حکمرانی و فناوریمقالات تحول دیجیتال

دستاوردهای ۵ سال اخیر تحول دیجیتال در صنعت ترکیه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با بسترهای لازم برای تحول دیجیتالی در صنعت و امور مالی و بازرگانی ترکیه در دوره ۵ ساله اخیر، سهم صنعت تولید از تولید ناخالص داخلی (GDP) از ۱۸.۳ درصد به ۲۲.۱ درصد و صادرات کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲۴۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

اهم دستاوردهای برنامه راهبرد فناوری و صنعتی ترکیه در ۵ سال اخیر از سال ۲۰۱۹ میلادی الی ۲۰۲۳ میلادی که در چارچوب تحول دیجیتال و صنعتی فناوری محور در این کشور شکل گرفته و از سوی دولت مورد حمایت همه جانبه قرار گرفته است به شرح ذیل می‌باشد:

طبق این برنامه، در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد محصولات صنعتی که از سوی دولت جهت تولید در داخل حمایت می‌شد ۵۰ محصول بود که قرار است در سال جاری به ۶۰ محصول، در سال ۲۰۲۵ به ۷۰ و در سال ۲۰۲۶ میلادی به ۸۰ محصول صنعتی برسد.

بر اساس این راهبرد، بسترهای لازم برای تحول دیجیتالی در بخشهای صنعتی ، امور مالی و بازرگانی و فن آوری‌های ۵G ، زندگی هوشمند و محصولات و تکنولوژیهای سالم، ماشین آلات سیار و تکنولوژیهای وابسته و استراتژی استفاده از هوش مصنوعی ملی در ترکیه فراهم شود.

بیشتر بخوانیم: پنج ارکان اصلی تحول دیجیتال موفق

در این دوره ۵ ساله، سهم صنعت تولید از تولید ناخالص داخلی (GDP) از ۱۸.۳ درصد به ۲۲.۱ درصد افزایش یافت. صادرات کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲۴۱ میلیارد دلار رسید که از هدف ۲۱۰ میلیارد دلاری سال  2030  نیز فراتر رفته است.

تعداد یونیکورن‌های (استارت‌آپ‌های فناوری با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) ترکیه که «Turcorn»  نیز نامیده می‌شوند، به ۷ مورد افزایش یافته و سرمایه‌گذاری سالانه در کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵ میلیارد دلار بالغ شد.

در چارچوب برنامه استراتژی‌های تکنولوژیک و صنعتی ۵ سال اخیر ، پروژه‌های مختلفی از فناوری پیشرفته تا تحول دیجیتال، از سرمایه انسانی تا زیرساخت در ترکیه انجام شد. در سال گذشته، اولین تحویل خودروی ملی به نام  TOGG که از مهمترین موضوعات تحت عنوان “فناوری بالا و نوآوری” است، انجام شد.

به منظور تقویت زیرساخت های برق رسانی در استفاده از خودروهای برقی ، دولت از ۲۰ شرکت برای تاسیس ۱۵۷۲ ایستگاه شارژ سریع حمایت کرد.  به این ترتیب، ترکیه به کشوری پیشگام در ایجاد زیرساخت های شارژ در اروپا تبدیل می‌شود.

در چارچوب اجرای “برنامه فضایی ملی”،  اولین ماموریت فضایی کشور توسط یک فضانورد ترک صورت گرفت. دولت با اجرای برنامه‌های «حرکت صنعتی متمرکز بر فناوری» و «تحول دیجیتال و حرکت صنعتی» از ۱۸۲ طرح مختلف با ارزش افزوده بالا حمایت کرد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی، پروژه “منطقه صنعتی سبز” که برای دستیابی به یک صنعت پایدار و در سال ۲۰۲۳ میلادی پروژه ” صنعت سبز ترکیه” با حمایت و تامین مالی از سوی بانک جهانی آغاز شد.

بیشتر بخوانیم: پنج ستون و عامل اصلی در تحول دیجیتال موفق

تقویت اکوسیستم سرمایه انسانی و کارآفرینی و نیز تشویق جوانان به فعالیت در بخش علم و فناوری سبب شد تا تعداد درخواست جوانان برای شرکت در مسابقات علمی و فناوری در نمایشگاه بین المللی علوم تکنولوژی و فناوری موسوم به تکنو فستTEKNOFEST که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ هزار مورد بود، در سال ۲۰۲۳ میلادی به بیش از ۱ میلیون مورد برسد. برنامه جذب استعدادهای بین المللی نیز اجرا شد و بر اساس آن در سال ۲۰۲۲ میلادی به بیش از ۲ هزار نفر خارجی دارای مدرک دکترا مجوز کار داده شد.

در سال ۲۰۲۰ میلادی برای تقویت جوانان خلاق در حوزه‌های صنعتی و فن آوری و حمایت مالی آنها در اجرای پروژه‌های مرتبط، صندوقی تحت عنوان «صندوق فناوری و نوآوری» با سرمایه ۴۷۵ میلیون لیر ایجاد شد. برنامه ای تحت عنوان TURCORN 100  (استارت‌آپ‌های فناوری با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در حوزه مورد نظر راه اندازی شد و تعداد استارت‌آپ‌هایی که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی درخواست داده‌ شد پنج برابر افزایش یافت.

در راستای اجرای برنامه استراتژیهای تکنولوژیک و صنعتی ۵ سال اخیر ترکیه،  تعداد مراکز لجستیک به ۱۳ مرکز افزایش یافت. تاسیس انستیتوی هوش مصنوعی TÜBİTAK BİLGEM، انتشار سند ملی استراتژی هوش مصنوعی و ایجاد پلتفرم هوش مصنوعی در بخش صنایع دفاعی از جمله گام های برجسته ترکیه در زمینه هوش مصنوعی بود.

تبیین استراتژی ‘’ راهبرد بهره وری انرژی ۲۰۳۰ و دومین برنامه عملی بهره وری انرژی در سطح ملی ‘’ از جمله اقدامات انجام شده در ۵ سال گذشته می‌باشد. گام های برداشته شده در راستای اجرای برنامه استراتژیهای تکنولوژیک راه را برای پروژه‌های جدید در صنعت ملی و حرکت های فناوری هموار ساخت و ترکیه قصد دارد در دوره جدید که از سوی دولتمردان این کشور «قرن ترکیه» خوانده می‌شود، با تمرکز بر پروژه‌های تکنولوژیک و صنعتی با ارزش افزوده بالا نسبت به افزایش تولید محصولات های تک اقدام نموده و صادرات خود را بیش از پیش در بازارهای بین المللی افزایش دهد.

منبع : وزارت صنعت و تکنولوژی  http://www.sanayi.gov.tr

  • دستاوردهای ۵ سال اخیر تحول دیجیتال در صنعت ترکیه

بیشتر بخوانیم: گام بعدی دستورکار تحول دیجیتال شما چیست؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا