژیک کسب‌وکار استفاده شوند. در این مقاله قصد داریم ابتدا تعریف کوتاهی برای مفهوم کلان‌داده یا همان بیگ‌دیتا را در حوزه دیتا ماینینگ ارائه دهیم، چرایی اهمیت آن را بررسی کنیم و در نهایت کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف را ذکر کنیم. با ما همراه باشید.  

کلان داده (Big Data) چیست؟

در پاسخ به سؤال کلان داده (Big Data) چیست؟ باید گفت کلان داده به مجموعه‌های گسترده و متنوع داده‌ها اشاره دارد که به طور روزافزون رشد می‌کنند. کلان‌داده می‌تواند ساختار یافته (غالباً عددی، به راحتی قالب‌بندی و ذخیره‌سازی شده) یا بدون ساختار (شکل آزادتر، کمتر قابل اندازه‌گیری) باشد. تقریباً تمام بخش‌های یک شرکت می‌تواند از یافته‌های به دست آمده تحلیل بیگ‌دیتا استفاده کند، اما مدیریت نامرتبی و نویز آن ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند.  

این داده‌ها از منابع مختلفی مانند رسانه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، پرسش‌نامه‌ها، خریدهای آنلاین محصولات و ثبت‌نام‌های الکترونیکی جمع‌آوری می‌شوند و بیشتر در پایگاه‌های داده کامپیوتری ذخیره می‌شود. در نهایت هم با استفاده از نرم‌افزارهای به‌طور مخصوص مدیریت بیگ‌دیتا تجزیه و تحلیل می‌شود و اطلاعات مفید از آن‌ها استخراج می‌شود.  

چرا کلان داده (Big Data) مهم است؟

در دنیای امروز، کلان داده (Big Data) و تحلیل آن به یکی از ابزارهای بی‌نظیر تبدیل شده است که سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا در داده‌های خود به دنبال الگوها، روندها  و اطلاعات مفید دیگر بگردند. اما چرا داده بزرگ اینقدر اهمیت دارد؟  

تصمیم‌گیری بهتر

با تحلیل کلان داده‌ها، سازمان‌ها قادرند تصمیمات بهتری بگیرند. اطلاعات به دست آمده از این داده‌ها، امکان ارائه راهنمایی‌های دقیق‌تر و به‌موقع برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را فراهم می‌کند.

رقابت و نوآوری

سازمان‌هایی که به درستی از بیگ‌دیتا استفاده می‌کنند، توانایی رقابت در بازارهای پر رقابت را دارند. این داده‌ها نقش کلیدی در پیشبرد نوآوری دارند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که با ارائه محصولات و خدمات متناسب با نیازهای مشتریان، جلب و حفظ مشتریان را تسهیل کنند.

پیش‌بینی و پیشگیری

تحلیل بیگ‌دیتا به سازمان‌ها این قابلیت را می‌دهد که الگوها و روندهای محتمل را پیش‌بینی کنند. این پیش‌بینی‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که به صورت پیشگیرانه در مقابل مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است پیش آیند، اقدام کنند.

ارتقاء تجربه مشتری

با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، سازمان‌ها قادرند تا تجربه مشتریان خود را بهبود بخشند. شناخت دقیق از نیازها و ترجیحات مشتریان به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که خدمات و محصولات خود را به گونه‌ای طراحی کنند که با انتظارات مشتریان هماهنگ باشد.

از این رو، داده بزرگ نه تنها به عنوان یک منبع اطلاعاتی حجیم بلکه به عنوان یک ابزار استراتژیک برای بهبود عملکرد سازمانی و افزایش توان رقابتی در بازارها شناخته می‌شود.

در ادامه چند نمونه از کاربردهای بیگ‌دیتا در حوزه‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم.

کاربردهای بیگ‌دیتا

۱- بهداشت

تجزیه و تحلیل بیگ‌دیتا به سازمان‌های بهداشتی کمک می‌کند تا بیماری‌های را بهتر تشخیص دهند، بیماران را بهتر درمان کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و جان‌های زیادی را نجات دهند. به طور خلاصه با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌های بیمار، ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌توانند الگوها و روندهایی را شناسایی کنند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری بهتر در مورد مراقبت از بیماران کمک می‌کند.

۲- خرده‌فروشی

خرده‌فروشان از بیگ‌دیتا برای بهبود تجربه مشتری، بهینه‌سازی قیمت‌گذاری و افزایش فروش استفاده می‌کنند. با تجزیه و تحلیل داده مشتری، خرده‌فروشان می‌توانند الگوهای خرید و علایق مشتریان را شناسایی کنند که به آن‌ها در سفارشی کردن تلاش‌های بازاریابی و پیشنهاد محصولات کمک می‌کند.

۳- مالی

نهادهای مالی از بیگ‌دیتا برای شناسایی کلاهبرداری، مدیریت ریسک و بهبود خدمات مشتری استفاده می‌کنند. با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده‌های معاملاتی، بانک‌ها و سایر نهادهای مالی می‌توانند الگوها و روندهایی را شناسایی کنند که به آنها در تصمیم‌گیری درباره وام‌دهی و سرمایه‌گذاری بهتر کمک می‌کند.

۴- تولید

تولیدکنندگان از کلان‌داده برای بهبود کنترل کیفیت، کاهش ضایعات و افزایش کارایی استفاده می‌کنند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها از حسگرها و منابع دیگر، تولیدکنندگان می‌توانند مشکلات بالقوه را قبل از وقوع شناسایی کنند که به آن‌ها در جلوگیری از توقف هزینه‌بر و تعمیرات کمک می‌کند.

۵- حمل‌ونقل

شرکت‌های حمل‌ونقل از بیگ‌دیتا برای بهینه‌سازی مسیرها، کاهش مصرف سوخت و بهبود ایمنی استفاده می‌کنند. با تجزیه و تحلیل داده‌ها از دستگاه‌های GPS و منابع دیگر، شرکت‌های حمل‌ونقل می‌توانند الگوها و روندهایی را شناسایی کنند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری درباره مسیردهی و برنامه‌ریزی بهتر کمک می‌کند.

۶- بازاریابی

بیگ‌دیتا به بازاریابان کمک می‌کند تا کمپین‌های خود را بهینه‌سازی کنند و ارتباط با مشتری را بهبود بخشند. با تجزیه و تحلیل داده مشتری، بازاریابان می‌توانند پترن‌های خرید مشتریان را شناسایی کنند که به آن‌ها در سفارشی کردن تلاش‌های بازاریابی و پیشنهاد محصولات کمک می‌کند.

۷- آموزش

بیگ‌دیتا به آموزشگاه‌ها کمک می‌کند تا نتایج دانش‌آموزان را بهبود بخشند و آموزش‌ها را شخصی‌سازی کنند. با تجزیه و تحلیل داده دانش‌آموزان، آموزشگاه‌ها می‌توانند مواردی را شناسایی کنند که دانش‌آموزان در آن‌ها دچار مشکل هستند و مداخلات هدفمند برای کمک به آن‌ها در موفقیت ارائه دهند.

سخن پایانی

به طور خلاصه بیگ‌دیتا در حال تغییر روش‌های عمل و رقابت سازمان‌ها است. با تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده، سازمان‌ها می‌توانند به تجربیاتی دست پیدا کنند که به تصمیمات بهتر و حرکات استراتژیک در کسب‌وکار منجر می‌شود. از بهداشت تا خرده‌فروشی، از مالی تا تولید و از حمل‌ونقل تا لجستیک، بیگ‌یتا یا کلان داده برای پیشبرد نوآورانه و بهبود نتایج کسب‌وکار استفاده می‌شود.

منبع: ویستاسامانه‌آسا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا