فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

افزایش سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی برای نفوذ بیشتر در سال ۲۰۲۴

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگر ۲۰۲۳ برای صنعت تکنولوژی، سال چت‌بات‌های هوش مصنوعی بود، ۲۰۲۴ برای این صنعت سال نفوذ به عمق هوش مصنوعی و سنجش پتانسیل‌های آن خواهد بود. ممکن است این روند چندان هیجان‌انگیز به نظر نرسد، اما پشت درهای بسته شرکت‌های تکنولوژی، ده‌ها میلیارد دلار به سرعت روانه صنعت هوش مصنوعی می‌شوند. از آمازون گرفته تا متا، غول‌های تکنولوژی مشغول نوسازی مراکز داده خود برای پشتیبانی از هوش مصنوعی هستند.

 این شرکت‌ها در حالی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در تاسیسات جدید انجام می‌دهند که حتی کشورهایی مانند عربستان سعودی هم برای ساخت ابرکامپیوترهای ویژه هوش مصنوعی با کشورهای دیگر در رقابت هستند. به نظر می‌رسد تقریبا هر کسی که در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کند یا سرمایه بزرگی دارد، مشتاق ورود به عرصه‌ای است که به عقیده بسیاری شور و هیجان آن می‌تواند تا سال‌ها ادامه داشته باشد.

در اواخر ماه گذشته میلادی مایکروسافت، متا و آلفابت‌(شرکت مادر گوگل) از مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ۳۲ میلیارد دلاری خودشان روی مراکز داده و دیگر بخش‌های مرتبط، تنها در فصل اول سال جاری میلادی پرده برداشتند. تمام این شرکت‌ها در تماس با سهامداران خود اعلام کرده‌اند که هیچ قصدی برای کاهش سرمایه‌گذاری‌شان روی هوش مصنوعی ندارند.

در واضح‌ترین نشانه از اینکه چطور هوش مصنوعی به داستانی جذاب درباره ایجاد یک زیرساخت تکنولوژی عظیم تبدیل شده است، متا اعلام کرد که باید میلیاردها دلار بیشتر از آنچه قبلا اشاره کرده بود، برای تراشه‌ها و مراکز داده ویژه هوش مصنوعی هزینه کند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در تماس با سهامداران اعلام کرد: «فکر می‌کنم حرکت به این سمت منطقی و درست است و ما می‌خواهیم این کار را بکنیم.»

بیشتر بخوانیم: پنج ارکان اصلی تحول دیجیتال موفق

این هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های چشمگیر، نشان از حکایتی قدیمی در سیلیکون‌ولی دارند: افرادی که در جریان تب طلا* در کالیفرنیا بیشترین ثروت را به دست آوردند، معدنچیان و جویندگان طلا نبودند؛ بلکه آنهایی بودند که بیل می‌فروختند. بی‌شک شرکت انویدیا که فروش تراشه‌هایش در سال گذشته میلادی بیش از سه برابر شده، بدیهی‌ترین برنده صنعت هوش مصنوعی است.

این سرمایه‌ای که در صنعت تکنولوژی صرف پشتیبانی از هوش مصنوعی می‌شود، یادآور الگوهای سرمایه‌گذاری در زمان رونق دات‌کام در دهه ۱۹۹۰ است که به دنبال رشد سریع شرکت‌های اینترنتی اتفاق افتاد. با وجود تمام شور و هیجانی که درباره مرورگرهای وب و وب‌سایت‌های نوظهور تجارت الکترونیکی وجود داشت، شرکت‌هایی که درآمد واقعی داشتند غول‌های نرم‌افزاری مانند مایکروسافت و اوراکل، شرکت تراشه‌ساز اینتل و شرکت سیسکو سیستمز بودند که ابزاری را می‌ساختند که آن شبکه‌های کامپیوتری جدید را به یکدیگر متصل می‌کردند.

با این حال اما رایانش ابری نوآوری و ابتکار تازه‌ای با خودش آورده است: از آنجا که اغلب استارت‌آپ‌ها و حتی شرکت‌های بزرگ از دیگر صنایع با ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری قرارداد می‌بندند تا میزبانی شبکه‌هایشان را به عهده بگیرند، حالا بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت تکنولوژی به امید جذب مشتریان جدید، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه می‌کنند. طبق اعلام گوگل، بیشترین هزینه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت که صرف ساخت و تجهیز مراکز داده می‌شود، در سه ماهه اول امسال تقریبا دو برابر شده است. در همین زمان، هزینه‌های سرمایه‌گذاری مایکروسافت ۲۲ درصد افزایش داشت و انتظار می‌رود هزینه‌های سرمایه‌گذاری آمازون هم اضافه شده باشد.

بیشتر بخوانیم: افزایش بهره‌وری کسب‌وکار با دوقلوهای دیجیتال سازمانی (DTO)

سرمایه‌گذاری متا در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴

سهامداران متا از زاکربرگ ناراضی بودند و بعد از تماس او، قیمت سهام شرکتش را بیش از ۱۶ درصد کاهش دادند. اما زاکربرگ که همین چند سال پیش به خاطر زیاده‌روی در هزینه‌های برنامه‌ریزی‌شده روی واقعیت افزوده و مجازی مورد سرزنش سهامداران قرار گرفت، درباره سرمایه‌ای که شرکتش به حوزه هوش مصنوعی تزریق می‌کند، مصر و جدی است. او با تاکید بر اینکه باید در این زمینه احتمالا سال‌ها صبر و شکیبایی به خرج داد، گفت: «خوش‌بینی و بلندپروازی‌های ما کمی بیشتر هم شده است.»

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴

سرمایه‌داران مایکروسافت، اما هیچ مشکلی با تحمل هزینه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت نداشتند. مایکروسافت تنها شرکت بزرگ تکنولوژی است که جزئیات مالی مربوط به کسب‌و‌کار هوش مولد خود‌ را گزارش می‌کند؛ کسب‌و‌کاری که طبق اعلام این شرکت، بیش از یک‌پنجم رشد تجارت رایانش ابری آن را جلو برده است. تحلیلگران تخمین زده‌اند که این مبلغ در طول سه ماهه اول امسال به یک میلیارد دلار رسیده باشد.

مایکروسافت با تاکید بر ادامه ساخت مراکز داده، اعلام کرد که کسب‌و‌کار هوش مولدش حتی می‌توانست بزرگ‌تر هم باشد، در صورتی که این شرکت مراکز داده کافی برای پاسخگویی به تقاضای آن در اختیار داشت. سرمایه‌گذاری‌های مربوط به هوش مصنوعی هاله‌ای دور محصول اصلی رایانش ابری مایکروسافت، یعنی Azure، ایجاد می‌کند که به آن برای جذب مشتریان جدید کمک می‌کند.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفت: «تقریبا برای هر کسی که هر پروژه‌ای در زمینه هوش مصنوعی انجام می‌دهد، Azure تبدیل به سوپاپ اطمینان شده است.

بیشتر بخوانیم: تولید دیجیتال؛ تعریف و نمونه‌ها

سرمایه‌گذاری غول‌های دیگر فناوری در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴

گوگل هم اعلام کرده است که فروش بخش رایانش ابری این شرکت رشد ۲۸ درصدی داشته که شامل رونق ناشی از هوش مصنوعی آن بوده است.

در اوایل ماه جاری اندی جیسی، مدیرعامل آمازون، در نامه‌ای به سهامداران این شرکت اعلام کرد که بیشترین توجه معطوف کاربردهای هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی است، اما فرصت‌های مربوط به اقدامات فنی، زیرساخت و داده بسیار بزرگ هستند و مغفول مانده‌اند.

او با تاکید بر اینکه تراشه‌های هوش مصنوعی با کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد، کلید اقدامات آمازون در جهت توسعه تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خودش به حساب می‌آیند، گفت: «راه‌حل کلیدی تراشه، درون آن نهفته است.»

نیازها و تقاضاهای زیرساختی هوش مصنوعی

به‌طور کلی نیازها و تقاضاهای زیرساختی در دو دسته قرار می‌گیرند.

دسته اول مربوط به ساخت بزرگ‌ترین الگوهای پیشرفته است که بعضی از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی می‌گویند که به زودی برای هر دور جذب سرمایه جدید ممکن است به یک میلیارد دلار برسد. مدیران ارشد معتقدند که توانایی کار روی توسعه سیستم‌های پیشرفته، چه به‌طور مستقیم یا با همراهی شرکا، برای باقی ماندن در خط مقدم رقابت هوش مصنوعی ضروری بوده است.

دسته بعدی مربوط به چیزی به نام استنباط، یا پرس و جو درباره الگوهای هوش مصنوعی برای استفاده واقعی از آنهاست که می‌تواند شامل استفاده مشتریان از سیستم‌ها باشد، مانند بیمه‌گری که از هوش مصنوعی مولد کمک می‌گیرد تا شکایت یک مشتری را خلاصه کند، یا خود شرکت‌های هوش مصنوعی به‌طور مستقیم از آن در محصولاتشان بهره می‌گیرند، همان‌طور که متا اخیرا یک دستیار چت‌بات را در فیس‌بوک و اینستاگرام یکپارچه کرد. البته این کار گران تمام می‌شود.

ساخت و تجهیز مراکز داده، فرآیندی زمان‌بر است. تراشه‌ها با کمبود عرضه مواجه هستند و ساخت آنها پرهزینه است. سوزان لی، مدیر ارشد مالی متا، با تاکید بر زمان‌بر بودن این فرآیندها و نتیجه‌بخشی آنها در بلندمدت، معتقد است که این شرکت مشغول ساخت تجهیزاتی با قابلیت اصلاح و تغییر است. متا می‌خواهد در صورتی که معلوم شود آینده دقیقا همان چیزی نیست که پیش‌بینی می‌کند، بتواند فضا را برای تغییر نحوه استفاده‌اش از زیرساخت‌ها عوض کند.

*اشاره به خبر کشف یک معدن طلا در کالیفرنیا دارد که باعث شد کارگران معدن به آنجا هجوم ببرند.

منبع: دنیای اقتصاد از نیویورک‌تایمز

بیشتر بخوانیم: پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق

  • افزایش سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی برای نفوذ بیشتر در سال ۲۰۲۴
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا