کیفیت ۴.۰ در انقلاب صنعتی چهارم
کیفیت ۴.۰ یک شاخه از صنعت۴.۰ است که بعنوان چهارمین انقلاب صنعتی نیز از آن یاد میشود. صنعت ۴ روند استفاده از اتوماسیون اضافی و تبادل داده در فناوریها برای تولید است.
به تغییرات سریع فناوری، صنایع و الگوهای اجتماعی و عملیاتی که در طی قرن ۲۱ به منظور افزایش اتصالهای متقابل و اتوماسیون هوشمند فراگیر شدهاست، اشاره دارد.
این لغت برای اولین بار توسط بنیانگذار و مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد، کلاوس شواب استفاده شد. او ادعا میکند که این تغییراتی که شاهدش هستیم فراتر از پیشرفتهایی در زمینه بهینهسازی است و تحولی را در سرمایهداری صنعتی نشان میدهد. بخشی از این تغییرات صنعتی حاصل بهکارگیری فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، ویرایش ژن تا رباتیک پیشرفته است. این فناوریها مرز بین دنیای فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیکی را از بین میبرد.
در همین دوران، تغییراتی بنیادی در زمینه چگونگی تولید و عملکرد زنجیره عرضه از طریق اتوماسیون فرآیندهای تولید سنتی و روشهای صنعتی، استفاده از فناوریهای مدرن هوشمند، ارتباطات گسترده ماشین به ماشین و اینترنت اشیا رخ دادهاست. این یکپارچه سازی اتوماسیون را افزایش داده، ارتباطات و خودنظاری را بهبود داده و استفاده از ماشینهای هوشمندی که بتوانند مسائل را بدون دخالت انسان تحلیل و شناسایی کنند را تسهیل کردهاست.
این انقلاب همچنین نمایانگر یک تغییر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که ما را از دوره دیجیتال اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل قرن ۲۰ام به دوره اتصالات تعبیه شده میبرد که بوسیله رایج بودن استفاده فناوری در جامعه شناسایی میشود. این تغییرات درک ما دنیای اطرافمان را تغییر میدهد.
Quality 4.0
کیفیت ۴.۰ یک شاخه از صنعت۴.۰ است که بعنوان چهارمین انقلاب صنعتی نیز از آن یاد میشود. صنعت ۴ روند استفاده از اتوماسیون اضافی و تبادل داده در فناوریها برای تولید است.
این انقلاب شامل capaba- bilities مانند اینترنت اشیاء (IOT)، پردازش ابری، یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و چاپ سهبعدی است.
کیفیت۴.۰ شیوههای مدیریت کیفیت را با فناوریهای صنعت ۴.۰ تراز میکند. کیفیت ۴.۰ جایگزین روشهای سنتی در مدیریت کیفیت نمیباشد درعوض این روشها را که شامل تهیه استراتژیها برای مدیریت کیفیت است را تقویت و بهینه میکند.
اهداف انقلاب صنعتی چهارم و تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر کسب و کار در ادامه بیان شده است. نسل چهارم صنعت یا همان انقلاب صنعتی چهارم یکی از رایجترین موضوعات در بین جلسات دانشگاهی و اجتماعات صنعتی در اتحادیه اروپا مخصوصا آلمان است. اهداف اصلی این انقلاب عبارتند از:
۱ – دسترس پذیری و قابلیت استفاده از اینترنت و اینترنت اشیا
۲ – یکپارچگی و انسجام فرآیندهای فنی و فرآیندهای کسب و کار در شرکتها
۳ – نگاشت و تحریر دیجیتالی و مجازی سازی جهان واقعی
۴ – گسترش کارخانههای هوشمند شامل تولیدات صنعتی هوشمند و محصولات هوشمند
چالشها و راهکارهای پیادهسازی صنعت نسل ۴ در خطوط تولید کشور
چالش های اجرای صنعت نسل ۴ در خطوط فعلی کشور
صنعت کشور علاوه بر چالشهایی همچون هزینههای بالای تولید، عدم تطابق قوانین با رویکرد حمایت از تولید و موارد مشابه دیگر، با هجوم فزایندهی شرکتهای خارجی جویای بازارهای جدید و عدم وجود شرایط لازم برای رقابت با محصولات خارجی مواجه است. لذا لزوم ایجاد توان رقابت در چنین بازاری نیاز به نوسازی اکثر صنایع کشور برای افزایش کیفیت طراحی و ساخت محصولات را اجتناب ناپذیر نموده و نقش راهبردی و تعیین کنندهی اتوماسیون صنعتی در باقی ماندن تولیدکنندگان ایرانی در عرصهی رقابت را بیش از پیش نمایان میسازد. از این دیدگاه، فناوری اتوماسیون به دلیل اهمیت آن در رقابتپذیر ساختن تولید در همهی رشتههای صنعتی، جایگاه ویژهای پیدا کرده و امید است با حمایتهای نهادهای تأثیرگذار، متخصصان این حوزه بتوانند وظایف خود را در راستای تقویت صنعت کشور به بهترین شکل انجام دهند.
مشکلات خطوط تولید فعلی
خطوط تولید فعلی کشور با توجه به حجم تولید خود بعضاً دچار معضلات متعددی هستند. در این پژوهش سعی بر آن است که به یکی از این مشکلات پرداخته شود و راه حلی برای آن مطرح گردد. از جملهی این مشکلات میتوان به نبود سیستمی منظم و مدون جهت ثبت مستندات مهم در تمام مراحل تولید اشاره کرد که عبارتند از:
- بینظمی در انبار قطعات اولیه
- مشکلات عیب یابی و یافتن موارد دخیل در خرابی محصولات
- صرف زمان طولانی بررسی شناسنامه محصولات و یا نبود شناسنامه محصول
- زمانبر بودن پیگیری سفارشات برون سپاری با روشهای معمول
هوشمند سازی خطوط تولید
در هر کارخانه پیادهسازی سیستم هوشمند موجب بالارفتن میزان آگاهی مسئولین از روند تولیدات و مشکلات موجود میشود. با در نظر گرفتن خطاهای پیش آمده در حین تولید و گرفتن بازخورد از مشتریان می توان دائما تولید را بهینه کرد و در نهایت به محصول مطلوب مشتری رسید، که در برندسازی یک مجموعه از مهمترین عوامل است، چرا که در این سیستم ارتباط با مشتریان به صورت گسترده ایجاد می شود و با بازخوردهای آنان فرآیند تولید اصلاح شده و کیفیت محصول ارتقاء پیدا می کند. در این سیستم تمامی اطلاعات برای هر محصول در دیتابیس ذخیره میگردد.
اینترنت اشیاء IOT
اینترنت اشیاء یک چهارچوب نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بیسیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است.
مزایای اینترنت اشیا برای سازمانها
اینترنت اشیا مزایای متعددی را برای سازمانها ارائه میدهد. برخی از مزایا مربوط به صنعت است و برخی در صنایع مختلف قابل اجرا است. برخی از مزایای متداول اینترنت اشیا برای کسب و کارها عبارت است از:
- نظارت بر فرایندهای کلی کسب و کار آنها
- بهبود تجربه مشتری (CX).
- صرفه جویی در وقت و هزینه.
- افزایش بهرهوری کارکنان.
- ادغام و تطبیق مدلهای تجاری
کاربردهای اینترنت اشیا (IoT)
بدون شک، قدرت اصلی اینترنت اشیا تأثیر بالایی است که در جنبههای مختلف زندگی روزمره و رفتار کاربران بالقوه میتواند داشته باشد. از دیدگاه یک کاربر، کاربردهای IoT در هر دو زمینه کسبوکار و زندگی شخصی قابل مشاهده خواهد بود. در زمینه کاربردهای روزمره و شخصی، راحتی در سبک زندگی، سلامت، یادگیری پیشرفته، سرگرمی، کاهش هزینههای انرژی تنها برخی از سناریوهای کاربردی ممکن است که چهارچوب جدید نقش مهمی در آیندهای نزدیک دارد. بهطور مشابه، از منظر کاربران کسب و کار، تسهیل مواردی نظیر اتوماسیون و تولید صنعتی، تدارکات، مدیریت کسب و کار / فرآیند، کاربردهای پزشکی، حوزه سلامت، امنیت و حمل و نقل هوشمند مردم و کالاها قابل مشاهده است.
Forrester در گزارشی، دو فرصت کلیدی در زمینهی اینترنت اشیا معرفی نموده است:
- محصولات هوشمند: بهرهبرداری شرکتها از ویژگیهای مدرن IoT و در محصولات هوشمند و ایجاد تجربههای جدید برای کاربران
- هوشمندی کسب و کار: بهرهبرداری شرکتها از اینترنت اشیا جهت افزایش بهرهوری اطلاعاتی و عملیاتی
رهگیری محصول در خط تولید
هرگونه نظارت و پردازش اطلاعات قطعات و مواد اولیه در خط تولید از ابتداییترین مراحل تولید تا آخرین مرحله و انبارداری محصول نهایی را رهگیری محصول در خط تولید مینامند. استفاده از بارکد جهت ردیابی فرآیندهای تولید، یکی از ملزومات اصلی در صنایع تولیدی است. با استفاده از این تکنولوژی میتوان شماره شناسایی منحصر به فرد جهت متمایز نمودن کالاها از یکدیگر اختصاص داد.
انواع روشهای رهگیری محصول
پیش از ظهور فناوریهای نوین و ورود تجهیزات دیجیتال به صنایع تولیدی، رهگیری محصول در خطوط تولید به شیوه کاملا سنتی انجام میگرفت. بدین صورت که برای هر محصول در هر مرحله از تولید با استقاده از فرمهای کاغذی طراحی و استفاده میشد. در این میان زمان زیادی از هر اپراتور تنها صرف تکمیل مستندات میشد. علاوه بر این نگارش دستی زمینه بروز خطا را فراهم میآورد. این مشکلات با گذشت زمان، افزایش تولید و انباشت فرمهای کاغذی تشدید میشد.
اجزای تشکیل دهنده سیستم رهگیری محصول مبتنی بر بارکد
همانطور که گفته شد، در این پژوهش اقدام به طراحی یک سیستم جامع رهگیری محصول مبتنی بر بارکد خواهیم کرد. اجزای تشکیل دهنده این سیستم عبارت اند از:
- سیستم سفارش تولید
- سیستم کنترل تولید
- سیستم کنترل کیفیت
- سیستم ارتباط با انبار
- سیستم انبار داری
- سیستم خدمات پس از فروش
منبع: مکبا